Vraag Carburateur Piaggio Zip 4t 2v

enesackz38

New Member
Beste forumleden, ik heb een vraagje over een kleine schroef op de carb van mijn zip 4t 2v.

de zip heeft nog de originele carb (keihin cvk 18 z61f)

de schroef die ik bedoel is te zien in deze foto(niet zo duidelijk)

vraag is, wat ik precies afstel met deze schroef?

meer lucht? meer brandstof? hoger stationair?

alvast bedankt
 

Attachments

  • Screenshot_20240618_143410_Chrome.jpg
    Screenshot_20240618_143410_Chrome.jpg
    51.1 KB · Views: 8
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Dat is de mengsel schroef , hiermee regel je de benzine toevoer .
Stel je als volgt af . Draai de motor goed warm , dan de mengsel schroef in draaien , en 1,5 slagen uit , dan de stationair schroef ( bij de gaskabel) zover uit draaien dat de motor net blijft lopen. Nu met de mengsel schroef , het hoogste toerental opzoeken , door deze in of uit te draaien ( steeds met kleine beetjes ).
Heb je het hoogste toerental , dan met de stationair schroef het toerental op 1900 toeren zetten . Meestal zit het aantal slagen van de mengselschroef , tussen 1,5 en 2,5 slagen .
 
Dat is de mengsel schroef , hiermee regel je de benzine toevoer .
Stel je als volgt af . Draai de motor goed warm , dan de mengsel schroef in draaien , en 1,5 slagen uit , dan de stationair schroef ( bij de gaskabel) zover uit draaien dat de motor net blijft lopen. Nu met de mengsel schroef , het hoogste toerental opzoeken , door deze in of uit te draaien ( steeds met kleine beetjes ).
Heb je het hoogste toerental , dan met de stationair schroef het toerental op 1900 toeren zetten . Meestal zit het aantal slagen van de mengselschroef , tussen 1,5 en 2,5 slagen .
bedankt voor alle info maar hoe zou ik de toerental moeten meten? alvast bedankt
 
Dat hoeft ook niet precies , als je geen toerenteller op je scooter hebt , maar elk merk heeft een voorgeschreven stationair toerental in de buurt van die 1900 .
Je kan hem zo afstellen dat hij mooi loopt , en de koppeling niet aangrijpt , dus als hij op de standaard staat , dat het achterwiel niet draait .
Als de motor warm is .
 
Dan draait hij waarschijnlijk te snel stationair , de koppeling zou pas aangrijpen boven de 2000 / 2200 toeren .
Bij mijn gy6 grijpt de koppeling aan bij ongeveer 2200 toeren ( ik heb een toerenteller) .
Als hij op de choke draait , en de motor is koud , draait bij mij het achterwiel ook , dit duurt ongeveer 2/3 min , dan gaat de choke eraf , loopt de motor 1900 toeren , en staat het wiel stil.
 
Dan draait hij waarschijnlijk te snel stationair , de koppeling zou pas aangrijpen boven de 2000 / 2200 toeren .
Bij mijn gy6 grijpt de koppeling aan bij ongeveer 2200 toeren ( ik heb een toerenteller) .
Als hij op de choke draait , en de motor is koud , draait bij mij het achterwiel ook , dit duurt ongeveer 2/3 min , dan gaat de choke eraf , loopt de motor 1900 toeren , en staat het wiel stil.
maar als hij stationair loopt en ik gas geef draait de wiel niet onmiddelijk, ik moet de gas wat inhouden voordat de koppeling grijpt en de wiel sneller draait, hier video:
 
Waarschijnlijk draait het wiel dan mee door de wrijving van het lager , van de koppeling op de as . Maar je zal hem zo tegen kunnen houden met je hand , zonder moeite . Als je daarentegen gas geeft is het een aandrijflijn .
 
Back
Top