De Bendix heeft een tandkrans. In het carter zie je een heel klein tandwieltje zitten, met een gaatje in de buurt.
Dat is het tandwieltje wat aan de startmotor vastzit
In dat gaatje gaat de platte kant van de bendix. En wel zo dat de tandkrans inhaakt op dat tandwieltje .
De voorste kant van de bendix (smal en met een stuk of wat grovere tanden) komt in een gaatje in het carterdeksel.
Voordat je de bendix monteert, haal je hem even los en controleer je de werking door de bendix met 1 hand vast te houden en met de andere hand de bendix in te draaien. Dit kan maar op 1 manier; kan niet missen.
Als je loslaat moet de bendix met een soepele swing en een duidelijk "klak" terugspringen naar zijn originele positie.
Gebeurt dat niet, of gaat het stroef, dan eerst de bendix smeren met kruipolie of siliconenspray.
In beide gevallen GOED droog maken, zodat er geen smeermiddel op de vario kan druppelen.
Zit ie echt vast, dan eerst smeren met WD40, en daarna droogmaken en nogmaals smeren met olie of siliconen.
In geen geval de WD40 laten zitten. Dit is namelijk een ruwmiddel en geen smeermiddel.
Als je bendix gesmeerd en gemonteerd is pak je een klein dopje van een doppenset en daarmee houd je de bendix even tegen, zodat hij niet uit zijn gat kan schieten . met je andere hand even de elektrische start proberen.
Je ziet gauw genoeg of hij naar buiten schiet (tegen de varioplaat met tanden aan) en weer terug.
Komt goed.