Voorwiel alleen soepel vooruit

Freich

Well-Known Member
Mijn voorwiel van m'n Sym Symply die lang buiten heeft stilgestaan gaat vrij stroef sinds ik er weer op rijd. Na stukje gereden te hebben wel weer soepel.
Ik dacht eerst dat t roest zou zijn en wel slijt. Maar ben er nu achter dat ik waarschijnlijk gewoon de remklauw moet schoonmaken e.d.
Wat ik alleen niet snap is dat het voorwiel soepel naar voren draait na een ritje, maar achteruit blokkeert het direct of zeeer stroef. Verder geen speling te bekennen. Is dit normaal met een remklauw en schijf?

Nog een extra vraagje ter geruststelling: is het erg slecht voor een scooter als je volgas geeft met de achterrem ingehouden? Was maar iets van 30 seconden tot een minuut gelukkig. (Ik was gefocust op de uitlaat i.v.m. rook maar werd ondertussen afgeleid, dus vergat rem los te laten na t starten. Stond nog op standaard ook). Wat zou er gebeuren als je dit bijv. paar minuten zou doen? Motorisch om zeep?
 
Advertisement - register to remove this

Haal de remklauw er eens vanaf, gaat hij dan nog stroef?
Ik verwacht van niet, maar ga m sowieso schoonmaken en dan weet ik het. Maar vraag me dan af hoe een rem dit kan veroorzaken enkel in z'n achteruit.
Post automatically merged:

Je koppeling kan verbranden en je aandrijfriem naar de knoppen.
Nou hopelijk had die korte tijd geen nadelig effect dan. Volgende keer zorg ik er voor dat er niemand tegen me aan zit te praten tijdens klussen
 
Vandaag lekker bezig geweest na wat voorstudie te hebben gedaan en weer een bestelling te hebben gedaan met o.a. remolie.
Toen ik de remklauw er met moeite af haalde liep het wiel prima soepel beide kanten op. De remklauw zelf was echt vies en roestig aan de onderzijde/binnenkant. Er kwam ook maar een zuiger naar buiten als ik mijn rem inkneep. De ander leek wel vast te zitten. Alles schoongemaakt met tandenborstel. Ook de zuigers allebei weer bewegend gekregen en beetje schoongemaakt waar ze naar buiten staken. Ingevet en paar keer terugduwen en weer eruit en herhalen. Nieuwe remblokjes gemonteerd en remklauw terug. Ging nu makkelijker erop dan eraf.

Ook nog de olie vervangen. De olie die er uit kwam was echt erg bruin, het leek wel sterke thee :D Er was weer druk dus goed gedaan. Ik had speciaal hiervoor een ontluchtingsslang met terugslagventiel besteld. Werkt echt ideaal en snel!

Wiel loopt nu redelijk soepel beide kanten op. Achteruit nog ietsje minder soepel maar niet belastend. Na stevig remmen nog steeds soepel. Dus blijkbaar heb ik een aantal dingen goed gedaan. Sowieso was dit alles weer helemaal nieuw voor me dus ben weer trots :)

Begrijp nog steeds niet waarom het voorwiel achteruit anders loopt dan vooruit. Ook vind ik het lastig om de werking van de remklauw op de remschijf visueel te inspecteren, aangezien ik niets zie bewegen. Ik merk het alleen aan het feit dat m'n wiel blokkeert en deblokkeert.

Edit: weet iemand de functie/het nut van het metalen plaatje dat onder de remblokjes ligt? Kan er niets over vinden. De blokjes schuiven sowieso wel heen en weer over de 2 bouten die door ze heen lopen toch? Zie bij afbeelding 'locking spring'.
 

Attachments

  • locking spring.PNG
    locking spring.PNG
    103.5 KB · Views: 7
Last edited:
Als het plaatje tussen de zuiger die naar buiten komt , en de remblokken zit is het een anti piep plaatje die zorgt dat de zuiger egaal op de blokken drukt. En er geen piep geluid optreed als je remt . Ook kun je dit bereiken door een klein beetje kopervet achterop de blokken te smeren . Zit dat plaatje boven op de blokken dan houdt deze de blokken verend in hun passing
 
Als het plaatje tussen de zuiger die naar buiten komt , en de remblokken zit is het een anti piep plaatje die zorgt dat de zuiger egaal op de blokken drukt. En er geen piep geluid optreed als je remt . Ook kun je dit bereiken door een klein beetje kopervet achterop de blokken te smeren . Zit dat plaatje boven op de blokken dan houdt deze de blokken verend in hun passing
Het plaatje zit aan de onderkant/zijkant van de remblokken, die worden er ingelegd/ingeschoven. Straks nog even kopervet achter de blokjes doen want dat heb ik nog niet gedaan. Bedankt voor de uitleg.
 
Heel weinig opsmeren , mag niet op de voering komen , ook heel licht de zijkanten waar de blokken in de remklauw lopen maar echt heeeel weinig.
Dit voorkomt het vastzitten van de blokken in de klauw door corrosie
 
Heel weinig opsmeren , mag niet op de voering komen , ook heel licht de zijkanten waar de blokken in de remklauw lopen maar echt heeeel weinig.
Dit voorkomt het vastzitten van de blokken in de klauw door corrosie
Las helaas je comment pas toen ik alles weer gemonteerd had. Heb de zijkanten dus niet kunnen invetten helaas, maar de rest wel. Ook nog even de zuigers weer stukje naar buiten en licht opgeschuurd met schuursponsje. Ook schijfrem licht opgeschuurd. Alles weer op druk en ontlucht. M'n wiel draait volgens mij nog wat soepeler en achteruit nu vrijwel hetzelfde als vooruit!
De zuigers zijn er wel slecht aan toe van jaren stilstand in de buitenlucht. Veel roest erop e.d. Maar het functioneert nog prima.
Wie weet koop ik t.z.t. wel een nieuw goedkoop remklauwtje van rond de 30 euro zag ik al.
 
Maakt niet uit dat je dat niet hebt gedaan , als het weer stroef gaat lopen kun je net als je aangeeft beter een nieuwe klauw met blokken monteren.
Dat er beschadigingen op je zuiger zitten is op zich niet zo erg , als de cilinder maar schoon en niet ingevreten is . De afdichting zit achter op de zuiger. Maar het verstandigste is zoals je al aangaf vernieuwen , het is toch je veiligheid en van andere mede weggebruikers .
Mooi dat het je gelukt is . Als je een nieuwe klauw koopt , koop er dan gelijk een tube remvet bij (auto onderdelenzaak) , is speciaal vet van ATE voor je remcilinders.
Laat de zuigers naar buiten komen en smeer deze in met dat vet. Dan je blokken op alle zijde en achterkant licht invetten met kopervet , dan kan je weer heel lang zonder problemen verder.
vr groeten Arie
 
Back
Top