Vraagje over sproeier derbi.

Bassievrucht

Active Member
Hallo allemaal, ik heb een derbi senda met MVT 75cc cilinder.

Ik had eerst 50cc met carb 17,5 met sproeier 100 en toen ben ik naar 75cc gegaan.

Op mijn 75cc had ik een tijdje geleden besloten om van 17,5 carb (met sproeier 112) naar 21 carb te gaan waar ik toen dertijd goed kon rijden op sproeier 90, gewoon stotteren na de powerband in ze 1 en hij trok goed door. 2 dagen later was mijn naaldlager gesprongen, waarschijnlijk door te weinig smering ivm te kleine sproeier.

Wonder bij wonder was alles nog goed in het carter, en de cilinder zelf had 1 krasje, die net aan voelbaar was met je nagel, zuiger en kop waren wel compleet naar de gallemiezen.

Ik dus weer mijn oude 50cc erop zetten met de 21mm carburateur, eerst sproeier 80 erin gedaan, maar die bwoapte nogal, dus ben toen bij 100 begonnen en gaan afbouwen naar uiteindelijk sproeier 97, gasnaald clipje stond in de hoogste stand.

Hiermee een tijdje doorgereden terwijl ik gewacht heb op mijn nieuwe 75cc zuiger, en ik heb de kop (verbrandingskamer) een stukje laten uitdraaien omdat hier putten inzaten.

Uiteindelijk was alles dus binnen van de week dus eergister de kit er weer op gezet, nieuwe pakkingen, naaldlager etc, compressie was zeer goed en de brommer startte na 2x kicken.

Had de gasnaald clip in de 2e van onder gezet (dus rijker) en ben toen gestart bij sproeier 120 voor de zekerheid, en ben gaan afbouwen omdat die enorm stotterde, uiteindelijk reed die goed met sproeier 98.

Dus nu is mijn vraag, hoe kan het dat ik 1 sproeier maatje groter zit dan met 50cc en dat die wel gewoon goed rijd? Komt dat door de gasnaald? Ik heb liever niet dat die naaldlager weer kapot loopt, vooral omdat het voor een paar dagen mijn enige vervoer is.

Dus even het verhaal.

75cc, carburateur 17,5 = sproeier 112
50cc, carburateur 17,5 = sproeier 100
75cc, carburateur 21 = sproeier 98
50cc, carburateur 21 = sproeier 97

Sproeier 98 lijkt mij veel te klein.
 
Advertisement - register to remove this

het kleine verschil in sproeiermaat komt door het verschil in grootte van je zuiger. een 50cc trekt niet zo hard aan je carburateur waardoor die een grote sproeiermaat nodig heeft om genoeg benzine mee te trekken. 75cc trekt veel harder aan de carburateur waardoor die met dezelfde sproeier veel meer benzine meetrekt.
 
het kleine verschil in sproeiermaat komt door het verschil in grootte van je zuiger. een 50cc trekt niet zo hard aan je carburateur waardoor die een grote sproeiermaat nodig heeft om genoeg benzine mee te trekken. 75cc trekt veel harder aan de carburateur waardoor die met dezelfde sproeier veel meer benzine meetrekt.
Ja dat zou een hoop verklaren, maar hoe zit dat dan met dat ik bij 17,5 112 moest hebben en bij 21 maar 1 maat erboven moet?
 
Back
Top