Vsnaar scooter vervangen en start nu niet meer

BTCriva1901vd

New Member
Ik heb een vraag eergister stond in the middle of nowhere met mijn scooter (BTC riva) toen mijn vsnaar dacht laat ik er mee stoppen, nou goed ik een nieuwe besteld en erop gezet dus ik probeer hem te starten ik hoor de elektrische start maar hij start niet ligt waar ligt dit aan? Echt ik heb geen idee

(Ps is de zelde dikte en afmeting enzo maar toch is de nieuwe iets dikker geen idee wrm?)
 
Advertisement - register to remove this

De Bendix heeft een tandkrans. In het carter zie je een heel klein tandwieltje zitten, met een gaatje in de buurt.
Dat is het tandwieltje wat aan de startmotor vastzit
In dat gaatje gaat de platte kant van de bendix. En wel zo dat de tandkrans inhaakt op dat tandwieltje .
De voorste kant van de bendix (smal en met een stuk of wat grovere tanden) komt in een gaatje in het carterdeksel.
Voordat je de bendix monteert, haal je hem even los en controleer je de werking door de bendix met 1 hand vast te houden en met de andere hand de bendix in te draaien. Dit kan maar op 1 manier; kan niet missen.
Als je loslaat moet de bendix met een soepele swing en een duidelijk "klak" terugspringen naar zijn originele positie.
Gebeurt dat niet, of gaat het stroef, dan eerst de bendix smeren met kruipolie of siliconenspray.
In beide gevallen GOED droog maken, zodat er geen smeermiddel op de vario kan druppelen.
Zit ie echt vast, dan eerst smeren met WD40, en daarna droogmaken en nogmaals smeren met olie of siliconen.
In geen geval de WD40 laten zitten. Dit is namelijk een ruwmiddel en geen smeermiddel.
Als je bendix gesmeerd en gemonteerd is pak je een klein dopje van een doppenset en daarmee houd je de bendix even tegen, zodat hij niet uit zijn gat kan schieten . met je andere hand even de elektrische start proberen.
Je ziet gauw genoeg of hij naar buiten schiet (tegen de varioplaat met tanden aan) en weer terug.
Komt goed.
 
De Bendix heeft een tandkrans. In het carter zie je een heel klein tandwieltje zitten, met een gaatje in de buurt.
Dat is het tandwieltje wat aan de startmotor vastzit
In dat gaatje gaat de platte kant van de bendix. En wel zo dat de tandkrans inhaakt op dat tandwieltje .
De voorste kant van de bendix (smal en met een stuk of wat grovere tanden) komt in een gaatje in het carterdeksel.
Voordat je de bendix monteert, haal je hem even los en controleer je de werking door de bendix met 1 hand vast te houden en met de andere hand de bendix in te draaien. Dit kan maar op 1 manier; kan niet missen.
Als je loslaat moet de bendix met een soepele swing en een duidelijk "klak" terugspringen naar zijn originele positie.
Gebeurt dat niet, of gaat het stroef, dan eerst de bendix smeren met kruipolie of siliconenspray.
In beide gevallen GOED droog maken, zodat er geen smeermiddel op de vario kan druppelen.
Zit ie echt vast, dan eerst smeren met WD40, en daarna droogmaken en nogmaals smeren met olie of siliconen.
In geen geval de WD40 laten zitten. Dit is namelijk een ruwmiddel en geen smeermiddel.
Als je bendix gesmeerd en gemonteerd is pak je een klein dopje van een doppenset en daarmee houd je de bendix even tegen, zodat hij niet uit zijn gat kan schieten . met je andere hand even de elektrische start proberen.
Je ziet gauw genoeg of hij naar buiten schiet (tegen de varioplaat met tanden aan) en weer terug.
Komt goed.
Ik heb even gedaan wat u zei en de bendix is prima dus ik draai even de achter band maar die gaat echt heel zwaar en de vsnaar draait echt totaal niet mee. Dus heb ik dan een te dikke vsnaar ofzo?
Post automatically merged:

