Vreemde start KYMCO 90cc

Scennix

Well-Known Member
Goeiedag,

Onlangs een 90cc op mijn kymco laten monteren en een nieuwe Jamacol (akrapovic model) uitlaat. Er kwam een paar dagen geleden een hoop witte rook uit (max 1 week stilgestaan), maar nu start hij helemaal niet meer elektrisch. De kick wordt momenteel gefixt, want die tandwielen in de carterkap waren versleten.

de scooter startte tot verheen altijd elektrisch zonder problemen. nu hoor ik wel de startmotor en zie ik vgm het vliegwiel draaien, maar hij start niet. Komt wel af en toe rook uit de uitlaat wanneer ik elektrisch probeer te starten.

Hier een video van de rook voor het startprobleem:

hier een video van het startprobleem:

kymco agility 12”
Km stand 26.291
Bouwjaar: 2010
Air cooled
90 cc
2e eigenaar
Scooter altijd dealer onderhouden
Post automatically merged:

Gaat om een 12V accu
Post automatically merged:

Een maatje van me heeft precies dezelfde kymco en heeft precies hetzelfde probleem. Een vriend van hem had door verkeerd te kicken zijn kickstarter gesloopt en die gingen we vervangen, maar in de tussentijd zijn elektrische start proberen (precies hetzelfde probleem dus).
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Wat voor een sproeier gebruik je? Denk namelijk dat hij te arm stond / staat.. Want dat kan gewoon te veel aan hitte zijn wat aan de uitlaat komt.
Overigens hoe je omgaat met het blokje is slecht voor de cilinder.

Overigens denk ik dat als er olie eruit zou komen dat de rook meer blauwig is.

Dat de startmotor het zwaarder heeft is wel normaal met een 90cc cilinder. Maar hij zou denk ik toch iets soepeler moeten lopen.. Kan best zijn dat de zuigerveren of cilinder nou beschadigd is en dus de krukas ook daarom zwaarder draait.
 
lijkt mij dat er olie verbrand wordt
Wat voor een sproeier gebruik je? Denk namelijk dat hij te arm stond / staat.. Want dat kan gewoon te veel aan hitte zijn wat aan de uitlaat komt.
Overigens hoe je omgaat met het blokje is slecht voor de cilinder.

Overigens denk ik dat als er olie eruit zou komen dat de rook meer blauwig is.

Dat de startmotor het zwaarder heeft is wel normaal met een 90cc cilinder. Maar hij zou denk ik toch iets soepeler moeten lopen.. Kan best zijn dat de zuigerveren of cilinder nou beschadigd is en dus de krukas ook daarom zwaarder draait.

als ik de 4aH accu vervang met een 14 aH accu zou dat al helpen? Wat bedoel je met soepeler lopen?

weet op dit moment niet wat voor sproeier er in zit. Straks wel
 
Last edited:
wat als je zelf aan de starterkrans draait met de hand? hij zou makkelijk moeten draaien tot hij compressie begint te maken

ik zou er eerder een startmotor voor een motorscooter op zetten ipv een andere accu
 
12volt accu vervangen voor een 14volt accu zou ik niet doen. Heb je kans dat je bedrading door brand of dat de zekering eruit klapt.
Wat wel helpt is een zwaardere startmotor plaatsen die meer oempf kan leveren.
 
12volt accu vervangen voor een 14volt accu zou ik niet doen. Heb je kans dat je bedrading door brand of dat de zekering eruit klapt.
Wat wel helpt is een zwaardere startmotor plaatsen die meer oempf kan leveren.

Bedoelde 14 aH ipv 4 aH
Post automatically merged:

12volt accu vervangen voor een 14volt accu zou ik niet doen. Heb je kans dat je bedrading door brand of dat de zekering eruit klapt.
Wat wel helpt is een zwaardere startmotor plaatsen die meer oempf kan leveren.

zwaardere startmotor? Hoe moet ik daar aan komen
Post automatically merged:

wat als je zelf aan de starterkrans draait met de hand? hij zou makkelijk moeten draaien tot hij compressie begint te maken

je bedoeld tot het punt waar hij zegmaar moeilijker gaat met ‘punt waar hij compressie begint te maken’
 
meer ampere maakt niet uit

startmotoren zijn gewoon te koop op het internet en de brommerboer kan er ook wel aan komen
Post automatically merged:

Bedoelde 14 aH ipv 4 aH
Post automatically merged:



zwaardere startmotor? Hoe moet ik daar aan komen
Post automatically merged:



je bedoeld tot het punt waar hij zegmaar moeilijker gaat met ‘punt waar hij compressie begint te maken’

ja klopt. Voor dat punt zou je hem redelijk makkelijk moeten kunne draaien. En dan niet meer als hij compressie begint te maken
 
Ja dat vind ik ook al vreemd dat je zei van die 14 volt accu, want een normale 12 volt accu doet ook al 13,8 volt.

