waar moet ik op letten bij de aankoop van een area 51

491GT

Well-Known Member
Dag scooterliefhebbers,

Ik heb al een tijdje een oogje op een mooie area.

ik weet dat een aantal forumgebruikers er 1tje gehad hebben of nog hebben.

dus mijn vraag (zoals de tittel al aangeeft) is waar moet ik zoal op letten?

dingen die bij deze scooters vaak voorkomen etc, alles is welkom.

Mvg Jan
 
Advertisement - register to remove this

Even kijken hoe het subframe aan de onderzijde van het blok vast zit.
Zoals je weet hebben area's geen achterschokbreken en hebben ze er voor gekozen een subframe onder het blok te maken.
Dit subframe zit bevestigt aan de zelfde ophanging als waar bij bijvoorbeeld een aerox het bokstandaard vast zit.

Ik heb wel eens gezien dat ze een ander blok onder een area gehangen hebben en (van een aerox bijvoorbeeld) en de pen van de bok nog in het blok zat. Ze hebben toen maar op twee plaatsen het subframe vast gezet.
Heel verhaal, maar dat is in ierdergeval een aandachtspunt.

Verder zijn de voorvorken nog wel eens krom.

Somt schuurt de achterschokbreker langs het koelvloeistof reservoir af en gaat deze lekken. Maar dat is verder niet te zien aan de buitenkant.

Radiateur zit in twee plastic kappen, over deze kap loopt een rand welke boven over de radiateur loopt, vaak gaat de radiateur stuk doordat er de rand van deze kap tegenaan trilt. Mocht je ooit de kappen er af halen zou ik dit randje van de kap af dremelen.
 
vaak is de vering slap geworden , en nieuwe schokbrekers zijn niet zo goedkoop. De voorvork krom is iets wat bij elke scooter kan voorkomen , kan ook alleen maar door vallen of botsen met iets. Wel zou het gammel kunnen worden. kijk of de teller het doet. Subframe rubber (blokophanging), de grote ronde in het frame kan stuk gaan , was bij die van mij ook zo. Zadel dekje gaat ook vaak kapot , en die word er niet mooier op met een gewone imitatie dekje.

Bedenk wel dat als je een Area wilt kopen dat onderdelen best lastig zijn te verkrijgen , steeds minder ook.
 
Klopt onderste rubber is belangrijk, wanneer deze veel speling krijg heb je zelfs kans dat de cilinderkop het frame raakt.
Door hem achter op te pakken bij de spoiler voel je het vaak wel.
Mocht je verder nog onderdelen zoeken hoor ik het graag via PM. Heb er namelijk nog al wat liggen.
 
thanks, de area die ik op het oog had is spijtig genoeg verkocht.

als je zo op het net begint te kijken valt het op dat die scooters niet vaak voorbij komen.
en als ze voorbijkomen is het meestal in versleutelde/half gedemonteerde vorm. :)
(heb al spijt dat die scooter voor men neus voorbij is gegaan)

Ik ga gewoon het inet eens goed in het oog houden tot er nog is een goeie voorbijkomt. ;)

Maarten, als ik dan iets nodig heb, heb je zeker PM
 
Last edited:
Dat komt omdat er niet zoveel zijn geweest , maar de meesten zijn ook niet zuinig mee om gegaan , daardoor lelijk geworden door gebruik , vallen enz. vaak ook wel versleuteld maar dat zijn wel meer scooters ;)

Nog een probleem bij de dingen , onderdelen waren en zijn duur en doordat ze er niet zoveel waren zijn goeie gebruikte onderdelen ook schaars.

Ik heb dus zelf ook een Area , deze heb ik ooit een keer geruild met een Viper , helaas heb ik dat gedaan maar ik zal er toch wat mee moeten doen , dus maak ik hem netjes klaar. Ik was er al gauw achter dat de vering tamelijk kloten is , nieuw wil wel (heb er verschillende wel afgeleverd nieuw) maar gebruikt worden ze steeds minder , dit heb ik opgelost door een bekende oplossing , SR voorvork erin en ik heb er een RS50 achterschokbreker in gezet , dan is het prima. Dus dat is al 1 reden om geen Area te kopen.

De kappen , deze zijn nauwelijks tot niet meer verkrijgbaar , nieuw is moeilijk en duur , en gebruikt is vaak afgeragt. Ik heb zelf zoveel mogelijk nieuwe kappen weten te scoren maar is nu in een paar jaar tijd , en bij Easyparts.nl hadden ze nog wat (nu intussen al een stuk minder) Wat er nog ligt is er nog maar nieuwe voorraad word uiteraard niet meer aangemaakt. Dit is ook al een goeie reden om geen Area te kopen (de binnenkappen zijn overigens ook vaak verschenen)

Het zadel is ook weer zoiets , deze zijn allemaal gescheurd/kapot , de dekjes die leverbaar zijn van o.a. Extreme zijn niet bepaald mooi en zitten ook niet erg goed , of je moet het dus laten bekleden.

Verder , er zitten veel rare en niet "compatible" onderdelen op , zoals de rempomp en remhendels , stuur, tellers kappen , remklauw voor , remschijf achter (andere boutafstand) , luchtfilter , carburateur enz. motorisch is het vrijwel gewoon een Minarelli blok , dat zit verder wel goed.

kortom , je bent met zo'n scooter altijd aangewezen op wat er aangeboden word en wat er nog op voorraad ergens ligt.
 
En als je kappen koopt moet je nog eens goed opletten ook, de een heeft een smalle voorkap met binnenkap en de ander heeft een brede.

Heb zelf een ook een SR voorvork, iets verlaagd en stugger gemaakt en met Aerox velgen. (achter Kiesler)
Wist niet dat er achter een RS schokbreker op paste, misschien voor in de toekomst.

Wat ook nog een probleem is is dat er niet alle uitlaten op passen,Reverse, yasuni R en Z bijvoorbeeld past niet, Yasuni City R, City 16, C16, C20, C21, C30, shot.... wel gewoon.

Had zelf een scheur in mijn achterlicht waar een paar jaar geleden al erg moeilijk aan te komen was.
 
met een middenbok passen er een aantal uitlaten in jouw rijtje ook nog niet eens :p

Ik had toevallig zo'n schokbreker liggen dus passen was makkelijk , alleen moet je het iets opvullen aan de zijkanten (ophangingsbouten)

Dat met die voorkap heb ik nog nooit eerder gehoord eigenlijk.
 
Ja, er zit verschil in de breedte van de voor en binnenkap.
Vanaf welk jaar ze een andere voorkap gebruikt hebben zou ik niet meer weten :p

En, passen die uitlaten met middenbok niet dan? wist ik niet
 
Back
Top