Vraagje over olie en benzine

Soufiane

New Member
Ik heb een klein vraagje ik heb net een nieuwe scooter ik ben 16 geworden en heb er niet veel ervaring mee ik heb een 2 takt scooter met een aparte olie tank en benzine tank. In de benzine tank gaat 6,7 liter hoeveel moet ik in de olie tank doen.
Post automatically merged:

Ik heb een klein vraagje ik heb net een nieuwe scooter ik ben 16 geworden en heb er niet veel ervaring mee ik heb een 2 takt scooter met een aparte olie tank en benzine tank. In de benzine tank gaat 6,7 liter hoeveel moet ik in de olie tank doen.
En ow ja ik had hem 2dehands gekocht dus die scooter is opgevoerd moet ik dan toch apart de benzine en olie doen of samen in de benzine tank
 
Advertisement - register to remove this

Olie in de olietank kun je gewoon vullen tot wanneer die vol is, je hoeft niet te berekenen hoeveel olie erin hoeft aan de hand van je brandstof.dat word in je carburateur geregeld. Hoever is de scooter opgevoerd? Want bij een snelle scooter zou ik persoonlijk kiezen om zelf te mengen. Dan pak je een jerrycan met benzine daar doe je dan wel zelf de olie doorheen en hoef je alleen maar in de benzine tank je mengsmering te doen. Dan kan je je olietank losmaken of afsluiten
 
Olie in de olietank kun je gewoon vullen tot wanneer die vol is, je hoeft niet te berekenen hoeveel olie erin hoeft aan de hand van je brandstof.dat word in je carburateur geregeld. Hoever is de scooter opgevoerd? Want bij een snelle scooter zou ik persoonlijk kiezen om zelf te mengen. Dan pak je een jerrycan met benzine daar doe je dan wel zelf de olie doorheen en hoef je alleen maar in de benzine tank je mengsmering te doen. Dan kan je je olietank losmaken of afsluiten
Ja dat weet ik dus niet tot hoever die is opgevoerd maar is het dan slecht als ik het eerste doe wat je zei of moet ik toch verplicht de mengsmering doen
 
Je kunt prima de olietank afvullen en bij iedere volle benzinetank een klein scheutje olie erbij als de scooter harder loopt dan 70

Let er wel op dat je euro98 tankt want Euro 95 kan je scooter beschadigen.
 
Je kunt prima de olietank afvullen en bij iedere volle benzinetank een klein scheutje olie erbij als de scooter harder loopt dan 70

Let er wel op dat je euro98 tankt want Euro 95 kan je scooter beschadigen.
Ik weet niet of die sneller dan 70 gaat maar die trekt heel snel op dus ja wat is het beste gewoon de olie tank helemaal vullen of een scheutje olie bij de benzine
 
Zowiezo de olietank gevuld houden! De olie uit de olietank word dan vermengt met de benzine uit de brandstof tank en word dan verbrand.

Als je een scooter hebt met meer vermogen kun je ervoor kiezen om een kleine scheutje bij de benzine te doen dan heeft hij iets meer smering. Dit is met een normale scooter die max 70 loopt niet echt nodig. Wat voor scooter is het? Heb je specs?
 
Zowiezo de olietank gevuld houden! De olie uit de olietank word dan vermengt met de benzine uit de brandstof tank en word dan verbrand.

Als je een scooter hebt met meer vermogen kun je ervoor kiezen om een kleine scheutje bij de benzine te doen dan heeft hij iets meer smering. Dit is met een normale scooter die max 70 loopt niet echt nodig. Wat voor scooter is het? Heb je specs?
Beeline papillon uit 2010
 
Ik weet niet of die sneller dan 70 gaat maar die trekt heel snel op dus ja wat is het beste gewoon de olie tank helemaal vullen of een scheutje olie bij de benzine


Wat bedoel je met opgevoerd? Zit nogal een verschil in als er alleen een vario ring eruit is met snelle uitlaat of een mid toerige 70cc cilinder die 12000rpm draait.

Snelheid heeft niks met de smering te maken.. Wel het toerental waarop de motor hoger dan standaard wilt gaan draaien.
 
Controleer allereerst of er nog wel een oliepompje aan zit. Als er vanuit oliepompje een kleine slangetje naar de carburateur loopt dan gewoon je olietank vullen met 2-takt olie.

