Vraagje over Piaggio Zip 4T

Jim32

New Member
Hallo ik ben Jim, nieuw op dit forum. Ik heb een vraagje over mijn Piaggio Zip 4T 50cc brommer.

Ik heb geen sleutel-ervaring en beperkt gereedschap.

Omschrijving probleem:
Scooter start sinds twee weken niet meer elektrisch(door o.a. de kou denk ik), dus ik trap hem nu elke dag aan met de kickstart. (Ik denk dat ik wel weer elektrisch kan starten met een nieuwe accu, maar daar gaat deze thread niet over).
Dit aantrappen kost meestal 1 tot maximaal 10 keer trappen, gemiddeld 5.
Vanmorgen lukte het mij niet om de scooter aangetrapt te krijgen, het trappen verliep heel stroef/zwaar en onregelmatig. Na 20 a 30 keer trappen ben ik ermee gestopt omdat de ik geen vooruitgang zag en het niet goed klonk.

Eigen onderzoek:
Ik heb de carterkap eraf gehaald in de hoop dat ik daar iets tegen zou komen wat niet goed zit. Nu zag ik dat een bepaald onderdeel los zat, zie rode cirkel op foto. Toen ik de carterkap eraf haalde trof ik het zo aan: InkedWhatsApp Image 2018-11-20 at 15.47.47_LI.jpg
Ik heb het onderdeeltje weer aangeduwd en het lijkt in orde te zijn maar het zit wel erg los. Ik denk dat de carterkap het op zijn plek houdt.

Kan iemand mij vertellen hoe dit onderdeel heet? En hoort dit onderdeel zo los te zitten? (voor de duidelijkheid, ik bedoel dat makkelijk lost komt na dat ik het 'vast' heb gezet, dus niet zoals op het filmpje.)

Nog iets wat mij opviel is dat de tanden van dit onderdeel niet in de tanden vallen van het grote onderdeel eronder als ik het weer ''op zijn plek'' druk. Klopt dat? De tanden van het kleine onderdeel zitten iets verder erachter.

Het is ook mogelijk dat ik dit onderdeeltje er zelf perongeluk af heb getikt met het demonteren van de carterkap, zeker omdat het dit onderdeeltje zo los zit. Dan ligt het probleem dus ergens anders aan. Ik heb gelezen dat het kan dat ik de kickstart misschien moet smeren, zou het kunnen dat het smeren van de kickstart mijn probleem oplost? Alvast bedankt.


Als er meer/duidelijkere foto's zijn dan kan ik die maken.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen :)
 
Advertisement - register to remove this

Dat losse onderdeel is je bendix. Je elektrische startmotor draait de bendix aan, dan zet die uit door de veer die erin zit. Het tandwiel gaat naar naar buiten en draait aan de starterkrans zodat de krukas in de rondte draait.

Hij hoort los in een busje te zitten, in de carterkap zit zo'n zelfde busje waar hij los in ligt, zodat hij vrij kan draaien.

Kickstart smeren kan altijd, kickstartrondsel even invetten.
 
Dat losse onderdeel is je bendix. Je elektrische startmotor draait de bendix aan, dan zet die uit door de veer die erin zit. Het tandwiel gaat naar naar buiten en draait aan de starterkrans zodat de krukas in de rondte draait.

Hij hoort los in een busje te zitten, in de carterkap zit zo'n zelfde busje waar hij los in ligt, zodat hij vrij kan draaien.

Kickstart smeren kan altijd, kickstartrondsel even invetten.

Hi Rowan, bedankt voor je uitleg! Ik ga alles weer in elkaar zetten en de kickstartrondsel invetten en kijken of dit het probleem verhelpt.
 
Ik heb ook een zip en ik had hetzelfde, je moet gewoon dat (tandwiel) terugduwen, er zit een klein gat in de frame net achter waar het tandwiel nu zat.
 
Even een update:
Ik heb alles weer in elkaar gezet, bendix terug in dat gat zoals Zipsp2015 ook zei, verder heb ik het kickstartrondsel ingevet met lagervet.

Kickstart verloopt weer soepel en dus niet meer stroef en haperend zoals eerst. Scooter start echter helaas nog niet zowel elektrisch als door te kicken. Wel heb ik de accu spanning gemeten tijdens het elektrisch starten en die loopt dan van 12volt helemaal terug naar 4volt, duidelijk een nieuwe accu nodig dus.
Om even te testen of het zeker aan de accu ligt heb ik de scooter gestart met startkabels aan een auto, en dit lukte :D

Conclusie: stroef kicken is opgelost door kickstart in te vetten en met een nieuwe accu zal mijn scooter hoogstwaarschijnlijk weer lekker lopen.

Ik heb een hoop geleerd door dit probleem zelf te onderzoeken en ben blij dat ik mijn scooter niet naar een reparateur heb gebracht.

Bedankt voor de hulp!
 
Startkabels van auto zou ik niet doen..

Het scooter systeem is 4 ampere AH.. Een auto accu is minstens 45 ampere AH.. Als je dat gaat doen sloop je de accu nog verder en alles wat eraan is gesloten.. Dan kan zelfs de draadboom verbranden en de zekering klapt er denk ik er ook eruit.. Het systeem is meestal afgezekerd tot 7.5 amp..
 
eurokit said:
Startkabels van auto zou ik niet doen..

