vraag over bedrading GY6 china scooter

ZN50QT-B

New Member
Hallo, ik heb een gy6 opknapper gekocht en heb 4 vragen:
1. Er komt een zwarte draad uit de carter. Waar is deze voor en waar zou ik die op moeten aansluiten? Zie foto: vraag 1
2. In het midden van de kabelboom komt een kabel naar buiten. Ook hiervan weet ik niet waar ik deze op moet aansluiten? Zie foto: vraag 2 en 2.1
3. Op de rechter stuur handel zit een oranje knop om de motor uit te zetten. De witte draad en zwart/witte draad zijn doorgeknipt en verlengd (met andere kleuren. Deze draden hangen los. Waar zou ik die op moeten aansluiten? zie foto's stop knop en bedrading.

De brommer heeft een nieuwe accu maar doet helemaal niets: niet starten, geen verlichting en de toeter doet het ook niet. Ik heb de boel doorgemeten en er is wel 12v meetbaar. Iemand de gouden tip?

dank alvast voor jullie tijd!
Grt
Go
 

Attachments

  • stop-knop.jpg
    stop-knop.jpg
    175.7 KB · Views: 61
  • stop-knop-bedrading.jpg
    stop-knop-bedrading.jpg
    152.1 KB · Views: 59
  • vraag-1.jpg
    vraag-1.jpg
    171.3 KB · Views: 61
  • vraag-2.1.jpg
    vraag-2.1.jpg
    223.7 KB · Views: 54
  • vraag-2.jpg
    vraag-2.jpg
    340.6 KB · Views: 54
Advertisement - register to remove this

Het is allemaal wat moeilijk te zien maar het antwoord op vraag 1, dit is vermoedelijk de draad van de cartersensor.
Deze draad loopt normaliter naar je cdi.
Dit is de begrenzing van je scooter, op het moment dat deze sensor een snelheid van 45 kmpu meet, zal de cdi de ontsteekcurve niet meer vervroegen en daarmee zal de scooter niet meer sneller kunnen.
Als deze afgekoppeld is., wat bij jouw het geval is, is de scooter als het ware onbegrensd.

Antwoord op vraag 2, weet ik niet, daarvoor zou je de beschikking moeten hebben over het elektrisch schema en dan aan de hand van de draadkleuren op het schema kijken waar deze voor dienen.
Zit dit schema toevallig in de user manual die misschien nog aanwezig is bij de scooter?

Antwoord op vraag 3, deze knop dient inderdaad als zogenaamde kill-switch, deze kun je in tijd van nood omgooien om de motor stil te leggen.
Ik heb het idee dat de vorige eigenaar er een andere functie aan heeft gegeven en later weer afgekoppeld.
Een wilde gok, omdat één of beide originele draden van deze schakelaar naar de cdi lopen en deze nu loshangen en ook de draad van de cartersensor los hangt heb ik het vermoeden dat men met deze schakelaar de cartersensor kon schakelen.
Wanneer de schakelaar in de ene stand stond liep de brommer begrensd. (voor eventuele politiecontroles) en wanneer deze schakelaar in de andere stand stond liep de scooter onbegrensd.

Antwoord op vraag aangaande de boordspanning, vanaf je accu loopt een dunne rode draad die via een zekering naar je contactslot loopt. Het contactslot onderbreekt deze draad als dit op "off" staat en verbindt deze draad, en voedt daarmee alle zaken die nu niet werken, als het contactslot op "on" staat.
Dus het is zaak om te controleren waarom de spanning niet tot aan of voorbij het contactslot komt en je moet dus het volgende controleren/meten:

  • De rode draad tussen de pluspool van de accu en de zekering houder.
  • De zekeringhouder zelf.
  • De smeltzekering.
  • De rode draad tussen de zekeringhouder en het contactslot.
  • Het contactslot zelf. (schakelt deze door naar de rest van de boord gelijkspanningsinstallatie)
 
Back
Top