Vraagje over standen/afstelling goedkope schokbreker

MaikelB

Reageert niet op PM's
Mogguh,

Ik ben van plan om mijn originele schokbreker van mijn Zip4t te vervangen voor een imitatie met verschillende draaistanden. Hart-tot-Hart is hetzelfde 290mm, maar op welke stand kan ik hem het beste draaien tijdens of voor het monteren bij zware belasting. Zeg: 100 a 120kg? Moet ie op ze hoogste stand gedraaid worden of laagste spanningsstand?

Waarom ik hem wil vervangen is omdat ik soms tijdens rijden een beetje een zwiebel gevoel onder me kont voel. En de schokbreker alweer 9000km heeft gehad.

Ook had ik vraagje over monteren. Dit is toch vrij makkelijk? Gewoon me luchtfilter zelf los, accu eruit en dan met een verlengstuk/dop eerst boven losdraaien en dan die bout en moer onder?

Alvast bedankt voor jullie tips en/of reacties!Screenshot_20200603-094003~2.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Je veranderd daarmee alleen de veervoorspanning, niet de karakteristiek van de veer zelf. Als je erop gaat zitten, zakt hij gewoon wat minder in als je de veervoorspanning verhoogd.
 
Oke duidelijk Bas, helder. Dus als ik ze wat stijver afstel heb ik dan bij zware belasting betere wegligging ook? Of heeft dit niks met de veervoorspanning te maken?

Ps oude schokdemper was er trouwens zo af! Piaggio heeft daar dan wel weer makkelijk aan gedacht! 5min werk.
 
Nee de veervoorspanning heeft daar niks mee te maken :) Stel je veer veert geheel in als je er 100kg op zet, als jij de veervoorspanning verhoogd, dan heb je nogsteeds 100kg nodig om hem helemaal in te laten veren. Het enige wat je veranderd, is dat je de veer al iets meer op voorhand hebt laten inveren, maar hij blijft dezelfde kracht nodig houden om helemaal ingeveerd te raken. Ik hoop dat ik het zo iets begrijpelijker uitleg.

Hier staat wat meer uitleg hoe het werkt: https://www.motor.nl/techniek/techniek-vering-en-afstelling-deel-i/

Veervoorspanning
Dit is de mate waarin de veer is voorgespannen in de behuizing, oftwel hoever hij is ingedrukt ten opzichte van de geheel uitgeveerde toestand. Als een 7,5 kg-veer (7,5 kg/cm) 3 cm is voorgespannen, zal de vork pas gaan inveren als er een gewicht van 22,5 kg op drukt (in totaal 45 kg, twee poten).

Let wel: een veer wordt NIET harder van meer veervoorspanning. De vork zal minder ver inzakken, maar alleen omdat hij pas bij een hoger aanvangsgewicht begint met inveren. Als hij eenmaal begint met inveren, zal hij nog steeds 1 cm inveren bij elke 7,5 kg extra gewicht.

Realiseer je dat de totale indrukking van de veer wordt bepaald door het gewicht dat er op de veer rust. Wanneer de motor op zijn wielen staat, zijn de veren zo ver ingedrukt dat de ze de kracht leveren om het gewicht te dragen. Bij meer veervoorspanning druk je de motor omhoog, niet de veer verder in (het gewicht neemt immers niet toe) Oftwel: als de motor op zijn wielen staat zullen de veren bij veel veervoorspanning net zo ver ingedrukt zijn als bij weinig veervoorspanning (bij gelijk gewicht). Tenzij de veervoorspanning zo hoog is dat de motor niet inveert ten gevolge van het eigen gewicht.

Door het verstellen van de veervoorspanning bepaal je de verhouding tussen de positieve en negatieve veerweg.
 
Ahaaa. Ik begin de logica nu langzamerhand te begrijpen. Ik zal dat stukje eens doorlezen! Me geheugen laat me soms in de steek. Ahh fijn, weer wat om op te frissen!

Bedankt!
 
Back
Top