Vreemd zip 4t probleem

Noah070

New Member
Hallo, ik heb sinds gister een erg vreemd probleem met mn zip. Het gaat om een Piaggio zip 4t carb model. Ik heb een aantal dagen geleden een powerfilter gemonteerd, en ik hoor iedereen al typen van waarom zou je dat doen. Nou vanwege het geluid en de looks, en ik heb geen verlies van vermogen. Maar dit is het probleem ook niet. Het probleem is dat zodra er iemand achterop gaat zitten of ik zelf hard over een hobbel rij valt hij uit. Het probleem is niet dat ik of iemand te zwaar is want ik ben zelf 65kg en de zwaarste die achterop heeft gezeten 70kg. Ik heb gekeken of er iets geraakt wordt zodra de scooter in z’n vering zakt maar volgensmij is daar niks aan de hand. De powerfilter, bezineslang enz worden allemaal niet geraakt. Weet iemand wat het kan zijn? Ik had online gelezen dat je een grote sproeier moest monteren en dat heeft niet geholpen, ook de vering strakker zetten heeft het probleem niet opgelost. Er zit trwns yss vering op. Ik hoop dat iemand mij kan helpen
Post automatically merged:

Even een lijst van alles dat ik geprobeerd heb:
-grotere sproeier
-gasnaald klipje een tikje omlaag
-vering strakker
-kabels goed gelegd
Nog een iets specifiekere omschrijving:
De scooter valt uit zodra er iemand achter gaat, en ook wanneer je de achterkant naar beneden drukt. Zodra ik er zelf op ga zitten start hij bijna niet en rijd amper. Maar als ik hem start zonder dat ik zit doet alles het prima. Het is sinds de nieuwe powerfilter erop zit, maar ik een aantal dagen gereden zonder problemen. In die dagen liep hij iets te rijk met lucht en te arm qua benzine. Zou het dan kunnen zijn dat de bougie het heeft opgegeven?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik zou de kabel van de cdi/bougie controleren of deze niet het frame/cilinderkop aan tikt en eventueel de contactpunten netjes maken. Dus stukje afknippen en cdi en bougie dop er opnieuw in draaien.
Ook zou bijvoorbeeld spruitstuk pakking lek kunnen zijn.
 
Ik zou de kabel van de cdi/bougie controleren of deze niet het frame/cilinderkop aan tikt en eventueel de contactpunten netjes maken. Dus stukje afknippen en cdi en bougie dop er opnieuw in draaien.
Ook zou bijvoorbeeld spruitstuk pakking lek kunnen zijn.
Spruitstukpakking is een aantal dagen geleden vervangen samen met het spruitstuk dus die zal nog wel ik orde zijn, de bougiekabel zal ik vanavond nalopen
 
inmiddels zit er een nieuw stuk bougie kabel in en hij doet het weer en beter dan eerst! Mega bedankt voor de hulp. Nog 1 kort vraagje, de optrek van mijn scooter is een beetje vreemd. Als ik gas geef hoor je duidelijk dat hij zegmaar ook gas geeft maar het duurt even voor hij van z’n plek komt. In mijn niet vakkundige oren klinkt het als overtoeren. Moet ik dan het gewicht van de roller verhogen of zou het hem kunnen zitten in de trekveren of drukveer? Ik heb een malossi vario met 6.1g rollen en een witte drukveer. Ook heb ik een 18,5mm carb(1mm groter dan origineel) met de gasnaald op de op een na laagste stand en een sproeier 90 en de mengselschroef op 3,5 open, deze carb is prima in combinatie met de powerfilter aangezien hij zonder deze carb afstelling te arm loopt. Als laatste heb ik vgm bromvertanding en een gele doorgezaagde Ducati cdi
 
Back
Top