Vraag over carburateur zip…

joeydemon

Active Member
Ik ben bezig met mijn broertje zijn zip. Ding loopt stationair wel maar rijd Max 15 km

Ik heb alles nagekeken wat er na te kijken valt en kom tot de conclusie dat de gasschuif niet omhoog gaat..

Is dat normaal op een 4 takt? Lijkt mij van niet maar wil het ff zeker weten voordat ik de carb uit elkaar trek.

Is dit normaal?
Post automatically merged:

Ik ben bezig met mijn broertje zijn zip. Ding loopt stationair wel maar rijd Max 15 km

Ik heb alles nagekeken wat er na te kijken valt en kom tot de conclusie dat de gasschuif niet omhoog gaat..

Is dat normaal op een 4 takt? Lijkt mij van niet maar wil het ff zeker weten voordat ik de carb uit elkaar trek.

Is dit normaal?
Hij zegt dat ze de carb hebben schoongemaakt, is dit nog te repareren?
 
Advertisement - register to remove this

ja dat is normaal , gasschuif wordt bedient door het vacuüm , en geregeld door de stand van de vlinderklep , die je op zijn beurt bedient , met de gas kabel . Kun je dus alleen checken als de motor loopt.
 
ahh ok heb hem net helemaal los gemaakt helaas dan.. de vlinderklep beweegt gewoon goed alleen de gasschuif dus niet als die uit staat. Omdat hij zei dat hij de carb schoon had gemaakt en ik weet hoe technisch die (niet) is. Was dit wel verdacht haha de scooter reageert wel op zijn gas maar gaat mischien Max 15 en lijkt alsof iets tegenwerkt om hem verder te laten gaan vandaar dat ik het in de carb zoek helaas kan ik niet in de bovenkant komen door dolgedraaid spulimage.jpg
Post automatically merged:

ja dat is normaal , gasschuif wordt bedient door het vacuüm , en geregeld door de stand van de vlinderklep , die je op zijn beurt bedient , met de gas kabel . Kun je dus alleen checken als de motor loopt.
Zou dit rubber de boosdoener kunnen zijn?
Post automatically merged:

2EC47267-C68E-45C7-86CF-31ECC514B9A8.jpeg
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    156 KB · Views: 7
Last edited:
Als hij daar lekt , zal de schuif niet helemaal /of als het erg is , helemaal niet , omhoog gaan , en geef je dus geen benzine , maar alleen lucht .
Lijkt op de foto , onder ( links) van de veer , niet helemaal tof te zijn .
Post automatically merged:

Gaat de schuif wel mooi op en neer in de carb ?
 
Als hij daar lekt , zal de schuif niet helemaal /of als het erg is , helemaal niet , omhoog gaan , en geef je dus geen benzine , maar alleen lucht .
Lijkt op de foto , onder ( links) van de veer , niet helemaal tof te zijn .
Post automatically merged:

Gaat de schuif wel mooi op en neer in de carb ?
De schuif gaat ondanks het rubber gewoon op en neer. Volgens mijn broertje deed hij dit van de 1 op andere dag dat hij niet starte en soms wel maar dan uitviel als je gas gaf.

Ik heb inmiddels het volgende vervangen/nagekeken:

-bougie
-kleppen gesteld
-rollen vervangen/ vario ring eruit
-V-snaar
-cdi
-timing nagekeken
-carb schoongemaakt en sproeiers 78 tm 84 geprobeerd
-spruitstuk gewisseld
-nieuwe filter (die in het filter) (die vol olie zat)
-luchtschroef helemaal ingedraaid en terug 1.5 slag gezet

Ik weet het ff niet meer..

Mwa nie goed

Alsof hij gewoon niet genoeg benzine krijgt. Als ik het filter er af trek en met mijn hand ervoor ga op een bepaalde manier dan maakt hij meer toeren
 
-nieuwe filter (die in het filter) (die vol olie zat)
Dat zou kunnen betekenen , dat er veel onderdruk is , waardoor het filter verzadigd raakt door de olie . Dit zou je kunnen bekijken door de carterventilatie slang die naar het luchtfilter loopt even los te maken en kijken of er veel damp uitkomt .
Daarna kun je voor alle zekerheid de compressie een keer meten.
was het rubber van de gasschuif helemaal heel ? Op de aan gegeven plekken , en eventueel ergens anders .
 

Attachments

  • carb.png
    carb.png
    1.8 MB · Views: 4
Dat zou kunnen betekenen , dat er veel onderdruk is , waardoor het filter verzadigd raakt door de olie . Dit zou je kunnen bekijken door de carterventilatie slang die naar het luchtfilter loopt even los te maken en kijken of er veel damp uitkomt .
Daarna kun je voor alle zekerheid de compressie een keer meten.
was het rubber van de gasschuif helemaal heel ? Op de aan gegeven plekken , en eventueel ergens anders .
Durf niet te zeggen of dat rubber heel was voordat ik hem open heb gemaakt. Er was 1 van de 2 schroeven dol dus de kans bestaat dat het al zo was maar de kans bestaat ook dat ik dat heb gedaan met het loshalen. Ik heb een andere carb liggen die ik er morgen even op ga zetten om te testen.

Je verhaal over onderdruk vind ik veel interessanter.
Stel ik trek die slang los terwijl hij loopt en er komt damp af. Waar moet ik dan aan denken? Wel heb ik toen hij warm was de carb er af getrokken en kwam er damp uit het spruitstuk. Als er teveel onderdruk is waar kan dat dan door komen eventueel?

Bedankt voor je tijd en altijd goede reacties waar ik mee verder kan!
 
Teveel onderdruk KAN duiden op slechte afdichting , van de zuigerveren / cilinder / klepseals / klepgeleiders , slijtage dus .
Je hebt altijd wel iets onderdruk , maar niet zoveel dat het hele lucht filter onder de olie zit , en het uit de slang walmt .
-luchtschroef helemaal ingedraaid en terug 1.5 slag gezet
Dit is wel een standaard afstelling , je moet als de motor warm is de mengselschroef verder afstellen . Heb je ook voor de zekerheid , de choke getest .
 
Teveel onderdruk KAN duiden op slechte afdichting , van de zuigerveren / cilinder / klepseals / klepgeleiders , slijtage dus .
Je hebt altijd wel iets onderdruk , maar niet zoveel dat het hele lucht filter onder de olie zit , en het uit de slang walmt .

Dit is wel een standaard afstelling , je moet als de motor warm is de mengselschroef verder afstellen . Heb je ook voor de zekerheid , de choke getest .
Het lag aan de carburateur. Heb hem een 2e hands laten halen ergens en die eronder gezet. Loopt zoals die hoort. Nu ga ik dus de tijd nemen om zijn carb helemaal uit elkaar te schroeven en te reviseren voor in de toekomst. Bedankt voor je hulp
 
Back
Top