Vragen over mijn Sym crox

Lorenzo P

Active Member
Hallo allemaal ik ben Lorenzo,

ik ben nieuw op dit forum en ik heb mij hierop aan gemeld omdat ik toch wat vragen had over mijn recent gekochte scooter.

Hallo ik vraag mij af hoe ik het beste die stickers kan verwijderen die erop zitten en of ik 55 km per uur kan rijden op mijn kilometer teller of ik dan net door de rollerbank heen kom zonder gezeur. (Zonder WOk of boetes)

Momenteel rij ik 53 dat was 54 alleen denk ik dat mijn banden iets zachter zijn geworden waardoor ik nu een kilometer langzamer ga.

hierbij nog een foto voor de geintreseerde
 

Attachments

  • IMG.jpg.JPG
    IMG.jpg.JPG
    158.3 KB · Views: 14
Advertisement - register to remove this

Welkom Lorenzo,

Voor bromscooters geldt een maximale constructiesnelheid van 45km/u
Op een rollerbank mag ie maximaal 56 = inclusief de welbekende marge...

Stickers kun je o.a. verwijderen met stickerverwijderaar is speciaal verkrijgbaar en met een schuursponsje wegwrijven.
Als ze zeer moeilijk te verwijderen zijn, neem je een föhn / stanleymes.
Ga geen agressieve middellen gebruiken als wasbenzine o.i.d. Plastic wordt dan vaal en beschadigd.
 
Ik zou ff voorzichtig zijn met een schuurspons, zolang je ermee bezig bent en alles nog vochtig is ziet het er goed uit totdat je in het buitenlicht gaat staan en alles opgedroogt is, dan zie je opeens allemaal doffe vegen.,
Begin met voorzichtig pulken met een föhn en probeer stickerverwijderaar eerst op een stukje onderin zodat je kan zien wat het met je kunststof kap doet. Suc6
 
Oke dankjulliewel,
ik zit er misschien ook over na te denken om de stickers te laten verwijderen bij de dealer waar hij vandaan komt alleen verekenen zij 58 euro per uur en ik denk persoonlijk dat het wel 116 euro zou zijn omdat zij wel 2 uur er mee bezig zijn naar mijn schatting.
 
Welkom Lorenzo,

Voor bromscooters geldt een maximale constructiesnelheid van 45km/u
Op een rollerbank mag ie maximaal 56 = inclusief de welbekende marge...

Stickers kun je o.a. verwijderen met stickerverwijderaar is speciaal verkrijgbaar en met een schuursponsje wegwrijven.
Als ze zeer moeilijk te verwijderen zijn, neem je een föhn / stanleymes.
Ga geen agressieve middellen gebruiken als wasbenzine o.i.d. Plastic wordt dan vaal en beschadigd.
Sorry nog even een vraagje mag de roller bank maximaal 56 aan geven of mijn scooter op de snelheids meter?
 
Sorry nog even een vraagje mag de roller bank maximaal 56 aan geven of mijn scooter op de snelheids meter?
Op de roller maximaal 56

En die stickers gewoon zelf doen, is misschien even een rotklus maar je zou gek zijn dat door een dealer te laten doen...
Wat doen hun anders dan dat jij zou doen dan?
Ik heb zelf de meest afschuwelijk vastzittende stickers nog weggekregen. Zelfs tot ik de boel gewoon moest wegsnijden. Maar zou hier echt geen €50 of meer aan besteden.
 
Op de roller maximaal 56

En die stickers gewoon zelf doen, is misschien even een rotklus maar je zou gek zijn dat door een dealer te laten doen...
Wat doen hun anders dan dat jij zou doen dan?
Ik heb zelf de meest afschuwelijk vastzittende stickers nog weggekregen. Zelfs tot ik de boel gewoon moest wegsnijden. Maar zou hier echt geen €50 of meer aan besteden.
Maar wat mag de snelheids meter op mijn scooter dan maximaal aan geven als hij op de rollerbank maximaal 56 mag aan geven hoe bereken ik dat?
 
