Voorvork Vivacity zit vast

Elixz

Vivacity snor tuning
Hallo mensen,

Ik heb een vivacity met een vast zittende voorvork, nou weet ik dat dit een veel voorkomend probleem is bij deze type voorvorken.

Maar is hier iets aan te doen waardoor hij toch wel soepel veert?

Als het regent dan heb ik prima vering maar zodra alles weer droog is zit het gelijk vast.

Ik heb de search gebruikt maar kon niks vinden. Heb ook geen zin om elke keer als ik ga rijden mijn poten schoon te maken met een doek en WD40.

Iemand anders een oplossing hoe ik dit kan voorkomen?
 
Advertisement - register to remove this

En hoe lang zal die mee gaan tot deze ook weer vast slaat? Ik heb natuurlijk geen zin om elke 3 maanden een nieuwe te moeten halen

dat ligt er helemaal aan hoe je er mee om gaat , sommigen gaan nooit vast zitten , puur omdat ze goed onderhouden worden..

maar sommigen rijden echt overal door heen , kijken nergens naar en maken de scooter nooit schoon..

DAN gaan ze vast zitten , ze gaan niet zomaar vast zitten iig..


een nieuwe vork kost ook maar 139 euro overigens , kun je imo geen gevaar voor lopen!

http://www.josdijkman.nl/shop/index.php?act=viewProd&productId=991
 
Last edited:
zorg dan wel dat je de pen eruit perst , en niet eraf slijpt!!

de oude pen moet door het andere kroonstuk en dan onderaan gelast worden!

als je dit niet doet word het een stuk gevaarlijker.
 
De zogeheten "up side down" voorvorken van de vivacity zijn inderdaad gevoelig voor vastzitten.

Zoals al werd aangegeven is dit 9 vd 10 keer het geval van achterstallig onderhoud / reinigen.

Indien de voorvork vast zit , kan je met behulp van een spanband de voorvorkpoot "breken" zodat deze weer los komt. Door wijze van de band op te spannen ( met behulp van de ratel van de spanband ).

Het is wel van belang dat de poot voor deze handeling brand & brand schoon is ! ook oppervlakkige roest etc.. moet eraf gepoetst / gepolijst worden !

Anders druk je namelijk de keerringen aan gort met als gevolg lekkage.

Indien de voorvorkpoten los zijn , is het advies om even een flink stuk over een hobbelige weg te rijden.

Hierdoor zorg je dat alles weer goed los zit.

Daarna is het een kwestie van regelmatig schoonhouden.
 
het probleem is vaak dat de vorkpoten (binnenpoten) roestig zijn , en dan komt er altijd weer vuil naar binnen , en de keerringen zijn vaak al stuk hierdoor.

ik heb ook weleens zo'n vork gereviseerd , nieuwe bussen erin ,maar omdat er in de binnenpoten nog putjes in zaten was het zo weer raak! en als er nieuwe binnenpoten leverbaar zouden zijn zou het nog erg veel werk zijn , maar ook zouden de onderdelen met elkaar aardig wat kosten en is dus een nieuwe vork makkelijker en goedkoper uiteindelijk! ook beter voor de lange duur.

het lastige was ook om uberhaupt de boel uit elkaar te halen!

de vorken zijn gewoon een soort fietspompen vol met vet , zodra er water in kan komen word het vet dunner en komt het eruit , en gaat op den duur de vork vast zitten.

Het gevaarlijke aan deze vorken (en dus de manier die jij beschrijft van losmaken) is dat onder het rijden 1 poot vast kan gaan zitten , of beide , en hoewel de vork word verbonden met de voorwielas kan het zijn (en dit heb ik zelf beleefd) dat de ene poot in een gat wel inveert , terwijl de andere blijft staan ,en met de pech die ik had werd ik gewoon gelanceerd!!

en dan hebben ze het over veiligheid van scooters in Nederland! dat ze te hard gaan is een ramp , oei , 80km/h levensgevaarlijk!! maar dat zulke voorvorken verkocht mogen worden , en wat dacht je van die chinese troep waarvan frame's zo dun zijn , net lucifersstokjes! en kwaliteit van het staal maar niet over te praten!!
 
De beschreven oplossing is ook een "budget" gebonden oplossing , het reviseren van een voorvork is zonde van het werk / geld eigenlijk.

Een complete vervangings voorvork zoals bijv van EBR , is een goede oplossing. Helaas zijn deze wel behoorlijk prijzig.

Waarom Peugeot (en andere merken zoals bijv Piaggio model de NRG ) deze voorvorken gebruikt is mij een raadsel.

Het zou nu zo inmiddels toch wel bekend moeten zijn dat deze voorvorken niet deugdelijk zijn. ( zeker niet ten opzichte van de conventionele voorvork )
 
het gaat mij er gewoon even om dat men gewaarschuwd is :p

de reden dat ze dit zo doen is simpel , geld... deze vorken kosten een stuk minder!

een nieuwe imitatievork kost 140 euro , dat vind ik behoorlijk acceptabel :p
 
Dan ga ik toch maar eens overwegen om een nieuwe vork of iets te regelen. Of ik ga dat van Rommit eens proberen met een oude vork die ik nog heb liggen.

Maar toch heb ik nog in mijn gedachten om de vork om te lassen.
 
Back
Top