De Bendix heeft een tandkrans. In het carter zie je een heel klein tandwieltje zitten, met een gaatje in de buurt.
Dat is het tandwieltje wat aan de startmotor vastzit
In dat gaatje gaat de platte kant van de bendix. En wel zo dat de tandkrans inhaakt op dat tandwieltje .
De voorste kant van de bendix (smal en met een stuk of wat grovere tanden) komt in een gaatje in het carterdeksel.
Voordat je de bendix monteert, haal je hem even los en controleer je de werking door de bendix met 1 hand vast te houden en met de andere hand de bendix in te draaien. Dit kan maar op 1 manier; kan niet missen.
Als je loslaat moet de bendix met een soepele swing en een duidelijk "klak" terugspringen naar zijn originele positie.
Gebeurt dat niet, of gaat het stroef, dan eerst de bendix smeren met kruipolie of siliconenspray.
In beide gevallen GOED droog maken, zodat er geen smeermiddel op de vario kan druppelen.
Zit ie echt vast, dan eerst smeren met WD40, en daarna droogmaken en nogmaals smeren met olie of siliconen.
In geen geval de WD40 laten zitten. Dit is namelijk een ruwmiddel en geen smeermiddel.
Als je bendix gesmeerd en gemonteerd is pak je een klein dopje van een doppenset en daarmee houd je de bendix even tegen, zodat hij niet uit zijn gat kan schieten . met je andere hand even de elektrische start proberen.
Je ziet gauw genoeg of hij naar buiten schiet (tegen de varioplaat met tanden aan) en weer terug.
Komt goed.
Post automatically merged:

Ik heb even gedaan wat u zei en de bendix is prima dus ik draai even de achter band maar die gaat echt heel zwaar en de vsnaar draait echt totaal niet mee. Dus heb ik dan een te dikke vsnaar ofzo?
Post automatically merged:
Mijn fout me achterband ging niet zwaar
 

Attachments

  • 30440381-D1A1-4782-8844-1C2B66ABF1D3.jpeg
    30440381-D1A1-4782-8844-1C2B66ABF1D3.jpeg
    150.5 KB · Views: 23
  • 7DA9DA3E-E0A8-460E-8D42-327A5C8C31E6.jpeg
    7DA9DA3E-E0A8-460E-8D42-327A5C8C31E6.jpeg
    141.2 KB · Views: 21
Last edited:
Eigenlijk moet de snaar links een kleine bocht maken (onderin liggen) en rechts een grote bocht( zover mogelijk maar buiten).
Kun je de oude maat met de nieuwe vergelijken? Vooral breedte verschil?
Groet,
 
Eigenlijk moet de snaar links een kleine bocht maken (onderin liggen) en rechts een grote bocht( zover mogelijk maar buiten).
Kun je de oude maat met de nieuwe vergelijken? Vooral breedte verschil?
Groet,
De snaar link is nu een grotere bocht dan rechts…

De kapotte is een dongil super star DRVS-02 met de afmeting: 669 18 30

En de nieuwe is een mezoly met de afmetingen 669 18 30

Maar er is zeker wel een verschil in dikte (zie fotos)
Eigenlijk moet de snaar links een kleine bocht maken (onderin liggen) en rechts een grote bocht( zover mogelijk maar buiten).
Kun je de oude maat met de nieuwe vergelijken? Vooral breedte verschil?
Groet,
 

Attachments

  • E1C27495-CEFF-4F49-AF42-5C8BABEF5E13.jpeg
    E1C27495-CEFF-4F49-AF42-5C8BABEF5E13.jpeg
    162.7 KB · Views: 19
  • 6CF6D16C-7D3E-4590-BCDB-1DEC68C7A9FE.jpeg
    6CF6D16C-7D3E-4590-BCDB-1DEC68C7A9FE.jpeg
    331.1 KB · Views: 17
  • 2130161A-A0EB-4D09-8246-7762D2C28BA5.jpeg
    2130161A-A0EB-4D09-8246-7762D2C28BA5.jpeg
    150.4 KB · Views: 15
  • 110C8FE2-60B6-4FC8-9DD6-D20B7E77CF84.jpeg
    110C8FE2-60B6-4FC8-9DD6-D20B7E77CF84.jpeg
    153 KB · Views: 20
De nieuwe snaar lijkt qua tekst de juiste. Een breedteverschil kan verklaard worden dat de oude is gaan slijten.
Vraag; welke lengte heeft jouw variobus? Sorry dat ik de de vario weer los laat halen met deze vraag.