Je hoeft echt niet bij elk tankbeurt je olietank te controleren hoor. Zoveel olie wordt in verhouding tot benzine ook weer niet gebruikt.
 
Wat bedoel je met opgevoerd? Zit nogal een verschil in als er alleen een vario ring eruit is met snelle uitlaat of een mid toerige 70cc cilinder die 12000rpm draait.

Snelheid heeft niks met de smering te maken.. Wel het toerental waarop de motor hoger dan standaard wilt gaan draaien.
Ik vraag naar de snelheid omdat dat een goede indicatie is om het vermogen te bepalen. Meer vermogen betekent meer topsnelheid namelijk en dus grotere krachten in de motor. Daarvoor is wellicht een bredere smeerfilm nodig.

@Soufiane

Zit er geen waarschuwingslampje op je dashboard die aangeeft wanneer je olietank bijna leeg is? Vaak is dit een olielampje..
 
Ik vraag naar de snelheid omdat dat een goede indicatie is om het vermogen te bepalen. Meer vermogen betekent meer topsnelheid namelijk en dus grotere krachten in de motor. Daarvoor is wellicht een bredere smeerfilm nodig.

@Soufiane

Zit er geen waarschuwingslampje op je dashboard die aangeeft wanneer je olietank bijna leeg is? Vaak is dit een olielampje..
Ja zo een rood lampje bij mij geeft die al een tijdje aan ik heb er natuurlijk nog niet op gereden want heb mijn kenteken nog niet binnen maar ja sinds ik hem en gestart geeft die rood lampje aan check even de bijlage
 

Attachments

  • 39F6C7DB-ED3E-4E81-B8F1-9CE6F1A1473D.png
    39F6C7DB-ED3E-4E81-B8F1-9CE6F1A1473D.png
    408.2 KB · Views: 7
Je hoeft echt niet bij elk tankbeurt je olietank te controleren hoor. Zoveel olie wordt in verhouding tot benzine ook weer niet gebruikt.
Uiteraard hoeft dit niet.
Maar waarom zou je niet regelmatig het niveau controleren ?
Dit is preventief onderhoud aan de scooter en voorkomt eventuele problemen.
Ik ga niet wachten/vertrouwen op een lampje dat mij gaat vertellen om de olie bij te vullen.
Wat als dit lampje onverhoopt defect is ?
Beter voorkomen dan genezen dus...

@Soufiane:
Wanneer je lampje brand dan dien je de olie direct aan te vullen.
Vul gewoon regelmatig het tankje af.
Zou geen enkel risico nemen.
Kleine moeite en je voorkomt (grote) problemen...
 
Uiteraard hoeft dit niet.
Maar waarom zou je niet regelmatig het niveau controleren ?
Dit is preventief onderhoud aan de scooter en voorkomt eventuele problemen.
Ik ga niet wachten/vertrouwen op een lampje dat mij gaat vertellen om de olie bij te vullen.
Wat als dit lampje onverhoopt defect is ?
Beter voorkomen dan genezen dus...

@Soufiane:
Wanneer je lampje brand dan dien je de olie direct aan te vullen.
Vul gewoon regelmatig het tankje af.
Zou geen enkel risico nemen.
Kleine moeite en je voorkomt (grote) problemen...
Ja is goed heel erg bedankt voor jullie hulp allemaal ❤️
 
Uiteraard hoeft dit niet.
Maar waarom zou je niet regelmatig het niveau controleren ?
Dit is preventief onderhoud aan de scooter en voorkomt eventuele problemen.
Ik ga niet wachten/vertrouwen op een lampje dat mij gaat vertellen om de olie bij te vullen.
Wat als dit lampje onverhoopt defect is ?
Beter voorkomen dan genezen dus...

@Soufiane:
Wanneer je lampje brand dan dien je de olie direct aan te vullen.
Vul gewoon regelmatig het tankje af.
Zou geen enkel risico nemen.
Kleine moeite en je voorkomt (grote) problemen...

Regelmatig controleren is natuurlijk iets anders dan bij elk tankbeurtje controleren. Wachten op waarschuwingslampje is zeker niet betrouwbaar.
 
Back
Top