Vragen over brommer regels in duitsland.

Bassievrucht

Active Member
Hoi allemaal, de 24e is het al zover, dan gaan ik en een paar vrienden naar duitsland op de brommer (ik had hier al een thread over gemaakt maar deze thread gaat meer over vragen over de duitse regels).


Ik had namelijk het volgende vernomen van een duitse collega van mij;

Voor alle niet originele onderdelen krijg je een boete, als je niet originele onderdelen zelf plaatst is het niet legaal, maar als je het laat doen bij een bedrijf wel:

Maar hoe zit dit bijvoorbeeld met een leovince uitlaat die CE gekeurd is, hij is natuurlijk niet "origineel" en hij is zelf geplaatst, maar de regels over dit zijn anders in NL dan in DL (tenminste, zover ik weet). Dus hoe zou dat zitten met deze CE gekeurde uitlaat? Moet ik kunnen aantonen dat die CE is?

Als je met niet originele onderdelen rijd kunnen ze de brommer in beslag nemen tot je hem terug kan bouwen naar letterlijk originele staat:

Kunnen ze mijn Nederlandse brommer dan ook innemen (want ja NL kenteken), of handigen ze hem dan gewoon over aan de Nederlandse politie?

80cc rijden op je 16e mag met een speciaal rijbewijs:

Ik heb nu een 80cc op mijn brommertje zitten want we moesten een blok overgooien (het oude blok van deze brommer had namelijk een verotte lagerschaal: tot ziens 50cc cilinder :) ). Maar ik had dus gehoord dat je 80cc mocht rijden en die mocht max 80 gaan, maar op het kenteken bewijs bij mij staat natuurlijk 45, alleen dat ding loopt letterlijk precies 80 nu, dus word ik daarvoor op me vingers getikt?

Mag zoveel DB maken (85db geen gas maar hij wist niet hoeveel rijdend):

Weet iemand de max DB tijdens het rijden, want hij maakt nu rond de 95-100db gok ik, even nameten eigenlijk (zijn die DB waardes hetzelfde als hier?).


En dan nog een vraag van mij: Wat is mijn plaats op de weg, is dat op de weg of op het fietspad?
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb nu een 80cc op mijn brommertje zitten want we moesten een blok overgooien (het oude blok van deze brommer had namelijk een verotte lagerschaal: tot ziens 50cc cilinder :) ). Maar ik had dus gehoord dat je 80cc mocht rijden en die mocht max 80 gaan, maar op het kenteken bewijs bij mij staat natuurlijk 45, alleen dat ding loopt letterlijk precies 80 nu, dus word ik daarvoor op me vingers getikt?
ga er maar van uit dat ze je "gegen die Mauer!" zetten. (geintje)
80 cc
 
Last edited:
Ik woon een kilometer van de Duitse grens en kom er dus regelmatig, ook op de brommer. Wat opvalt is dat je eigenlijk nooit opgevoerde brommers ziet rijden, althans, mij is het nooit opgevallen. En zoals al geschreven, in Duitsland moet veel, niet alles, worden eingetragen bij TÜV. En ze zijn daar echt streng in. Zo hoef je geen remhendeltje van Ali op je motor of brommer te zetten zonder (aantoonbaar) E-keur. Die hoeft dan bijvoorbeeld niet te worden eingetragen. Maar wordt je aangehouden en gecontroleerd en het hendeltje heeft geen E-keur dan ben je de Sjaak. En geldt echt voor heel veel dingen. Dus zorg voor een originele brommert en je hebt niets te vrezen. Hetzelfde geldt voor geluid, daar zijn ze sinds een tijdje erg streng op aan het controleren.

Bouwjaar vanaf 1960 toerental
- 2-takt: 4500 min
- 4-takt: 4000 min

Tabel 1: Maximum geluidswaarde

Cilinderinhoud t/m - Maximum toegestane waarde
80 cm3 .................... 91 dB(A)

En dan zijn er nog de afwijkende verkeersregels. Als brommer, maar ook als snor mag je absoluut niet op het fietspad rijden. (Fietspaden zijn vaak gecombineerd met een voetpad. Maar als dat niet zo is geldt dit ook.) Je rijdt dus altijd waar de auto's rijden tenzij staat aangegeven dat dit verboden is. Heel soms staat er ergens, zoals de brug over de Rijn in Rees, een bordje met een plaatje van een brommer en het woord Frei. Dan mag je er wel met je brommer rijden. Maar meestal rij je dus, ook buiten de bebouwde kom, op wegen waar auto's rijden. En buiten de bebouwde kom zijn dat meestal wegen waar 100 km/hr gereden mag worden. Daar rijden trouwens ook gewoon fietsers aan de kant van de weg. En dat is best even wennen kan ik je zeggen. Veel 100 km wegen zijn breder dan onze 80 km wegen, maar er zijn er ook zat die net zo smal of nog smaller (bergwegen) zijn als onze 80 km wegen. Ik rij nu in Duitsland routes (buiten de snelweg) op bijna allemaal dezelfde wegen als dat ik die met de motor reed.

En als je in Duitsland al op een 80 cc zou mogen rijden dan geldt die regel niet voor buitenlanders. Dat zijn regels die alleen voor inwoners van Duitsland gelden. Net als dat je in Duitsland bijvoorbeeld een Fiat 500 kunt laten ombouwen zodat je er met je 16de in mag rijden. Speciale ombouwkit waarbij de achterwielen op 20 cm van elkaar staan. Als buitenlander mag je daar echter niet in rijden als je geen B rijbewijs hebt.
 
Last edited:
Je hebt een Nederlandse brommer die aan de Nederlandse wet moet voldoen in mijn ogen. Je rijdt niet op Duits kenteken dus daar kunnen ze niks mee. Al die dingen van ekeur en tuv zijn niet van toepassing op jouw nl kenteken en kunnen ze je geen boetes voor geven.

Geluid is een ding natuurlijk maar de waardes staan op kenteken. Als ze er niet op staan dan gelden locale waardes.

Snelheid is ook iets, je zal je aan lokale snelheden moeten houden. Doe je dat niet dan val je op en riskeer je controle. En je verzekering moet ook in Duitsland geldig zijn.
 
Je hebt een Nederlandse brommer die aan de Nederlandse wet moet voldoen in mijn ogen. Je rijdt niet op Duits kenteken dus daar kunnen ze niks mee. Al die dingen van ekeur en tuv zijn niet van toepassing op jouw nl kenteken en kunnen ze je geen boetes voor geven.
Vergeet het maar. Alles dat je aan je brommer/motorfiets verandert dat niet origineel is geldt in Duitsland als illegaal als het niet aan de Duitse regelgeving voldoet. Inwoner van Duitsland of toerist maakt niet uit. Er staan heel wat video's van op YT waar men laat zien dat je bij controle ofwel een boete krijgt of helemaal niet meer mag doorrijden. Als je denkt dat het niet voor jou geldt dan is dat echt een illusie.

Een heleboel dingen zijn namelijk in Nederland ook illegaal, maar daar wordt niet op gehandhaafd. Als ik knipperlichten monteer van Ali zonder E-keur heb ik alleen een probleem bij een herkeuring of als ik op een andere manier met de RDW in aanraking kom. Maar er wordt bij aanhouding hier in Nederland slechts bij hoge uitzondering op gehandhaafd. In Duitsland doen ze dat dus wel actief.
 
Back
Top