Logisch toch??
57 gemeten op een rollerbank = WOK
Dwz alles onder 57 op jouw meter is goed.

Misschien heb je hier wat aan:
https://webapps.politieacademie.nl/rollenbank#page-546

https://wetten.overheid.nl/BWBR0040346/2018-01-01

Tabel 2 (bromfietsen)
Dat begrijp ik ik heb op mijn kenteken bewijs gezien dat mijn constructie snelheid 45 is maar hoe weet ik dan wat mijn rollerbank snelheid is want daar vraagt die rollenbank meter om. Ik ben er nog niet eerder op beland ik rij momenteel 53
 
Last edited:
56 op de teller is wok!
57 bedoel je...
Tenminste als de tellersnelheid 57km/u overeenkomt met de rollerbankteller.
Wel zorgen dan dat je teller (redelijk) nauwkeurig klopt met je daadwerkelijke snelheid. Als een rollerbank er zomaar een paar bijtelt kun je alsnog gaan lopen.
 
57 bedoel je...
Tenminste als de tellersnelheid 57km/u overeenkomt met de rollerbankteller.
Wel zorgen dan dat je teller (redelijk) nauwkeurig klopt met je daadwerkelijke snelheid. Als een rollerbank er zomaar een paar bijtelt kun je alsnog gaan lopen.

Nee, dat is een rekenfout, vanaf 56 km/h geldt de rollerbankmarge van 5 km/h niet meer maar wordt het 10% van de gemeten snelheid, volgens de nieuwste regelgeving is het de constructiesnelheid 45 km/h + 5 km/h tolerantie (vanwege rijden op rijbaan) en dan een rollerbankmarge van 5 km/h. Dus 45+5+5=55 km/h, alles daar boven is wok, 56 km/h op de teller (mits teller redelijk goed is) is dus wok.

Op grond van artikel 8.4.92 RV bedraagt de maximale fout 5 km/h bij een gemeten maximumconstructiesnelheid met een bromfietsrollentestbank tot en met 50 km/h.
Bron: wetten.overheid.nl

Als je er dus vanuit gaat dat de maximum snelheid met tolerantie 50km/h is, dan wordt de som bij 57 km/h:
57-(10%)5,7=51,3 en is dus 1,3 km/h te snel boven de marge en is wok.
 
Nee, dat is een rekenfout, vanaf 56 km/h geldt de rollerbankmarge van 5 km/h niet meer maar wordt het 10% van de gemeten snelheid, volgens de nieuwste regelgeving is het de constructiesnelheid 45 km/h + 5 km/h tolerantie (vanwege rijden op rijbaan) en dan een rollerbankmarge van 5 km/h. Dus 45+5+5=55 km/h, alles daar boven is wok, 56 km/h op de teller (mits teller redelijk goed is) is dus wok.

Op grond van artikel 8.4.92 RV bedraagt de maximale fout 5 km/h bij een gemeten maximumconstructiesnelheid met een bromfietsrollentestbank tot en met 50 km/h.
Bron: wetten.overheid.nl

Als je er dus vanuit gaat dat de maximum snelheid met tolerantie 50km/h is, dan wordt de som bij 57 km/h:
57-(10%)5,7=51,3 en is dus 1,3 km/h te snel boven de marge en is wok.
Bedankt voor je uitleg maar ben nog niet echt overtuigd helaas.

Als ik af ga op deze bron:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0040346/2018-01-01
Tabel 2 (bromfiets)

Zie ik toch duidelijk staan
57 of meer gemeten met vervolgens de feitcode (WOK)
Er vanuitgaande dat die marge met 1km verruimd zou zijn naar 6km klopt 't ook precies met de politie webapp.
Dus: 51 + marge van 6 = 57km/u

Gewoon logisch verklaard van wat er staat vermeld in de tabel?
Ik zou graag willen dat jij gelijk hebt maar wat staat er dan gruwelijk fout in mijn bron?
 
