VT SprintSym

mario

Lageweg Tuning
Na 2 jaar met de SprintMint gereden te hebben vond het tijd voor een iets minder 'standaard' ontwerp.

Door mijn vaste onderdelenleverancier Adrie Roest ben ik aan de slag gegaan met een blokje van een Sym Jet. Hij verkoopt die dingen namelijk al jaren, en na zo'n blokje eens goed bekeken te hebben leek het best een goede basis voor een sprintapparaat:) Daarbij heeft Roest ook veel Sym onderdelen liggen die ik mag gebruiken en is hij een vaste sponsor van mijn sprinthobby. De bedoeling is om een competatieve machine neer te zetten, die om de bekers mee kan rijden.

Natuurlijk moet er dan wel wat gebeuren. Na wat passen en meten besloten om er een Kawasaki KX80 cilinder op te maken. Om die reden een plaat tussen de carters gemaakt waardoor deze 15mm breder worden. De cilinder past dan al aardig. Vervolgens bussen in het carter gelast voor de cilinder tapeinden, en alles zo gevlakt en gekotterd dat de cilinder ook echt past.

Nu moet er nog een krukas komen die 15mm breder is dan de originele en met een slag van 45,8 mm i.p.v. de standaard 41,4. Die wordt op dit moment gemaakt door mijn maatje Jaco Mourik. Er zit een drijfstang van een Suzuki op.

Dan moet er nog een frame komen natuurlijk. Omdat de hele zooi niet te zwaar moet worden maar aan een Alu frame begonnen. Hiervoor grote dank aan Jerry van der Heiden van de firma Heiden Tuning te Amersfoort (alwaar ik toevallig ook werk+pippi+) omdat hij al het laswerk voor me gedaan heeft.

Degene die op deze machine gaat rijden is mijn neefje Ronald Spek, de ex-coureur van de VT sprint Puch.

sym1.jpg


sym5.jpg


sym10.jpg


De eerste sprint in Jubbega (2008) vielen we net buiten de prijzen met een 4e plaats. Maar in Damwoude ging het al een stuk beter; 2e geworden met als snelste tijd 6,97 seconden en top 119 km/h

Foto-PNJRXACV.jpg


Meegenomen naar Zweden om daar op een 201 meter track te rijden :D

P1010139Medium.jpg


Met een wel heel lichte coureur... :D

P1010114Medium.jpg


En op de laatste sprint van 2008 in Genemuiden:

ron4.jpg


De sprinter in het kort:

Zelfbouw alu frame
Sym Jet carter
Zelfbouw krukas met Suzuki drijfstang (45.8 slag)
Kawasaki KX80 cilinder (47mm boring)
Ignitech programmeerbare accu ontsteking
Malossi overrange
Malossi vertanding, aangepast
Koso 34 mm carb, aangepast
Yamaha membraan, aangepast
Zelfbouw uitlaat

Gewicht rijklaar 36 kg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Deup!
Wss 't minst interessant, maar ik vind die voorvelg echt nice! 8)

Het technische gedeelte laat ik aan de 'grote' mannen over, haha.

Succes!
 
Aan ideeen iig geen gebrek, maar als ik kijk naar je vorige creaties zal dit ook wel goed gaan komen. Ben benieuwd of je het allemaal naar je zin en werkend krijgt maar dat zal met de nodige energie wel goed komen!
Erg origineel idee iig en met de zelfbouw parts natuurlijk ook leuk om te volgen!

Succes!
 
tof ;) daar zal nog wel flink wat vermogen uit komen rollen.

Dat voorvelgje is zo een stage6 velgje toch? met mtb schijfrem.
 
Hoe zit het met de 4 takt prostocker? Was toch op basis van een honda mb blok met een zx400 cilinder + kop?
Maar dit ziet er zeer zeker goed uit, is dit trouwens regelementair allemaal toegestaan?
 
Waarom de keuze voor een sym carter? Makkelijker pas te maken oid? En hoe zit het met de overbrenging? is voor deze blokjes ook mhr overrange verkrijgbaar?

vet project!
 
Het Sym project is toch doorgegaan:W Ziet er goed uit mario en ik denk dat je met een KX cilinder toch een heel erg bruikbaar vermogen op de baan kan zetten. Frame is in mijn ogen wel erg hoog, maar misschien verkijk ik me daarop:)

Succes !

Komt de twee cilinder dit jaar ook weer in actie?
 
Heey Mario,
Ziet er erg netjes uit, ben benieuwd naar de resultaten! ;)
Trouwens bedankt nog voor de carb z8 er netjes uit ;)
Grtz Ivo.
 
Ben erg benieuwd ofdat er een beetje overbrenging voor is die het op de weg neer kan zetten. Ben benieuwd! Tof project weer. :)
 
Voor de zekerheid misschien ook nog 2 kleine schetsplaatjes bij de onderste ophanging lassen? Of levert dat te weinig op denk je...

Ik gok dat dit wel een mooie sprintmachine word ja :D Begin is zeker mooi ;)
 
Ziet er weer goed uit mario.
Blokje had ik al gezien, met het frame ben je dus ook snel begonnen,ziet er ook goed uit,had niet anders verwacht:p

Ik zie je morgen.
 
Eigenlijk moet je Mario en Chezzmo eens een keer een week opsluiten in een schuur met veel zooi. Volgens mij krijg je dan echt een te gekke creatie :W

Is het ding te verwachten @ de eerst friesche sprints?
 
Back
Top