En bij de meer ampere wringt het nou juist net. Ga je meer ampere over die dunnere kabelboom kabels sturen gaat de draden bloedheet worden, vooral als de startmotor niet wilt mee werken waardoor er juist meer weerstand onstaat.
 
Ik
meer ampere maakt niet uit

startmotoren zijn gewoon te koop op het internet en de brommerboer kan er ook wel aan komen
Post automatically merged:



ja klopt. Voor dat punt zou je hem redelijk makkelijk moeten kunne draaien. En dan niet meer als hij compressie begint te maken

ja dat gaat gewoon heel simpel.
image.jpg
Post automatically merged:

Ja dat vind ik ook al vreemd dat je zei van die 14 volt accu, want een normale 12 volt accu doet ook al 13,8 volt.

En bij de meer ampere wringt het nou juist net. Ga je meer ampere over die dunnere kabelboom kabels sturen gaat de draden bloedheet worden, vooral als de startmotor niet wilt mee werken waardoor er juist meer weerstand onstaat.

wat raad je nu verder aan dan?
 
originele accu, startmotor hoeft volgens mij niet vervangen to worden want hij lijkt me krachtig genoeg, en ik weet 100% zeker dat hij op een 80cc moet werken dus waarom niet ook op een 90. Ik zou zoals eurokit zei eerst naar de sproeier kijken
 
originele accu, startmotor hoeft volgens mij niet vervangen to worden want hij lijkt me krachtig genoeg, en ik weet 100% zeker dat hij op een 80cc moet werken dus waarom niet ook op een 90. Ik zou zoals eurokit zei eerst naar de sproeier kijken

originele accu? En wat denk je dan waarom het de sproeier zou moeten zijn?
Post automatically merged:

Dat bedoel je puur op de rook of ook het start gedeelte?
 
had je ook gevraagd of ze de sproeier wilden vervangen met een grotere? Anders zit er nu waarschijnlijk een in die 15 maten te klein is.

Waarom had eurokit al beschreven
 
had je ook gevraagd of ze de sproeier wilden vervangen met een grotere? Anders zit er nu waarschijnlijk een in die 15 maten te klein is.

Waarom had eurokit al beschreven

daar had ik niet specifiek om gevraagd, hij zou wel afgesteld moeten zijn.
Post automatically merged:

Als je een reactie schrijft leg jezelf dan ook aub uit, dan kan ik er nog wat van leren. Gesprek loopt nu beetje door elkaar heen.
 
Ik


ja dat gaat gewoon heel simpel.
View attachment 56853
Post automatically merged:



wat raad je nu verder aan dan?

Er zal best wel een zwaardere start motor te vinden zijn voor een gy6 blok.. Alleen zal je dan toch wel even moeten gaan zoeken overal.
Het is een onderdeel dat niet elke scootershop zomaar even hebt liggen.. Misschien via ebay aan te komen of zo.
Post automatically merged:

originele accu, startmotor hoeft volgens mij niet vervangen to worden want hij lijkt me krachtig genoeg, en ik weet 100% zeker dat hij op een 80cc moet werken dus waarom niet ook op een 90. Ik zou zoals eurokit zei eerst naar de sproeier kijken


Originele startmotor is bedoeld voor een origineel 49cc blokje.. Dat hij het op 72cc het nog doet kan nog wel zo zijn.. Wilt niet zeggen dat hij het op 90cc het dan ook nog doet, compressie voor 90cc is een heel stuk hoger.. En zelfs 125cc en 150cc gebruiken zwaardere start motoren.

Daarnaast gebruik je op een 90cc ook een hele andere cilinderkop en zijn de kanalen ook veel groter..
 
