Vraag: airco naar ecc

Aangezien er geen vragen topic is in het auto gedeelte maar even zo.
(Mods: Eventueel kleine auto vragen topic van maken?)

Al gegoogled maar geen resultaat.
Zit een beetje te kijken voor een BMW E36 maar de meeste daarvan zijn met een normale handmatige airco geleverd.
Nu ben ik een beetje een zeikerd en zou ik graag een ECC (Electronic Climate Control, oftewel automatische airco)erin willen. Op marktplaats staat zo'n complete unit voor 125euri dus dat zijn opzich de kosten niet.

Nu is mijn vraag: Is dit makkelijk om te bouwen? Of voor een redelijk bedrag te laten doen?

Bvd!
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb het zelf nooit gedaan maar mijn baas zei een keer dat bij de meeste auto's de apparatuur zelf meer kost dan het er in te laten zetten. Anders meot je even langs de lokale garage gaan om te vragen.
 
Niet aan beginnen. Als je pech hebt is de draadboom niet voorbereid en zal je dat allemaal moeten kopen bij de dealer en gaan inbouwen.

Gaat heel veel tijd , moeite en geld inzitten.
 
Nee dit gaat denk ik héél moelijk worden.

Handmatige airco gaat via kabels enzo en die ACC unit werk compleet electronisch.
Alles gaat via motortjes enzo.

Ik zou doorzoeken als ik jou was. Ik was net zo trouwens. Ik wilde per se die ACC.

Die analoge airco heb ik trouwens zelden gezien hier. Vaak hebben ze alleen maar de 3 grote knoppen voor de verwarming. Dat is dus zonder airco.

Voor de duidelijkheid:
bmw_heating.jpg


En hier doe je het ook voor natuurlijk:
dash_stack_01.jpg


PS: De ACC heb je trouwens nog met en zonder AUC optie (Automatisch Luchtrecirculatie).
 
Last edited:
Voor een golf schijnt het onbetaalbaar te zijn.. Voor een bimmer weet ik het niet maar ik weet wel dat alle luchtstromen afzonderlijk geregeld zijn bij automatisch airco en er ook veel sensoren zitten. Succes ermee!
 
Veel werk lijkt me... Wat is er eigenlijk zo leuk aan ECC dan? Heb het zelf ook, het ziet er mooier uit maar functioneel vind ik het niet zo boeiend eigenlijk...
 
Ik loop zelf altijd te kutten met die airco's dan is ie weer te warm, dan is ie weer te koud etc. En mn moeders auto+vaders auto hebben ECC en je stelt em gewoon in op die temperatuur en de auto houd em er netjes op. Ik vind het persoonlijk ideaal :)

Bedankt voor de reacties in ieder geval :)
 
Veel werk lijkt me... Wat is er eigenlijk zo leuk aan ECC dan? Heb het zelf ook, het ziet er mooier uit maar functioneel vind ik het niet zo boeiend eigenlijk...

Gewoon een luxere versie van airco. Meer knopjes, meer mogelijkheden etc.

Om BMW e36 als voorbeeld te gebruiken.

De gewone airco stel je temp in, een zone en de temp.

Bij de ACC kan je ook nog "auto" kiezen, waardoor die zelf regelt uit welke zone(s) de temp moet komen.

Ook zit er een auto stand op voor de fanspeed. Op de analoge niet. Hij gaat dan zelf afhankelijk van ambient temp en ingestelde temp de fanspeed aanpassen.

Ook zit er een aparte knop op voor voorruit ontwaseming. Die overruled dan alle andere settings. Zet je die weer uit, dan gaat ie weer terug naar de oude instellingen.

Er zit ook een "truukje" op waardoor je meerdere Auto functies hebt. Als je de auto knop indrukt, bepaalde ie zelf zowel fanspeed als de zones (raam, gezicht, voeten) waar de lucht uitkomt. Druk je op auto en dan op fanspeed omhoog of omlaag dan zijn de zones automatisch en de fanspeed regel je dan zelf.

Druk je op auto en dan op bijv het gezichtsknopje, dan bepaal je zelf de zone en is de fanspeed auto.

Op US-spec auto's zat er nog een "geheim" menu in de ACC waarop je allerlei sensorinformatie kon oproepen en ook (o.a.) een digitale RPM meter.

Ook heeft alleen de ACC een AUC stand, al was dit ook op de ACC weer een extra optie.
 
Back
Top