Vraagje: Welke scooter, welke verschillen?

doritos12

Well-Known Member
Hi ik ben dus aan het kijken voor een 2ehands scooter omdat de mijne gister in elkaar gelopen is.

zit te twijfelen tussen een:
Aprilia sr(di-tech) Wat zijn hier de voor en nadelen van?
di-tech of gewoon.
had net een Di-tech met Carburateur maar geen injectie.
en minarelli, morini blok, piaggio?

verschillen? voor en nadelen?


of een Aerox welk bouwjaar?
hoeveel km op de teller?
ik koop geen nieuwe maar een 2ehandse waar op te letten en hoeveel km is nog rendabel.

Speedfight 2
is dit een goede scooter?


Water of luchtgekoeld?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Speedfight zou ik zelf niet kopen door het Peugeot blok en ik vind de scooter zelf ook niks.
Heb twee keer op een Speedfight gereden, en ik vond het echt totaal niks.

Aeroxjes heb je veel keuze mee, dus ik zou er gewoon één zoeken met +/- 6-7-8k op de teller.
Die heb je vaak wel voor een leuk prijsje.

Waar je verder op moet letten is banden profiel, hoe goed de remmen nog werken, gaat de scooter rechtdoor als je zonder handen rijd, algemeen plaatje, roest, etc.
Werk de verlichting, toeter, elektrische start, loopt hij goed stationair, geen dippen, goed gas oppakken, etc.

DiTech of carburateur.

Pin me er niet op vast, ik weet het niet 100 % zeker.

Maar volgens mij:

DiTech: moet je elektrisch starten, gedeeltelijk met een computer af stellen/ontgrenzen, en heeft geen kickstart mocht de elektrische het ooit begeven.

Je kan er dus moeilijk aan sleutelen, en als je ES het niet doet dan krijg je hem voor geen mogelijkheid meer aan.

Verschil tussen Minarelli en Morini durf ik je niet te zeggen.

Water en lucht gekoeld maakt voor op straat niet zoveel uit.

Lucht gekoelde onderdelen zijn vaak wel goedkoper.
 
ik had net een aerox met 18500 op de teller..
maar die was van bouwjaar 2002 erg oud vond ik.. alleen vario er uit en prop uit de uitlaat dus qua motor niks aan gedaan.. zit er over te twijfelen..
de Sr vind ik wel heel mooi enzo!
 
Tja daar zijn de meningen over verdeelt.
De ene heeft liever een Pia die steigert, dan een Mina die weigert zullen we maar zeggen.

Het is niet echt te zeggen.

Maar Mina en Pia word over het algemeen het meeste gebruikt.

Verschillen zijn vormgeving onder andere.
Verder durf ik het je niet te zeggen.
 
Zowel mina als pia zijn gewoon goede blokjes.. morini zou ik zeker niet nemen aangezien dat blok uit de middeleeuwen stamt en amper snel te krijgen is..
 
Maakt opzich niet uit of je nou pia, mina, peugeot, kymco of morini pakt. Al die blokken zullen je onder het rijden niet uit elkaar rammelen en zijn allemaal degelijke blokken. Alleen als je wil opvoeren zou pia en mina een voorkeur hebben....
 
Ja ik zou mina pakken, aangezien je rally ook minarelli is kun je dingen overzetten mocht er iets kapot gaan.

Persoonlijk ben ik meer voor minarelli dan piaggio. vertanding van pia is per blok vaak niet uitwisslbaar wat bij minarelli wel is.
Ook vind ik het v-snaartje van de olie/benzinepomp ook niet geweldig. Oliepomp minarelli is lekker simpel (geen gaskabel naar oliepomp) piaggio heeft moertjes achter uitlaat boutjes (voordeel)

Zo zijn er nog veel meer voor/na delen per blok



Morini is ook niet gek veel voor te krijgen. (denk aan uitlaten bv)
Peugeot ben ik PERSOONLIJK ook niet zoon voorstander van.

Maarja ik haal bij aankoop altijd carterkap enzo eraf en voel aan krukas en kijk of vario is ingesleten en of er nog andere dingen opvallen. Is de vario ingesleten kun je makkelijker nog wat van de prijs af krijgen.
En bij de aankoop goed luisteren is ook belangrijk natuurlijk.
 
ik ga vrijdag kijken bij een aerox, dit is het type: YAMAHA SA14 (via het rdw opgezocht)
is op dit moment niet in de verzekering.
hij geeft als bouwjaar 2005 op, maar kan iemand achter het officiele bouwjaar komen?
dat ligt volgens mij wat lager.

de vario is er uit, en volgens die jongen heeft het blok pas 3500 gelopen..
 
Ik gok dat hij altijd met een sport stuurtje rond gereden heeft, en dus geen teller had. 3500 is wel erg weinig.

Aan het frame nummer kan je zien welk bouwjaar het ongeveer is, zie hier.
 
ik weet het frame nummer niet, alleen de kenteken..

van die shoke heb iik gelijk gesmst!
ik wist geen goede vraag om er achter te komen namelijk.

diegene wilt hem deze week kwijt voor 750, vind het een beetje raar zo weinig, voor zo weinig km en dan ook gewoon in zo'n snelle tijd.
weet het niet, vind het moeilijk.
 
Ook geen ori kappenset, iig 2 verschillende kleuren.
Ik vind hem er een beetje uitzien als een bouw pakket, maar vanaf foto's kan je niet heel goed oordelen.
Ga gewoon is kijken, rijd een rondje, luister naar dat ding of hij goed loopt, geen onregelmatig heden of gekke ratels.

Zoals al werd gezegt, denk ik dat hij met een sportstuur heeft gereden.
3500 en dan uit 2005 is NIKS.
Dan moet er gewoon of een gereviceerd blok, of een blok met 10k op de teller onder zitten, of hij moet een oplichter zijn.

Uitzonderingen daargelaten.
 
Back
Top