((Even mijn gedachte delen; het lijkt wel of de vorige eigenaar een kortere bus heeft gemonteerd om de slijtage van de inmiddels smallere snaar te compenseren. ))
Groet,
 
De nieuwe snaar lijkt qua tekst de juiste. Een breedteverschil kan verklaard worden dat de oude is gaan slijten.
Vraag; welke lengte heeft jouw variobus? Sorry dat ik de de vario weer los laat halen met deze vraag.

((Even mijn gedachte delen; het lijkt wel of de vorige eigenaar een kortere bus heeft gemonteerd om de slijtage van de inmiddels smallere snaar te compenseren. ))
Groet,
De vorige eigenaar heb die vario zo strak aangedraaid dat ik die er niet zo af krijg heb dus ook de snaar via de rand van de vario erop gedraaid
Post automatically merged:

De vorige eigenaar heb die vario zo strak aangedraaid dat ik die er niet zo af krijg heb dus ook de snaar via de rand van de vario erop gedraaid
En hij heeft een variobus zonder vario ring geïnstalleerd en daarna zo hard aangedraaid
 
De Bendix heeft een tandkrans. In het carter zie je een heel klein tandwieltje zitten, met een gaatje in de buurt.
Dat is het tandwieltje wat aan de startmotor vastzit
In dat gaatje gaat de platte kant van de bendix. En wel zo dat de tandkrans inhaakt op dat tandwieltje .
De voorste kant van de bendix (smal en met een stuk of wat grovere tanden) komt in een gaatje in het carterdeksel.
Voordat je de bendix monteert, haal je hem even los en controleer je de werking door de bendix met 1 hand vast te houden en met de andere hand de bendix in te draaien. Dit kan maar op 1 manier; kan niet missen.
Als je loslaat moet de bendix met een soepele swing en een duidelijk "klak" terugspringen naar zijn originele positie.
Gebeurt dat niet, of gaat het stroef, dan eerst de bendix smeren met kruipolie of siliconenspray.
In beide gevallen GOED droog maken, zodat er geen smeermiddel op de vario kan druppelen.
Zit ie echt vast, dan eerst smeren met WD40, en daarna droogmaken en nogmaals smeren met olie of siliconen.
In geen geval de WD40 laten zitten. Dit is namelijk een ruwmiddel en geen smeermiddel.
Als je bendix gesmeerd en gemonteerd is pak je een klein dopje van een doppenset en daarmee houd je de bendix even tegen, zodat hij niet uit zijn gat kan schieten . met je andere hand even de elektrische start proberen.
Je ziet gauw genoeg of hij naar buiten schiet (tegen de varioplaat met tanden aan) en weer terug.
Komt goed.
WD40 is geen smeermiddel maar een waterverdrijvend middel, oftewel een schoonmaakmiddel.
Maak de boel schoon met remmenreiniger (Action) en gebruik dan een "droog" vet zoals PTFE of keramisch vet.
 
Dat bedoel ik dus met ruwmiddel. Schuurpapier in een spuitbus.
 
Ik heb eindelijk de vario losgekregen na heel veel schelden en de vario bus lijkt in lengte zo een 3,8 cm te zijn?
Post automatically merged:

De nieuwe snaar lijkt qua tekst de juiste. Een breedteverschil kan verklaard worden dat de oude is gaan slijten.
Vraag; welke lengte heeft jouw variobus? Sorry dat ik de de vario weer los laat halen met deze vraag.

