Waar worden de mappen beschreven?

Manu76

Burn and rise...
Hallo allen,

Ik vroeg me af of de ecu of de carburateur de mappen bevat bij een euro 4 sym orbit 2 uit 2019. Km stand 150.

Ik vraag dat omdat ik een onbegrensde ecu zou willen monteren maar ik weet niet of dat zin heeft aangezien "iets" softwarematig is afgesteld.

Maar zitten die mappen nu in de ecu?

Ik hoor het graag. Over de euro 4 weet ik nog niet veel, eingelijk niets.

Gr. Manuel
 

Attachments

  • Screenshot_20190916-091617_Chrome.jpg
    Screenshot_20190916-091617_Chrome.jpg
    157.9 KB · Views: 15
Advertisement - register to remove this

De elektrisch gestuurde carburateur is maar een dom ding dus hier moet je geen software noch maps in verwachten.

De zogenaamde Maps zitten in de ECU.
Dit zijn tabelletje met getallen die bijvoorbeeld het ontsteektijdstip en hoeveelheid brandstof bepalen.
Welk getallen in deze tabellen worden gekozen is afhankelijk van de waardes die de diverse sensoren leveren aan de ECU.
Het softwareprogramma in de ECU bepaald dan welke getalletjes hij kiest uit die tabellen

Om dit met Jip & Janneke taal uit te leggen, je kunt zo'n Map vergelijken met een Excel Spreadsheetje.
Elk celletje in deze spreadsheet wordt gelezen bij bepaalde voorwaarden (de aangeboden variabelen van de sensoren)

Dus als je de maps zou kunnen aanpassen, zou je de timing van de ontsteking en de hoeveelheid ingespoten brandstof kunnen bepalen bij elk toerental, elk motortemperatuur, elke gashendelstand, elke buitentemperatuur, elke uitstoot...

Echter niet alle ECU's zijn uitleesbaar/aanpasbaar, de maps zitten dan vastgebakken in de tabellen, er zit dan niks anders op dan een zogenaamde ontgrensde ECU te kopen.
 
@Sparky

Dank je voor je antwoord. Heb me intussen wat ingelezen en inderdaad zou ik ook voor een onbegrensde ECU kunnen gaan.

Is het dan zo dat hier blanco mappen in zitten? Of de snelheidsbegrenzer softwarematig uitgezet?

Denk dat ik uiteindelijk (mocht ik willen opvoeren) toch zou gaan voor die onbegrenste ECU al vind ik ze momenteel wel duur.

Ik moet me hier wederom in verdiepen want de meest bekende internet aanbieders bieden "onbegrenste ecu" aan maar die gaat dan weer niet harder dan 54km/u. Dat loopt mijn scooter al. Heb ik fabrieks matig al laten aanpassen anders zou die maar 45km/u lopen.

Kon ik het zelf maar aanpassen!
 
Last edited:
Een ECU met blanco mappen doet helemaal niks.
Wat men met onbegrensd bedoelt is dat men in deze ECU een mapping geplaatst heeft dat de onsteektiming en de brandstof toevoer optimaal houdt ongeacht het toerental, ongeacht het verbruik en daarmee ook ongeacht de uitstoot.

Het komt dus overeen door quasie de snelheidsbegrenzer uit te zetten.

Je moet echter begrijpen dat je scooter met de huidige cilinder en cilinderkop een bepaald (beperkt) vermogen heeft.
Dus het toerental en daarmee de snelheid zal niet oneindig gaan stijgen.

Vergelijk het met een racefiets, je trapt erop en zet de versnelling steeds een tandje hoger, je moet steeds meer kracht zetten om de trappers rond te krijgen totdat je op je maximum van je kracht bent, je kunt de trappers dan niet meer nog sneller draaien ondanks dat de racefiets zelf dit wel zou toelaten als er bijvoorbeeld een Joop Zoetemelk op zou zitten.

Als die 54 kmpu een gegeven is, heeft het weinig zin zo een onbegrensde ECU te kopen, lijkt mij.
Misschien even geduld oefenen, wellicht dat in de toekomst meer knappe koppen zich willen verdiepen in deze ECU techniek als men merkt dat er wat geld mee te verdienen valt.

Ook kan het van invloed zijn als de verkoopcijfers van een bepaald product terug lopen, want soms krijg ik de indruk dat fabrikanten gegevens lekken om andere knappe koppen de mogelijkheid te bieden hun product middels een tweak sneller en daarmee aantrekkelijker te maken.

Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan het ontgrenzen van de Aprillia SR50 DiTech ECU middels een gameboy.

Hier spelen meerdere "toevalligheden".

Aprillia heeft het moeten toelaten dat er gelezen en geschreven kan worden in hun ECU.
De ontwikkelaar van de hardware heeft moeten "uitzoeken" met welke signalen deze ECU kon communiceren met de buitenwereld.
De ontwikkelaar van de software heeft moeten "uitzoeken" hoe deze communicatie wordt afgehandeld en waar in de memory het programma draait en waar in de memory de mapping zich bevindt en wat deze enen en nullen in de chip voorstellen.

Naar mijn gevoel een beetje te veel toevalligheden!!!
 
Last edited:
Je hebt ook geen echte ECU, laat staan een injectie scooter.
Het is niks meer dat een uit de kluiten gewassen CDI wat een iets uitgebreider printplaatje heeft.

Carburateur is dan ook niet aanwezig op een echt injectie model.
Bij Sym is dit het EFI systeem, wat jij hebt is een ECS systeem.

kgPTl38.png


VK0zUI1.png



Je bent dus aangewezen op beschikbare ECS-ecu's, of je laat het chiptunen!
EFI systemen aanpassen qua mapping kan men wel vergeten.
 
Je kunt ook hier even loeren: https://www.fastfuriousscooters.nl/chiptuning-euro-4/opvoeren
Meer smaakjes zijn er niet helaas, laat dat software en/of mapping aanpassen maar vallen.
Bovendien is zo'n grapje erg prijzig i.v.m. aanschaffen apparatuur en cartridges, de materie er achter is wel interessant.
Er is echter best veel over te vinden op het www.., google is je vriend wat dat betreft!
 
Back
Top