Vreemd geluid bij gas geven en wiel draait niet

Cappe23

New Member
Hallo iedereen,

Een week geleden reden ik en mijn broer op mijn Chinese 4-takt 50cc scooter. Alles verliep zoals normaal totdat de scooter plots begon te vertragen en een wat vreemd kloppend geluid begon te maken, dit duurde een paar seconden en toen liep hij terug goed. Iets later gebeurde dit weer maar toen bleeft hij trager en trager rijden tot hij uiteindelijk stil viel.
Nu kan ik de scooter wel nog starten en als hij stationair draait klinkt alles zoals gewoonlijk, maar vanaf je gas wil geven begint de motor een vreemd kloppend geluid te maken zonder dat hij hoger in toeren gaat.
Ook het achterwiel draait totaal niet meer, terwijl het eerst een heel klein beetje durfde bewegen ook als de motor stationair liep.

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Ik wilde eerst hier eens horen voordat ik alles op goed geluk open begin te zwieren. Ik kon op het internet niet echt een gelijkaardig probleem vinden.

Eventueel een brandstoftoevoerprobleem waardoor hij niet in toeren wil gaan, maar dan lijkt dat geluid mij toch wat vreemd?
Zou het kunnen dat er aan de aandrijfriem ergens iets geblokkeerd zit waardoor de motor niet in toeren kan gaan en het achterwiel niet draait?

Hier 2 filmpjes waarop het geluid goed te horen is:
 
Advertisement - register to remove this

Controleer de kleppen eens.. Misschien timing verlopen en slaat de klep nou tegen de kop van de zuiger aan..
Het klinkt i.i.g niet gezond.

Je hoort ook dat het geluid uit de uitlaat anders is.. Dus ik vermoed toch iets met de kleppen.. (misschien niet op tijd gesteld en alleen maar door gereden)

Ook hoor je dat hij wel door wilt lopen op de ontsteking maar ergens mechanisch niet goed is / word tegen gehouden..

In het slechtste geval toch de kop lossen en zien of er schade is.. Ontsteking is het niet, want je hoort hem wel goed stationair lopen.. Maar als de belasting groter word het probleem optreed.
 
Ik zou beginnen met het schoonmaken van de carburateur lijkt wel of de hoofdsproeier verstopt zit.
Als het iets aan het motorblok zou zijn, zou je ook vreemde geluiden horen bij het stationair draaien.
Stationair draait hij goed,alleen bij het opendraaien van het gas, als de hoofdsproeier zijn werk moet gaan doen, gaat het fout.
 
Oke, bedankt. Ik ben helaas pas in het weekend terug thuis, maar ik zal dan eens beginnen met de carburateur uit te kuisen. Het gasschuifmembraan ken ik niet echt, maar na even kort op te zoeken heb ik begrepen dat dit ergens in de carburateur zit? Het klinkt inderdaad alsof de motor wordt tegengehouden door iets.
 
Carburateur uitkuisen/reinigen is natuurlijk altijd goed, neem dan ook gelijk even het luchtfilter mee.
Behuizing en het luchtfilterelement lekker schoon is immers ook belangrijk.
Motor moet net zoals jij en ik vrij kunnen ademen om het zo maar even te zeggen!

V.w.b. het membraan in de carburateur, zie hieronder:

9TL3pWy.png
 
Als het iets aan het motorblok zou zijn, zou je ook vreemde geluiden horen bij het stationair draaien.

Nou dat hoeft niet perse. Bij stationair is er amper een belasting op de motor.. En dan heb ik het over verschillende trekkende en duwende krachten wanneer het blok harder gaat lopen en er dus ook meer massa in een snellere beweging komt.
En daarnaast is het ook zo dat bij een hogere toerental de krukas bewegingen sneller verlopen en door het sneller draaien en warm worden van onderdelen deze onderdelen ook iets gaan uitzetten..

Zo staat er bij mijn scooter de uitlaat klep ook iets te open, want resulteerd in bij rustig omgang er amper iets aan de hand lelijkt te zijn.

Bij een verhoogd stationair het blok begint te bokken.. En bij nog sneller er af en toe een tik verneembaar is.. I.i.g zo dat het blokje niet mooi loopt.

In dit geval kan ik mij erbij voorstellen dat er op zo`n chinese scooter veel gereden word, en onderhoud af en toe naar word omgekeken en niet alles word uitgevoerd..
 
Back
Top