((Even mijn gedachte delen; het lijkt wel of de vorige eigenaar een kortere bus heeft gemonteerd om de slijtage van de inmiddels smallere snaar te compenseren. ))
Groet,
Eindelijk de vario eraf gekregen na heel vee schelden de vario bus lijkt in lengte zo een 3,8 cm te zijn (zie foto)
Post automatically merged:

Ik heb eindelijk de vario losgekregen na heel veel schelden en de vario bus lijkt in lengte zo een 3,8 cm te zijn?
Post automatically merged:


Eindelijk de vario eraf gekregen na heel vee schelden de vario bus lijkt in lengte zo een 3,8 cm te zijn (zie foto)
 

Attachments

  • 45013153-30E0-435F-826A-F6B2E41D6D36.jpeg
    45013153-30E0-435F-826A-F6B2E41D6D36.jpeg
    114.7 KB · Views: 12
  • E5969000-F2EB-4BF6-A188-2DAC5B0BBC41.jpeg
    E5969000-F2EB-4BF6-A188-2DAC5B0BBC41.jpeg
    209.5 KB · Views: 11
38,2 mm om precies te zijn.
Standaard maat.
Pak nu de 2 pulleys van de koppeling beet en knijp zo hard als je kan.
De koppeling gaat nu open staan en de snaar kan zakken.

Ik mag aannemen dat je een luchttol hebt om de variomoer vast te zetten?
Of een varioblokkeersleutel?
GEEN zuigerstop gebruiken!
Let op dat je de halfpulley goed en recht op de splines zet, en dat alles netjes en strak op elkaar zit, voordat je de krukasmoer er met de hand opdraait.

Als de hele handel nou toch los ligt, draai eens aan de koppeling.
Draait het achterwiel nu ook?
 
38,2 mm om precies te zijn.
Standaard maat.
Pak nu de 2 pulleys van de koppeling beet en knijp zo hard als je kan.
De koppeling gaat nu open staan en de snaar kan zakken.

Ik mag aannemen dat je een luchttol hebt om de variomoer vast te zetten?
Of een varioblokkeersleutel?
GEEN zuigerstop gebruiken!
Let op dat je de halfpulley goed en recht op de splines zet, en dat alles netjes en strak op elkaar zit, voordat je de krukasmoer er met de hand opdraait.

Als de hele handel nou toch los ligt, draai eens aan de koppeling.
Draait het achterwiel nu ook?
Ik heb idd een vario blokkeersleutel en ik hem hem erop gezet de vsnaar linkt nu idd aan de linkerkant een kleine bocht te maken en aan de rechter kant een grote alleen als ik hem nu wil starten gaat me accu echt meter echt helemaal naar benden (alleen als om elektrische start gebruik) komt dat omdat de batterij bijna leeg is? En nog een vraag zijn die rolletjes nog oke? Of is hun leven ook voorbij
Post automatically merged:

Ik heb idd een vario blokkeersleutel en ik hem hem erop gezet de vsnaar linkt nu idd aan de linkerkant een kleine bocht te maken en aan de rechter kant een grote alleen als ik hem nu wil starten gaat me accu echt meter echt helemaal naar benden (alleen als om elektrische start gebruik) komt dat omdat de batterij bijna leeg is? En nog een vraag zijn die rolletjes nog oke? Of is hun leven ook voorbij
En de motor gaat ook niet aan maar ik probeerde hem te starten zonder karter kap en alles ziet eruit alsof het gewoon nomaar zit en werkt alleen denk ok dat de startmotor niet genoeg kracht meer heeft om hem te starten kan dat?
 
Ik heb idd een vario blokkeersleutel en ik hem hem erop gezet de vsnaar linkt nu idd aan de linkerkant een kleine bocht te maken en aan de rechter kant een grote alleen als ik hem nu wil starten gaat me accu echt meter echt helemaal naar benden (alleen als om elektrische start gebruik) komt dat omdat de batterij bijna leeg is? En nog een vraag zijn die rolletjes nog oke? Of is hun leven ook voorbij
Haal ze er ff uit en leg ze op hun kant.
Maak van bovenaf een foto, en post deze hier.
 
Back
Top