vraagje en voorstellen.

Alexander Kurz

New Member
Hallo ik ben Alexander uit Eindhoven.
Heb allerlei 2 takt gereden en ben nu over op een Kymco New Dink 50 (4-takt).
Ik wil een 72cc cilinder monteren met een NCY sportnokkenas.
Ik twijfel alleen of ik voor de Stage 6 cilinder of de Naraku v2 moet gaan,
Heeft er iemand ervaring met deze cilinders?
En kan ik bij het plaatsen van de sportnokkenas mijn eigen klephevelbrug gebruiken?

M.v.g. Alexander
 
Advertisement - register to remove this

Je doet met beide cilinders een goede aankoop.. Er zit helemaal geen verschil in beide cilinders als je naar de performances kijkt.. want dat blijft hetzelfde.. aangezien je geen poorten in de cilinderwand hebt zitten zoals bij de 2-takt.

2-takt haalt ze vermogen uit de berekeningen van de spoelpoorten en de uitlaat poort.. Bij 4-takt is een cilinder gewoon een dom ding waar de zuiger omhoog en omlaag gaat.. De timing word meer bepaald hoe kort of hoe lang de nokkenas de inlaat klep en uitlaat klept opent en sluit.. En uiteraard een grotere boring helpt vooral het optrekken en doorlopen te verbeteren.. Je kan immers meer kracht genereren.. Kwa snelheid zal ongeveer als orgineel zijn. (koppel is de grootste winst bij deze)

Enigste verschil is de kwaliteit van de onderdelen die kunnen verschillen.
Het ene merkt gebruikt een betere kwaliteit zuiger, zuigerveren en of pakkingen.. Het verschil kwa prijs is ongeveer hetzelfde, met een minium verschil van 8 euro.. Sport nokkenas kan tot 72cc gewoon met de originele hevelbrug geinstalleerd worden, 85cc en hoger heb je wel een andere voor nodig.
 
Rolletjes moet je proberen. Maar ik denk dat je met een 72cc wel iets zwaarder kan gaan.. Je hebt immers meer koppel en dus kracht genoeg om zwaardere rolletjes te gebruiken plus het voordeel dat hij ook lager in toeren gaat lopen en dus lagere brandstof verbruik..
Bij een 50cc cilinder is het een ander verhaal.. Leverd amper koppel in het begin.. En loopt pas beter als hij echt op gang is.
Overigens leverd een 50cc niet genoeg kracht, en zal de standaard rolletjes vaak net ietsie te zwaar zijn (ging zelf op een fly van 6.4 grams naar 6,1 grams. Met de standaard rolletjes wilde het geen toeren maken..

Een 4 takt is geen 2-takt dus lichtere rolletjes zal je denk ik alleen meer [over] toeren opleveren.
 
Back
Top