Het scooter systeem is 4 ampere AH.. Een auto accu is minstens 45 ampere AH.. Als je dat gaat doen sloop je de accu nog verder en alles wat eraan is gesloten.. Dan kan zelfs de draadboom verbranden en de zekering klapt er denk ik er ook eruit.. Het systeem is meestal afgezekerd tot 7.5 amp..

Verklaar je nader!

Jim32 said:
Om even te testen of het zeker aan de accu ligt heb ik de scooter gestart met startkabels aan een auto, en dit lukte :D
Wat lukte, start de scooter nu en loopt de motor of draait de startmotor en de motor loopt niet?
 
Last edited:
Omdat je een zwaarder stroom systeem aan een lichter stroom systeem aansluit..
Als je startmotor maar 4 Ah max aan kan en je gaat er een 45 Ah batterij eraan hangen, dan is de kans groot dat de startmotor verbrand door de warmte die er door ontstaat, en de kabelboom kan zelfs verbranden of in de brand vliegen.. Een kabelboom van een scooter gebruikt veel dunnere elektrische draden dan van een auto.. Waarom denk je dat een auto accu of die van een vrachtwagen bij de accu zelf altijd een veel dikkere bekabeling heeft.. Teveel stroom door een dunne draad sturen kan dus de kabelboom niet aan.. De bekabeling word te heet en zoals gezegd kan verbranden.. Een dikkere stroomkabel zorgen voor meer opvlak en kan dus meer ampere aan..

Je mag het wel proberen, maar de schade is voor je zelf.. Een kabelboom kan best prijzig zijn (zelf wel rond de 150 tot 250 euro)
zou daarom al de gok niet wagen.. Koop een andere scooter accu en test het daar mee uit.


Om even te testen of het zeker aan de accu ligt heb ik de scooter gestart met startkabels aan een auto, en dit lukte

Of hij deed het even en daarna helemaal niks meer.
 
Eurokit,

ik wil deze discussie hier niet verder voeren en Jim's topic vervuilen echter ik wil dit issue "once and for all" uit de wereld helpen.
Deze 4 Ah en 45 Ah heeft niks te maken met de capaciteit van de elektrische installatie van de scooter maar is de capaciteit van de accu.

Jouw verhaal is dus maar deels waar, want dat zou ook betekenen dat de ANWB-hulpdienst jouw Nissan Pixo met een accuutje niet veel groter dan deze van een motorfiets, niet mogen starten met de door hun batterijbank van 50 Ah en groter.

Het gaat hier om de spanning, deze blijft 12 Volt hoe je het ook bekijkt.
De componenten van de scooter gaan echt niet meer stroom trekken als de spanning gelijk blijft, een normale auto heeft namelijk ook 12 Volt.

Waar je wel voor moet oppassen is het volgende.
De accu van de auto voedt niet alleen de achterliggende scooter installatie maar begint ook de accu te laden.
Een 4 Ah accu mag je dus niet (te lang) laden met een hoge stroom.
Door de bot genomen wordt een loodaccu met 10% tot 20% van zijn capaciteit geladen.
Voor een 4 Ah accu is dit 0,4 tot 0,8 Ampere,asls het spanningverschil tussen de scooter accu en de auto accu te groot is kan deze stroom hoger worden, over langere tijd wordt de scooteraccu dan warm/heet en kan defect raken.

Echter wanneer je de startkabels aansluit, de scooter start en vervolgens de startkabels weer verwijdert kan dit geen kwaad.

Een andere zaak is het wanneer de accu een sluiting vertoont, dan gaat er een kortsluitstroom lopen maar dit alleen door de startkabel en niet door de bedrading van de scooter.
 
Accu 35,- incl. Verzendkosten scootercentrum.com.
Suc6

Ik heb mijn accu hier besteld maar ik lees je reactie nu pas, wat grappig!

Wat lukte, start de scooter nu en loopt de motor of draait de startmotor en de motor loopt niet?

Na het aansluiten van de startkabels kon ik de scooter elektrisch starten, motor liep en kon er gewoon op rijden.
Echter wanneer je de startkabels aansluit, de scooter start en vervolgens de startkabels weer verwijdert kan dit geen kwaad.

Bedankt voor de uitleg Eurokit en Sparky, volgens m'n pa kon het ook geen kwaad om startkabels te gebruiken om de scooter te starten.(en dus niet op te laden)

Verder om terug te komen om mijn probleem, m'n scooter heeft nu een nieuwe accu en hij start elektrisch weer helemaal top.

Echter werkt de kickstart nog niet, als ik kickstart dan gebeurt er helemaal niks. Ik ben niet van plan dit te gaan repareren omdat hij nu goed elektrisch start en ik ook geen idee heb waar het aan zou kunnen liggen.
 
Eerlijk gezegd, ik heb nog nooit mijn kickstarter gebruikt om mijn scooter te starten.
Als je de scooter in orde houdt en de startmotor werkt, heb je geen kickstarter nodig.

Sterker nog mijn huidige scooter heeft helemaal geen kickstarter meer!

In ieder geval, fijn dat de scooter weer loopt en bedankt voor de terugkoppeling.

Veel plezier met je Scoot.
 
Back
Top