Voorwiellagers vervangen Zip en Fly

Jeroen2

Active Member
Lagers en rijcomfort
Onlangs kocht ik een Fly uit 2013, snor en bijna 30K op de teller. Reed 35 hooguit, en was qua geluid stil te noemen. Na keuring voor gele plaat een gebruikte 80 cc er opgezet en de nodige aanpassingen gedaan zoals primaire en secundaire vertanding: andere verhouding en rechte vertanding.

Hij startte prima en leverde het verwachtte vermogen. Maar er kwam veel lawaai van het blok. Uiteindelijk heb ik de primaire vertanding weer teruggebracht naar de originele, en dat scheelde. De secundaire vertanding draait minder snel, en geeft nauwelijks meer lawaai dan de schuine vertanding.
Na verschillende zaken gecontroleerd te hebben en vernieuwd, bleven de krukas- en wiellagers over als boosdoeners. En toen bleek het voorwiel lager te rommelen, zelfs bij lage snelheid.
Mogelijk zou dit de trillingen in het stuur veroorzaken rond de 50 km, ondanks dat ik de silentblocks van het hulpframe en achterschokbreker verving?
Bingo!
De trillingen zijn nu weg en de scooter is stiller geworden. Het blok mag dichtblijven.

Over de voorwiel lagers wil ik het hebben. Even geprobeerd zelf eruit te krijgen, maar al snel besloten dat de scooterzaak dat beter en sneller kan dan ik.
Lagers verwijderen uit hun behuizing kan een crime zijn, en op internet zijn het met name voorwiellagers van auto’s die een speciale uitdaging vormen.
Terwijl het voorwiel van de Fly door de scooterzaak van nieuwe lagers werd voorzien probeerde ik mijn geluk nog eens uit op een voorwiel van een zip die ik heb liggen.

  • Het lager tegenover de schijfremkant, waar de snelheidsmeter op zit kan uit elkaar gehaald worden. Door de dunne metalen verbinding van de kogels kapot te slaan met een drevel of vette spijker. Er is niet veel kracht voor nodig. Wel eerst even de plastic afdekring loswippen.
  • Hierdoor kun je de kogels in de onderste helft van het lager tegen elkaar leggen. Met een tangetje is dan de binnenste ring van het lager er uit te wippen. De kogels vallen er dan uit.
  • Doordat de binnenste ring van het lager eruit gehaald kan worden, kun je ook de afstandsbus tussen de twee lagers eruit wurmen. En dat heeft als voordeel dat je veel beter het lager aan de andere kan eruit kunt meppen, in zijn geheel. Ik hoefde geen brander op de wielnaaf te zetten, en kon het werk af met een gewone hamer. Als laatste tik je de buitenring van het lager waarmee je begon er ook uit. Je kunt dan goed zien of de schroevendraaier of pen goed tegen de rand van die ring aankomt alvorens te meppen.
  • De lagers van de Fly ( 6202), zijn net iets groter dan die van de Zip (6201). Voor de Zip en de Fly gelijk zijn de lagers aan beide kanten dicht door een plastic afdichtring, die het vet erin houdt en het vuil en vocht erbuiten. De ring is er makkelijk uit te wippen met een kleine schroevendraaier.
  • De foto van de vooras is van een Zip. Voor de Fly is de volgorde van de onderdelen hetzelfde.
 

Attachments

  • lager met tekst.jpg
    lager met tekst.jpg
    181.6 KB · Views: 9
  • Vooras met tekst.jpg
    Vooras met tekst.jpg
    242 KB · Views: 9
  • IMG_3137.JPG
    IMG_3137.JPG
    174.4 KB · Views: 9
Advertisement - register to remove this

Leuk en duidelijk uitgelegd. Echter hoef je één van de lagers niet eerst kapot te slaan. Dit kost naar mijn idee heel veel tijd. Wat ik al 20 jaar doe is met een brede schroevendraaier de afstandsbus van zijn plek duwen. Hierdoor komt de bus uit het midden te zitten en heb je net grip op de binnenring van het lager om met een drevel een tik te geven. Na de eerste tik gaat de afstandsbus nog verder uit het midden zitten en heb je alle ruimte om het lager eruit te tikken.
 
Back
Top