Waar of Fabel

Stoyanov

Active Member
Ik hoorde gisteren iemand iets beweren wat ik nog nooit had gehoord.
Echter weet ik niet of het klopt of niet.

Als je zwaardere rollen monteert krijgt je scooter meer kracht.....


Roept u maar.
 
Advertisement - register to remove this

Nee.
Kracht wordt bepaald door verbranding binnen cilinder; (met bij scooters de toevoeging van afgifte piekvermogen binnen een powerband).
De variateur is leidend (de achterpoulies zijn slave) in de verhouding: voor kleine diameter en achter grote diameter = lichte versnelling waardoor je gericht bent op versnellen, naar
voor grote diameter en achter kleine diameter waardoor je verhoudingsgewijs met minder toeren meer omwentelingen van het achterwiel krijgt = zware versnelling.
Rollen worden door centrifugaalkracht naar buiten geslingerd waardoor de vario knijpt. Zware rollen zoeken eerder hun weg naar buiten toe met een eerder knijpende vario, als dit bij te lage toerentallen al gebeurt, komt de scooter amper op gang en krijgt de kracht amper kans.
Groet,
 
Fabel

De afstelling ligt aan wat de combinatie cilinder + uitlaat doet.

Je hebt lagere toeren cilinders, daar hoort uiteraard een laag toerig uitlaat bij.. Een standaard uitlaat is geen circuit uitlaat en reageert heel anders. Heeft een hele andere opbouw (schotten en kamers) dan een circuit uitlaat (door middel van conus een positief druk golf door de kamer sturen en terug komt als een negatieve en je eigenlijk een soort van compressie in de uitlaat hebt wat dus ook je uitlaat gas stromen optimiliseerd.

Aan de hand wat daar vermogen uit moet komen bepaal je of je lichtere of zwaardere rollen nodig hebt.
Je kan te lichte rolletjes hebben, dan gaat de motor heel veel toeren maken, je voel minder kracht en je hebt ook een lagere top
Je kan te zware rolletjes hebben, dan komen de toeren niet op gang, en dan voelt alles heel sloom met optrekken (je komt dan heel slecht weg)
alleen als de motor volledig op gang komt dan merk je waarschijnlijk dat hij iets beter op top makkelijker pakt.

De beste resultaat is dus dat je de rolletjes kiest die daar precies tussen in zitten. Je kan natuurlijk beter altijd net iets 10% zwaarder hebben dan 10% lichter.
Post automatically merged:

Nee.
Kracht wordt bepaald door verbranding binnen cilinder; (met bij scooters de toevoeging van afgifte piekvermogen binnen een powerband).
De variateur is leidend (de achterpoulies zijn slave) in de verhouding: voor kleine diameter en achter grote diameter = lichte versnelling waardoor je gericht bent op versnellen, naar
voor grote diameter en achter kleine diameter waardoor je verhoudingsgewijs met minder toeren meer omwentelingen van het achterwiel krijgt = zware versnelling.
Rollen worden door centrifugaalkracht naar buiten geslingerd waardoor de vario knijpt. Zware rollen zoeken eerder hun weg naar buiten toe met een eerder knijpende vario, als dit bij te lage toerentallen al gebeurt, komt de scooter amper op gang en krijgt de kracht amper kans.
Groet,

Het heeft niet zo zeer met de kracht van de cilinder te maken. Wat de afstelling op een originele cilinder kan ook heel anders zijn. Terwijl de kracht van de cilinder het zelfde blijft (doet immers precies het zelfde met dezelfde poort configuratie)
 
En met lichtere rollen kon je volgens dezelfde persoon zeker ook sneller optrekken?

Je kan een scooter alleen afstellen op goed of kut. Je kan niet hard optrekken en dan maar 45 gaan zo werkt de overbrenging nou eenmaal niet
 
Als het om tiende van grammen gaat kan het weliswaar iets schelen, maar dit zal vrijwel nihil zijn bij de meeste 4 takt scooters.
Meer kracht lijkt me onwaarschijnlijk omdat de meeste kracht binnen een bepaald toerengebied ligt wat door de fabrikant veilig geacht wordt. (uitgaande van een standaard 50cc motorblok)

Ik heb dus het vermoeden dat het hier om een sterk fisherman's friend verhaal gaat :rolleyes:!
 
En met lichtere rollen kon je volgens dezelfde persoon zeker ook sneller optrekken?

Je kan een scooter alleen afstellen op goed of kut. Je kan niet hard optrekken en dan maar 45 gaan zo werkt de overbrenging nou eenmaal niet

Dat lijkt maar zo, omdat je met lichter rollen meer toeren krijgt.
Je krijgt dan het effect dat je voor op een klein tandwiel zit (op een fiets) en dan in het begin keiheid begint te trappen.. Dan lijkt hij ook even sneller op te trekken.. Maar na de 20 a 25 km per verlies je later aan kracht en dan kom je heel slecht weg.
 
Dat lijkt maar zo, omdat je met lichter rollen meer toeren krijgt.
Je krijgt dan het effect dat je voor op een klein tandwiel zit (op een fiets) en dan in het begin keiheid begint te trappen.. Dan lijkt hij ook even sneller op te trekken.. Maar na de 20 a 25 km per verlies je later aan kracht en dan kom je heel slecht weg.
I know
 
Back
Top