Vragen gaskabel begrenzer voor derbi.

Bassievrucht

Active Member
Hallo allemaal, ik heb een vraagje over het begrenzen van een gaskabel, en wil ook graag wat weten over de ervaringen van andere mensen op dit gebied.

Ik ga dus ergens deze maand beginnen met het opnieuw opbouwen van mijn oude derbi waar een wok op staat, vooral omdat ik nu een 77cc derbi heb die ontiegelijk hard loopt, zuipt en herrie maakt. Nu was ik dus van plan om een "standaard" ontgrensde derbi te bouwen, gewoon zodat die als een stofzuiger klinkt met een top van ongeveer 75 a 80 is de bedoeling.

Dit zal dan ook mijn daily driver worden.

Dit is de setup die ik wil draaien erop (alles word gereviseerd):
50cc polini sport gietijzer.
doppler krukas + malossi mhr lagers c3h.
5 plaatse koppeling, heb ik ook op mijn huidige 77 en schakelt heerlijk.
17,5mm delortho carburateur.
"begrensde" standaard luchtfilter box.
leovince uitlaat met standaard derbi demper.
tandwielverhouding 13/53

ik hoop dus hiermee ongeveer 75 te kunnen halen op de gps, met een lekkere optrek door de 13/53 verhouding.

Hier komt het ding, ik ga met een paar vrienden op vakantie van de zomer, maar dan ben ik van plan om op de derbi te gaan. We gaan dan helemaal richting limburg (daar gaan we in een huisje en dan natuurlijk vaak duitsland in rijden). In ieder geval gaan we dwars door Nederland heen, en zoals je weet zou het best zonde zijn als ik straks midden in Nederland stil sta omdat ik een wok melding te pakken heb.

Je zou natuurlijk heel makkelijk kunnen zeggen, voer hem dan af naar 50, maar als je ongeveer 250km lang 6x moet schakelen naar de 50 word je dat aardig snel zat :)

Dus toen dacht ik, kan ik er een verwijderbare gaskabel begrenzer in maken die niet snel opvalt, maar die er wel snel afgehaalt kan worden zodat ik wel lekker door kan rijden wanneer dat kan.

Hebben jullie ideeën hoe ik dit zou kunnen doen en ervaringen die jullie met mij kunnen delen?

Bedankt alv!

Advertisement - register to remove this

Een gaskabel begrenzer die je er snel af kunf halen word lastig aangezien je er juist wat tussen moet steken om niet vol gas te kunnen geven.

Of heel simpel een schroef in je snelgas draaien welke je met de hand zou kunnen indraaien

Een gaskabel begrenzer die je er snel af kunf halen word lastig aangezien je er juist wat tussen moet steken om niet vol gas te kunnen geven.

Of heel simpel een schroef in je snelgas draaien welke je met de hand zou kunnen indraaien
Ik zat zelf inderdaad ook te denken aan een schroef die je kon indraaien op je stuur bij de gashendel, maar ik kan natuurlijk niet met een schroevendraaier gaan zitten frutselen als meneer motoragent voor me rijd en telkens in ze spiegel zit te kijken. Tenzij ik ze ver van te voren zie aankomen is het niet bepaald een veilige manier, en een hoge schroef waar mijn vingers zich op kunnen vasthouden valt ook op.

Ik zat vd week wel wat te lezen over iemand die een busje had gemaakt tussen ze gashendel en buitenkabel. Als die dan het busje eruit trok had de buitenkabel eerst zoveel speling dat die een heel stuk dode slag had voordat die open ging. Dit leek mij een mooie manier en ik ga dit waarschijnlijk proberen.

Wat ik dan doe is een oude piston pen pakken, dan maak ik een gleuf erin en deze maak ik dan op maat dat als ik m verwijder dat het gas maar 25% tot 50% open gaat, net wat er het betrouwbaarste loopt.

Ik verwacht niet dat je met een 17,5 carburateurtje en een 50cc heel snel alsnog naar je top gaat met halfgas. Zoiezo zal ik hem wat rijker afstellen op half gas dat die ook wat gaat stotteren.

Het is in principe een noodoplossing want je weet maar nooit.

Last edited:
Je weet ook dat wanneer oom agent het niet vertrouwd die 2 linker handjes van hem je brommer uit elkaar mogen halen om te zoeken. Beter gewoon je geluk beproeven want dit gaat toch niet werken laten we eerlijk zijn.

Je weet ook dat wanneer oom agent het niet vertrouwd die 2 linker handjes van hem je brommer uit elkaar mogen halen om te zoeken. Beter gewoon je geluk beproeven want dit gaat toch niet werken laten we eerlijk zijn.
Van mij mag die het ding uit mekaar halen, als ik een stuk dode slag heb waar ik "niks van weet" kunnen ze me moeilijk wat maken lijkt mij.

Dode slag hebben is niet illegaal toch? Dat is het hele ding waarom ik die manier wel mooi vond.
Nee maar je snapt toch ook wel dat het hele ik weet van niks idee niet werkt ik ben ook geen fan van de politie maar ze zijn niet achterlijk hoor. Maar als.jij denkt dat je er wel mee weg komt en zegt dat je van niks weet zul je vast wel door mogen rijden

Nee maar je snapt toch ook wel dat het hele ik weet van niks idee niet werkt ik ben ook geen fan van de politie maar ze zijn niet achterlijk hoor. Maar als.jij denkt dat je er wel mee weg komt en zegt dat je van niks weet zul je vast wel door mogen rijden
Heb jij dan een beter idee dan een gaskabel begrenzer, dit is de enige manier die ik kan bedenken die semi legaal is en die de brommer niet elektronisch begrenst gaat laten klinken

gewoon praktisch meedenkend: een pistonpen is kneppelhard, ik zou iets zachters nemen, voor mijn part boor je een gat in de lengte door een (inbus)bout en zaag/slijp je de zijkant open, of pak je een tweede stelbus.
om je loze slag te verbergen zou je een slappe veer in je gashendel kunnen proberen te zetten, zodat ie die speling opvangt. (gas geeft tot net vóórdat je echt gas geeft.)

gewoon praktisch meedenkend: een pistonpen is kneppelhard, ik zou iets zachters nemen, voor mijn part boor je een gat in de lengte door een (inbus)bout en zaag/slijp je de zijkant open, of pak je een tweede stelbus.
om je loze slag te verbergen zou je een slappe veer in je gashendel kunnen proberen te zetten, zodat ie die speling opvangt. (gas geeft tot net vóórdat je echt gas geeft.)
Die veer is echt een top oplossing, en dat met die inbus is waarschijnlijk beter dan het piston pen idee. Wanneer die af is ga ik dit proberen te realiseren. Thx

Back