Eerst heeft de scooter wel goed gestart met deze startmotor.
Dus, voor je eventueel een zwaardere startmotor gaat kopen, meet eerst eens de accuspanning want ik denk dat de accu leeg is en niet meer genoeg vermogen kan leveren om de startmotor rond te krijgen.

Edit:
By the way, het aantal Ampere uren (Ah) van de accu heeft niet zozeer te maken met de hoogte van de stroom welke de batterij initieel kan leveren maar meer met de hoeveelheid energie die deze batterij kan opslaan.
Dit klinkt nogal verwarrend en wazig als je niet/minder bekend met met de elektrische grootheden.

Ik zal hieronder even in Jip & Janneke taal proberen uit te leggen wat ik bedoel.

Ik doe dit aan de hand van water waarin:
  • de waterdruk te vergelijken is met spanning.
  • de stroomsterkte van het water vergelijkbaar is met de grote van de elektrische stroom.
  • de inhoud van de regenton vergelijkbaar is met het aantal Ampere uren van de accu.

Neem twee regentonnen eentje met een diameter van 80cm en eentje met een diameter van 40cm en beide met dezelfde hoogte.

Monteer in beide tonnen eenzelfde kraantje onderaan en vul beide tonnen tot de bovenrand.
De waterdruk onder op de kraantjes is in beide tonnen gelijk omdat de waterkolom in beide tonnen gelijk is, de druk is vergelijkbaar met de spanning van een accu.
De kraantjes zijn vergelijkbaar met een schakelaar als je het elektrisch bekijkt.

Draai nu beide kraantjes tegelijk open en het water begint te stromen en omdat de initiële druk gelijk is zal de stroom uit beide kraantjes gelijk zijn. Het stromend water is dus in de elektrotechniek vergelijkbaar met een elektrische stroom.

Nu het water wegloopt uit beide regentonnen zakt het niveau in beide tonnen, lees spanning van de accu's echter het waterniveau in de 40 cm regenton zal sneller zakken dan het niveau in de 80cm regenton.
Dus de druk op het kraantje van de 40cm regenton zal sneller dalen dan de druk op het kraantje van de 80cm regenton.
MAW, als er minder waterdruk is zal er minder water uit het kraantje van de 40cm regenton geperst worden dan van de 80cm regenton, na een bepaalde periode.

Tenslotte zal dus de 40cm regenton al leeg zijn terwijl uit de 80cm regenton nog water loopt.

Wat betekent dit op accu gebied:

De intitiele spanning van de grotere accu en de kleinere accu zijn gelijk.
De intitiele stroom, bij kort gebruik, is, van beide accu's zijn gelijk.
Bij lang gebruik zal de spanning van de kleinere accu sneller zakken dan van de grotere accu.
Bij lang gebruik zal dus ook de stroom die de kleinere accu kan leveren minder zijn dan de grotere accu kan leveren.

Men kan dus stellen dat het uithoudingsvermogen van de kleinere accu minder is dan van de grotere accu.

MAW bij een korte sprint zijn beide accu's aan elkaar gewaagd, bij een maraton zal de grotere accu de strijd winnen.

Nou zou je zeggen ik neem altijd die grotere maar je moet je realiseren dat wanneer je het van de "laadt kant" bekijkt het langer duurt eer de grotere regenton is gevuld.

Zo een hele lap tekst maar ik hoop dat dit verhaal een bijdrage heeft geleverd in het inzicht wat het aantal Ah nu precies in houdt.
 
Last edited:
Eerst heeft de scooter wel goed gestart met deze startmotor.
Dus, voor je eventueel een zwaardere startmotor gaat kopen, meet eerst eens de accuspanning want ik denk dat de accu leeg is en niet meer genoeg vermogen kan leveren om de startmotor rond te krijgen.

Edit:
By the way, het aantal Ampere uren (Ah) van de accu heeft niet zozeer te maken met de hoogte van de stroom welke de batterij initieel kan leveren maar meer met de hoeveelheid energie die deze batterij kan opslaan.
Dit klinkt nogal verwarrend en wazig als je niet/minder bekend met met de elektrische grootheden.

Ik zal hieronder even in Jip & Janneke taal proberen uit te leggen wat ik bedoel.