Bedankt voor je uitleg maar ben nog niet echt overtuigd helaas.

Als ik af ga op deze bron:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0040346/2018-01-01

Ik zou graag willen dat jij gelijk hebt maar wat staat er dan gruwelijk fout in mijn bron?

Gelukkig gaan we van dezelfde bron uit.
Helaas geven ze zelf al aan boven het tabel dat hun berekening afgerond is en beperkt.

Zie bron: "Om de lengte van de tabel te beperken zijn in kolom 3 e.v. slechts de tientallen en de waarden opgenomen, waarbij wisseling van feitcodes plaatsvindt. De tussenliggende waarden moeten worden gecorrigeerd conform kolom 1 en 2."

Dat houdt dus in als je 56 rijdt op de teller vervalt de 5 km/h rollenbankmarge en moet je 10% als marge aanhouden, wordt de rekensom 56-(10%)5,6=50,4 en dus meer dan 50 en is wok.
Geloof me bij de rollenbank is de agent td vrij star en "te hard is te hard", dat ronden ze niet af naar beneden.
 
Gelukkig gaan we van dezelfde bron uit.
Helaas geven ze zelf al aan boven het tabel dat hun berekening afgerond is en beperkt.

Zie bron: "Om de lengte van de tabel te beperken zijn in kolom 3 e.v. slechts de tientallen en de waarden opgenomen, waarbij wisseling van feitcodes plaatsvindt. De tussenliggende waarden moeten worden gecorrigeerd conform kolom 1 en 2."

Dat houdt dus in als je 56 rijdt op de teller vervalt de 5 km/h rollenbankmarge en moet je 10% als marge aanhouden, wordt de rekensom 56-(10%)5,6=50,4 en dus meer dan 50 en is wok.
Geloof me bij de rollenbank is de agent td vrij star en "te hard is te hard", dat ronden ze niet af naar beneden.
sorry een beetje off topic ik heb gezien dat een scooter kilometer stand kan afwijken met 5 km ik rij dus 53 betekent dit voor mij dat ik 48 rij in werkelijke snelheid ik kan hier niet veel over vinden op google dit is ook wel De Sym lance cabo 50cc in america (Sym crox)

nou is mij verteld dat je je snelheid kunt testen met je telefoon alleen heb ik een iphone en weet ik niet precies hoe dat het beste kan ik kijk nog wel even rond in de appstore ;)
 
speedometer downloaden, telefoon vastplakken op je stuur en checken.
Ze gaan ervan uit dat je km teller een afwijking heeft dus als je uitgaat van de gemeten gegevens van je app moet je niet de 5 km tolerantie nog eens eraf halen. Je zal namelijk merken dat als je nu 53 rijdt op je teller, je in het echt maar 48-50 rijdt.
 
speedometer downloaden, telefoon vastplakken op je stuur en checken.
Ze gaan ervan uit dat je km teller een afwijking heeft dus als je uitgaat van de gemeten gegevens van je app moet je niet de 5 km tolerantie nog eens eraf halen. Je zal namelijk merken dat als je nu 53 rijdt op je teller, je in het echt maar 48-50 rijdt.
oke top dankjewel dus als ik bijv met 58 op mijn teller rij is het 54 in werkelijke snelheid?
 
Jij bent toch ts, wij spammen je post helemaal vol met offtopic shit, niet jij en daarvoor zeg ik sorry, sorry, sorry.
Maar ik hoop dat een ieder er toch wat aan heeft.
oh nee hoor ik heb er geen moeite mee dat je off topic ook praat daar kan ik ook nog iets van leren namelijk alleen ik heb net speedo meter gedownload maar kan je telefoon ook in lock staan om de snelheid te meten of moet ik het scherm aan met de telefoon in mijn jas/broekzak rugtas doen eventueel of in de buddy
 
Back
Top