Vraag over nieuwe cilinder monteren

Hallo. Ik heb afgelopen week een gratis scooter overgenomen een kymco sento 50 4 takt. Maar nu heb ik gezien dat ze echt veel soorten cilinders enzo hebben voor het blok wat eronder zit (gy6). Nu wil ik dus een 150cc of in die geest monteren, maar je ziet die cilinder sets altijd zonder kop. Mijn vraag is dus of je gewoon je 50cc kop kan gebruiken???

Advertisement - register to remove this

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Je hebt 2 soorten GY6 blokken (overigens bestaat GY6 niet, dat is een verzonnen naam door de chinezen.)

Het officiele blok is een motorscooter versie de 125cc / 150cc. Daar uit is een kleinere versie ontstaan de GY6 50cc..

Alles wat voor de motorscooter versie is past niet op het 50cc blok..
Zo ik op ebay heb kunnen vinden, zijn er geen grotere cilinders dan 100cc te krijgen. En dat is ook het maximale wat erop past.

Nee je kan niet dat 50cc kopje op een 150cc zetten, dat gaat gewoon niet passen.

Zo ver ik weet past de originele kop maar tot 72cc.. Daarna heb je dus een andere kop nodig.

Je hebt 2 soorten GY6 blokken (overigens bestaat GY6 niet, dat is een verzonnen naam door de chinezen.)

Het officiele blok is een motorscooter versie de 125cc / 150cc. Daar uit is een kleinere versie ontstaan de GY6 50cc..

Alles wat voor de motorscooter versie is past niet op het 50cc blok..
Zo ik op ebay heb kunnen vinden, zijn er geen grotere cilinders dan 100cc te krijgen. En dat is ook het maximale wat erop past.

Nee je kan niet dat 50cc kopje op een 150cc zetten, dat gaat gewoon niet passen.

Zo ver ik weet past de originele kop maar tot 72cc.. Daarna heb je dus een andere kop nodig.
Maar 100cc kan dus wel op een 50cc blok met originele kop??

Maar 100cc kan dus wel op een 50cc blok met originele kop??
Nee, dit is in het geheel niet mogelijk!

overigens bestaat GY6 niet, dat is een verzonnen naam door de chinezen
Gy6 bestaat wel hoor, is echter van de Jappen.
Het is echter schaamteloos gejat door eerst de Taiwanezen (Kymco) en daarna de Chinezen.
Die hebben toen een kloonblok ontworpen welke afkomstig was van de Kymco Filly.
En de echte GY6 van Honda heeft nooit en te nimmer onder 50 cc scooters gezeten.

Het origineel zat idd onder de 125/150 cc motorscooters. Kom soms nog wel eens mensen tegen die er zeker van zijn dat de Honda Shadow of de SRX 50/90 cc op zeker een GY6 4 takt motorblok hadden.
Niks is minder waar natuurlijk..., deze hadden allen een simpel 2 takt motorblok in het subframe hangen.

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Honda`s blok heet helemaal geen GY6.

Met 100cc heb je overigens een andere kop nodig.. Zei namelijk dat je met de originele kop maar tot 72cc kan.

100cc is overigens ook niet overal te koop.. Gewoon bij je dealer zal je 60cc, 72cc 85cc en 90cc aantreffen. 100cc word wel op ebay aangeboden.

Honda`s blok heet helemaal geen GY6.

Met 100cc heb je overigens een andere kop nodig.. Zei namelijk dat je met de originele kop maar tot 72cc kan.

100cc is overigens ook niet overal te koop.. Gewoon bij je dealer zal je 60cc, 72cc 85cc en 90cc aantreffen. 100cc word wel op ebay aangeboden.
Ja ik zag een 100cc op wish (soort ali express) maar daar stonden ook 125cc en 150cc cilinders, maar die passen geloof ik niet op een 50cc blok.

Honda motorblokken beginnen allen met de letter G.
En alhoewel je deels gelijk hebt, heeft Honda (jaren terug) een blok gehad met de benaming GY.
(eind jaren 70 begin 80)
Het betrof hier echter een motor voor een aggregaat, en was zeker niet bedoeld om onder een scooter te hangen.
Waar de 6 vandaan komt is en blijft een raadsel!

Voor wat betreft de cilinder zijn er verschillende varianten...
90 cc heeft een diameter van 47 mm
100 cc heeft een diameter van 50 mm

Echter worden er ook sets aangeboden met de inhoud van 100cc, maar de diameter is dan hier 52,4 mm, en dat gaat niet passen. De tapeinden staan dat wat verder uit elkaar waardoor het geheel niet gaat passen.
Ik heb dit zelf al een keer meegemaakt v.w.b. een cilinder van ebay.

Houdt er wel rekening mee dat dit alleen past op de Sento 10 inch!
Ik zou gewoon voor de 90/92 cc gaan, i.c.m. een sportieve vario en een iets grotere carburateur loopt dit heel erg lekker.

Honda motorblokken beginnen allen met de letter G.
En alhoewel je deels gelijk hebt, heeft Honda (jaren terug) een blok gehad met de benaming GY.
(eind jaren 70 begin 80)
Het betrof hier echter een motor voor een aggregaat, en was zeker niet bedoeld om onder een scooter te hangen.
Waar de 6 vandaan komt is en blijft een raadsel!

Voor wat betreft de cilinder zijn er verschillende varianten...
90 cc heeft een diameter van 47 mm
100 cc heeft een diameter van 50 mm

Echter worden er ook sets aangeboden met de inhoud van 100cc, maar de diameter is dan hier 52,4 mm, en dat gaat niet passen. De tapeinden staan dat wat verder uit elkaar waardoor het geheel niet gaat passen.
Ik heb dit zelf al een keer meegemaakt v.w.b. een cilinder van ebay.

Houdt er wel rekening mee dat dit alleen past op de Sento 10 inch!
Ik zou gewoon voor de 90/92 cc gaan, i.c.m. een sportieve vario en een iets grotere carburateur loopt dit heel erg lekker.
Ja ik zat dus te denken aan een 80cc (47mm) maar er zit dus bie die sets geen cilinder kop bij.ik weet niet of de orginele wel op een 80cc past?!

Bas

Administrator
Staff member
Ja ik zat dus te denken aan een 80cc (47mm) maar er zit dus bie die sets geen cilinder kop bij.ik weet niet of de orginele wel op een 80cc past?!
Nee. Je zegt het zelf al, 47mm diameter. Je huidige cilinder is 37mm. Je kop sluit daar dus nooit lekker op aan. Zo lastig is het niet :)

Advertisement - register to remove this