Ik doe dit aan de hand van water waarin:
  • de waterdruk te vergelijken is met spanning.
  • de stroomsterkte van het water vergelijkbaar is met de grote van de elektrische stroom.
  • de inhoud van de regenton vergelijkbaar is met het aantal Ampere uren van de accu.

Neem twee regentonnen eentje met een diameter van 80cm en eentje met een diameter van 40cm en beide met dezelfde hoogte.

Monteer in beide tonnen eenzelfde kraantje onderaan en vul beide tonnen tot de bovenrand.
De waterdruk onder op de kraantjes is in beide tonnen gelijk omdat de waterkolom in beide tonnen gelijk is, de druk is vergelijkbaar met de spanning van een accu.
De kraantjes zijn vergelijkbaar met een schakelaar als je het elektrisch bekijkt.

Draai nu beide kraantjes tegelijk open en het water begint te stromen en omdat de initiële druk gelijk is zal de stroom uit beide kraantjes gelijk zijn. Het stromend water is dus in de elektrotechniek vergelijkbaar met een elektrische stroom.

Nu het water wegloopt uit beide regentonnen zakt het niveau in beide tonnen, lees spanning van de accu's echter het waterniveau in de 40 cm regenton zal sneller zakken dan het niveau in de 80cm regenton.
Dus de druk op het kraantje van de 40cm regenton zal sneller dalen dan de druk op het kraantje van de 80cm regenton.
MAW, als er minder waterdruk is zal er minder water uit het kraantje van de 40cm regenton geperst worden dan van de 80cm regenton, na een bepaalde periode.

Tenslotte zal dus de 40cm regenton al leeg zijn terwijl uit de 80cm regenton nog water loopt.

Wat betekent dit op accu gebied:

De intitiele spanning van de grotere accu en de kleinere accu zijn gelijk.
De intitiele stroom, bij kort gebruik, is, van beide accu's zijn gelijk.
Bij lang gebruik zal de spanning van de kleinere accu sneller zakken dan van de grotere accu.
Bij lang gebruik zal dus ook de stroom die de kleinere accu kan leveren minder zijn dan de grotere accu kan leveren.

Men kan dus stellen dat het uithoudingsvermogen van de kleinere accu minder is dan van de grotere accu.

MAW bij een korte sprint zijn beide accu's aan elkaar gewaagd, bij een maraton zal de grotere accu de strijd winnen.

Nou zou je zeggen ik neem altijd die grotere maar je moet je realiseren dat wanneer je het van de "laadt kant" bekijkt het langer duurt eer de grotere regenton is gevuld.

Zo een hele lap tekst maar ik hoop dat dit verhaal een bijdrage heeft geleverd in het inzicht wat het aantal Ah nu precies in houdt.

hij starte normaal met de 50cc, alleen aan kunnen kicken met 90cc.
Post automatically merged:

Er zal best wel een zwaardere start motor te vinden zijn voor een gy6 blok.. Alleen zal je dan toch wel even moeten gaan zoeken overal.
Het is een onderdeel dat niet elke scootershop zomaar even hebt liggen.. Misschien via ebay aan te komen of zo.
Post automatically merged:




Originele startmotor is bedoeld voor een origineel 49cc blokje.. Dat hij het op 72cc het nog doet kan nog wel zo zijn.. Wilt niet zeggen dat hij het op 90cc het dan ook nog doet, compressie voor 90cc is een heel stuk hoger.. En zelfs 125cc en 150cc gebruiken zwaardere start motoren.

Daarnaast gebruik je op een 90cc ook een hele andere cilinderkop en zijn de kanalen ook veel groter..

ik heb zitten zoeken, maar kan echt vrijwel niks vinden.
Post automatically merged:

De accu spanning is gewoon voldoende.
Post automatically merged:

Als ik wel een sterkere startmotor vind moet ik dan nog verdere aanpassingen maken aan de scooter of de kabelboom oid?
 
hij starte normaal met de 50cc, alleen aan kunnen kicken met 90cc.

Ah ok, dat heb ik dan verkeert begrepen.

Je weet nu in ieder geval wat het aantal Ah precies inhoudt, kun je later, als je eventueel een zwaardere startmotor hebt gevonden/gemonteerd, bekijken of je eventueel ook een grotere accu nodig hebt. ;)
 
Last edited:
Back
Top