vraagjes vario

bram_015

Well-Known Member
heej,

ik heb een paar vraagjes,
ik zit al een tijd hier op het forum,maar nog nooit ergens op gereageerd of zo (een stille genieter O-) )
maar heb nu wel paar vraagjes:
wat is "vario" & wat houd dit in? en heeft het een verband met die "prop in de uitlaat" wat houd dit juist in? vaag weet ik het wel,maar niet genoeg naar mijn mening.
ik heb deze vragen omdat ik binnekort een wallaroo heb,en deze wil sneller laten rijden,(als ik hem heb,zal ik hem hier op het forum wel neerzetten,word namelijk een project)

Grioeten;)
 
Advertisement - register to remove this

dat is de decompresseur en heeft dus behalve het uitzetten ook de functie om de motor lichter te laten draaien bij het starten. en ja , deze inhouden , vaart maken en dan loslaten.

dit kan het beste door erop te zitten en te trappen ,dus met het achterwiel vrij van de grond.

een kras is niet goed .

de startkoppeling beweegt overigens wel mee , echter zie je dit niet ;)

oke bedankt,je hebt me een heel stuk verder geholpen, dan ga ik morgen de zuiger beetje invetten met 2 takt olie net zoals de wand,en dan iets meer als 1.35 rijden,(omdat ik een tijd zonder olie gereden heb :s) de olie moet trouwens toch mee de tank in he,gemengd op 1.40 ?
 
gewoon 1:50 gaan tanken!! nooit meer olie gebruiken dan nodig is , dit heeft geen enkel nut!!

heb je een blokje met membraan? ga ik wel van uit iig.
is 1:50 niet wat te arm ? ik heb er nu iets ingedaan van 1:36-37

en ik denk wel dat het blok een membraam heeft ja,heb carb& spruitstuk er nog niet afgehaald maar ga dat morgen wel eens doen,want die mogen ook wel eens een schoonmaakbeurt krijgen. waarvoor moest je dit weten ?

mijn vraag nu is dus of er nog andere type cilinders onder kunnen,zoals camino en dat soort brommers( camino denk ik zelf dat niet zal werken toch ?)
 
Last edited:
vroeg reden deze brommers 1:20 ongeveer (in de jaren zestig) , later is de kwaliteit van de olie enorm veranderd , een 50cc bromfiets rijd nu met normale olie prima op 1:50

ik rijdt met 14,000 tpm zelfs maar met 1:40 (70cc racescooter) en dit blijft gewoon heel..

het nadeel van teveel smeren is dat de brommer minder loopt , enorm veel gaat kolen , en het alleen maar problemen kan geven en duurder is..

of het membraan is vraag ik omdat er verschillende cilinders voor te koop zijn.

er zijn zelfs heel veel delen voor te koop , zoals allerlei carters , carburateursets , uitlaten , variateurspul e.d.

maar uiteraard ook cilinders , deze zijn geloof ik gelijk voor de 103-104 en 105 , en luchtgekoeld , maar er zijn ook watergekoelde sets voor te koop.

maar wat wil je? 50cc? 70cc?
 
vroeg reden deze brommers 1:20 ongeveer (in de jaren zestig) , later is de kwaliteit van de olie enorm veranderd , een 50cc bromfiets rijd nu met normale olie prima op 1:50

ik rijdt met 14,000 tpm zelfs maar met 1:40 (70cc racescooter) en dit blijft gewoon heel..

het nadeel van teveel smeren is dat de brommer minder loopt , enorm veel gaat kolen , en het alleen maar problemen kan geven en duurder is..

of het membraan is vraag ik omdat er verschillende cilinders voor te koop zijn.

er zijn zelfs heel veel delen voor te koop , zoals allerlei carters , carburateursets , uitlaten , variateurspul e.d.

maar uiteraard ook cilinders , deze zijn geloof ik gelijk voor de 103-104 en 105 , en luchtgekoeld , maar er zijn ook watergekoelde sets voor te koop.

maar wat wil je? 50cc? 70cc?

oke bedankt! :) voorlopig blijf ik 50 rijden. weet niet of er veel prijsverschil inzit tussen 50 en 70 cc maar ik heb een vriend die nog zo een soort cilinderkit liggen heeft,gebruikt,maar hij weet wel niet welk merk enzo het is,dus dacht ik stel dat het een cilinder van een camino is,of die erop gaan of niet,maar lijkt me logisch van niet maar zou wel handig zijn natuurlijk.

later kan er wel eventueel een 70 cc opkomen,maar eerst eeen andere carburator & een expansieuitlaat. de top ligt iets van een 35 en dit vind ik echt niet snel genoeg. niet dat hij supere snel moet gaan rijden,maar een paar km/h's mogen er toch wel bij vind ik.

en ja watergekoeld zou mooi zijn,maar kosten me iets te veel vind ik..
 
er zijn veel verschillende ciliders , o.a. Doppler , Bidalot , Styl , Polini , Barikit , Axwin etc.

en daar heb je imitatie 50cc van , in gietijzer en aluminium , daarnaast heb je nog de aluminium 50cc snelle cilinders , deze lopen wat sneller dan de std cilinder , de std cilinder en imitaties daarvan zullen niet echt snel gaan.

dan heb je nog de gietijzer en aluminium 70cc kits , deze geven wel een betere trekkracht , en zal net iets sneller zijn dat de snellere 50cc kitjes , ik schat dat zo'n setje met snelle uitlaat en carburateur en goed afgesteld zo'n 80 km/h loopt.

een gewone 50cc gaat waarschijnlijk niet veel sneller dan 50/55 , een snelle 50cc wat sneller , zo'n 65/70 of mischien iets sneller.
 
dus als ik men peugeot de goede afstelling geef moet die toch wel 50 kunnen lopen? want nu gaat hij 35-40 ..
veel mensen zeggen dat zo'n type brommers standaard wel veel kunnen verdragen,wil dat dan zeggen dat je er constant problemen ee gaat hebben als je er bijv een 70 cc onder gaat steken ?

Groeten

ik neem aan dat deze 70 cc kit: http://www.50cc.nl/frameset_nl.htm minder goed is als deze: ? http://www.50cc.nl/frameset_nl.htm

je ziet niet welke in bedoel maar de eerste 70 cc kit is een 70cc eurokit 46mm voor 60 euro en die andere eentje van malossi voor 130 euro.
 
Last edited:
heej,

heb er een nieuwe zuiger& cilinder op gezet van een fox(een echte) zuiger ziet er iets anders uit,dus ik hopen dat hij ging draaien,en jah hoor,hij rijd,maar,ik had ook de uitlaat ontkoold,& de prop eruit gehaald,en nu gaat hij opeens 60-70 km/h,komt dat alleen door dat ontkolen en die prop,of ..?

Groeten

ps. kan iemand me precies uitleggen waar de varioring zich bevind,dan haal ik die er ook even uit.
 
is dit de varioring ?







en is het zo de juiste volgorde (van rechts naar links) om hem terug te monteren ? want voor 1 of andere reden blokkeert hij telkens,en dat achterste plaatje(meeste rechts dus) blijft niet op zen plaats liggen ..

 
Back
Top