Voorvork scheef?

Enterprise

Well-Known Member
Met deze voorvork heb ik een ongeluk gehad. De klap was rechts achter dus niet bij de voorkant van de scooter.

Nu lijkt het net alsof de bovenste stang van de vork scheef naar voren staat. Ik vraag mij enkel af of dit zo hoort of dat het echt scheef is.

Deze voorvork was beter dan mijn huidige en ik wilde hem vervangen maar wil eerst graag weten of deze misschien al afgeschreven is.

Het gaat om een Peugeot elyseo voorvork.
 

Attachments

  • 20201208_161046.jpg
    20201208_161046.jpg
    221.5 KB · Views: 28
  • 20201208_161115.jpg
    20201208_161115.jpg
    207.7 KB · Views: 26
Advertisement - register to remove this

Het gaat om een Peugeot elyseo.
Post automatically merged:

De huidige vork die op de scooter zit lijkt ook scheef te staan of zie ik dat verkeerd?20201208_172520.jpg
 
Last edited:
Daar kan ik het niet goed zien, als je met je huidige voorvork het stuur even loslaat tijdens het rijden wil de scooter dan naar één kant trekken of merk je iets tijdens het sturen?
 
Daar kan ik het niet goed zien, als je met je huidige voorvork het stuur even loslaat tijdens het rijden wil de scooter dan naar één kant trekken of merk je iets tijdens het sturen?
Nee hij blijft mooi recht rijden. Reden dat ik wil vervangen is omdat ik nog balhoofd speling voel tijdens het remmen (voorrem) en de boel dan toch los moet. Ik had al de kogellagers vervangen (die van de oude Peugeot erin gezet, zagen nog redelijk uit. ) maar na aantal dagen was de speling weer terug dus word het een revisie setje.

Het geen dat beter gaat met de oude vork is puur alleen het veren zelf. Voor de rest is de huidige vork prima eigenlijk.

Ik zal hem morgen even eruit halen en dan vergelijken met de kromme vork.

Hoe het nu lijkt zou het zo kunnen horen, maar het lijkt me dan wel een beetje raar ontworpen. Ik kan me ook niet voorstellen dat hij krom is door het ongeluk want ik ben aan de achterkant van de scooter geschept en niet bij de voorvork.
 
Zie je in de lasnaad bij het kroonstuk scheurtjes?
Ben benieuwd of je huidige vork ook zo staat, we wachten het af
Ik kon niets zien eigenlijk maar het was al redelijk laat dus misschien morgen nog eens kijken bij daglicht.

Bij aprilia is dit wel normaal.. Bij jou scooter weet ik het niet.. Maar normaal staat die wel een beetje naar voren.. Zodat de vork onder een andere hoek iets naar voren komt te staan.
Dat had ik dus in gedachte, ik wist dat het niet krom kon zijn. Als het van een klap was geweest dan zou die eerder horizontaal buigen of naar achter ipv naar voren.
 
Last edited:
Het lijkt toch zo te horen. Dit is de andere vork
Post automatically merged:

Volgensmij heb ik ook al de boosdoener van de speling te pakken.
 

Attachments

  • 20201209_135446.jpg
    20201209_135446.jpg
    291.6 KB · Views: 10
  • IMG-20201209-WA0000.jpeg
    IMG-20201209-WA0000.jpeg
    89.1 KB · Views: 9
Last edited:
Ja het lijkt zo te horen. Nieuwe balhoofdlagers erin en dan zou het over moeten zijn
Heb een revisie setje gehaald en ook de lagerhouders in het frame vervangen. Wat een @#$% werkje haha.

Speling lijkt weg te zijn, heb nog niet gereden want het viel me op dat mijn gas kabel een beetje blijft hangen dus die vervang ik morgen want nu ligt toch alles los/open.
 
Valt wel mee. Ik heb deze bij mijn kisbee ook zelf vervangen.. Alleen zorgen dat die lager schalen overal evenwijdig en tot het einde erin zitten..
En zorgen dat je er genoeg KOGELAGER vet er tussen doet. (in dit geval is iets meer beter dan te weinig)
en dan de moeren op de juiste manier vast zetten.. Onderse zo aandraaien dat de speling eruit is en ook niet te zwaar gaat sturen.. En dan die borg moer er tegenaan draaien ect.
 
Back
Top