waarom altijd maar 1 oversized/zwevende schijf?

cvz

Well-Known Member
viel me op dat alle "projectjes" die een zwevend oversized remschijf hebben, er altijd maar 1 hebben. Meestal is dit dan voor en achter een simpele wave oid.. waarom is dit? neem aan dat niet iedereen dit om het geld deed :?
 
Advertisement - register to remove this

omdat het achter geen zin heeft om een opper grote schijf te monteren omdat dan het wiel te snel blokeert waar je dus niets mee bent, vaak is er ook gewoon niet genoeg ruimte om zoiets te realiseren

Een wave schijf wordt meestal gekozen omdat deze beter hitte afgeven wat een pluspunt is gezien er in een velg nooit echt veel koellucht zit , thans toch minder dan op een voorvelg
 
Nou omda er nie echt iets vets te krijge is in mijn geval... heb voor een Metrakit zwevende schijf.. maar voor achter heb ik nog nix gevonde.. haha.. tjah dus vandaar!

En wat speedy zegt ben ik het ook mee eens.. en ik gebruik toch voornamelijk mijn voorrem... achter alleen om wat bij te remmen
 
Last edited:
Heel simpel: Je voorrem is je rem. Achter zo goed als niet.

70 à 80% van je remkracht komt uit je voorrem.

Achter een oversized plaatsen is zinloos. Bij hard remmen, schijft het gewicht van de scooter van achter naar voren (hoe meer hoe harder je kunt remmen, door de groetere druk die op het voorwiel wordt uitgeoefend)

Bij dit harder remmen, verlies je dus druk op het achterwiel. Deze slipt veel eerder. Als je dan ook nog eens een oversized zou plaatsen, zou je bij heel licht inknijpen van de handel al een slippend achterwiel hebben.

Vraag ook maar eens aan motorrijders. Er zijn er zat die de achterrem niet eens aanraken.
Achterrem heeft eigenlijk alleen de functie om het chassis te "settelen" en om de aandrijflijn strak te houden. (dit laatste is dus niet van toepassing op scooters)

daarom dus. Achter een waveschijfje is gewoon voor de looks. En voor kan je dus alles uit de kast halen. Mooi schijfje, goede remblokken, andere remklauw, stalen leiding etc.
 
Back
Top