This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Voorrem Piaggio Fly

Jeroen2

Active Member
Onlangs de voorrem van mijn Fly losgemaakt. Hij remde niet slecht maar ook niet overtuigend en ik ben benieuwd hoe de remklauw en zuigers eruit zien.
De FLy is uit 2014 en heeft bijna 29.000 op de teller staan. Van zijn onderhoud in het verleden weet ik zo goed als niets.



Met twee forse bouten die nog losgaan komt de remklauw los.
Daarvoor heb ik gekeken of de ontluchtingsnippel nog open te krijgen is, net zoals de remleiding. Dat lukt zonder moeite! Het scheelt een hoop werk of een nieuwe remklauw die onder de 50 euro nieuw te krijgen is.
Met name voor het losdraaien van ontluchtingsnippels heb je een goed passende ringsleutel of pijpsleutel nodig.( Na veel miskleumen en beter verdienen kom je daar wel achter en zeker helpt kruipolie wanneer je de nodige roest ziet)

Dan zie ik de randen van de 2 zuigers die uit hun cilinder steken. Redelijk wat oppervlakkige roest, maar beiden zitten niet vast, en zijn niet al te moeilijk terug te duwen via de twee remblokken. Ook dit is hoopgevend.
De remblokken zijn niet versleten en de remschijf is gaaf.


Het belangrijkste wat ik jullie wil meegeven is hoe de twee pinnen die door de remklauw lopen en de twee remblokken ‘geleiden’ , los te maken zijn.

Want wanneer je de remblokken wil vernieuwen, dan moeten die twee pinnen er even uit. En ook wanneer je ruimte wil om de zuigers schoon te maken en deze er eventueel uit te halen.
Wat je ziet zijn twee inbus bouten die aan hun uiteinden zitten, verzonken in de remklauw. Deze bouten lopen door de twee remblokken naar de andere kant van de remklauw.
Met beleid een inbus sleutel op gezet, en die boog beleefd zonder de bout los te maken. Dan maar een kleine beitel erop en een paar gerichte klappen.
En daarna een aantal druppels kruip olie. Na een half uur, was ik vast nog aan de vroege kant, maar er zat geen beweging in.
De klauw was inmiddels losgekoppeld van de remleiding zodat ie in de bankschroef gezet kon worden. Als laatste heb ik de remklauw verhit aan de andere kant van de twee pinnen, waar ze in de massieve kant van de remklauw uitkomen.( In eerste instantie dacht ik dat de pinnen daar in een schroefdraad zaten, maar dat klopte niet)

Tenslotte kwam er in beide pinnen beweging, en je moet maar denken dat alles er toe bijgedragen heeft. Echt een kick wanneer je ze er uit kan draaien.
De foto van een van de pinnen laat zien dat deze aan 1 kant met een schroefdraad in worden vastgezet/geborgd. Aan de andere kant zitten ze als het ware los in de remklauw.

  • De twee pinnen zetten zich vast in een schroefdraad in de remklauw, aan de kant waar de inbuskop zit.
  • Schrik niet wanneer deze niet meteen los gaan. Tikken, kruipolie en verhitten helpen samen om er toch beweging in te krijgen. Toen ik wist dat de klauw niet al te duur is, gaf me dat rust. Ok, kijken of we er komen, en geen ramp wanneer het niet lukt. Achteraf gezien zou je zelfs een klein gaatje door de schroefdraad kunnen boren, de remklauw in, om ruimte te maken voor de pin om los te komen en er kruipolie in te krijgen.
  • Wanneer de remblokken eruit zijn, en je de zuigers al zover mogelijk naar buiten hebt geremd, kun je de zuigers eruit gaan halen. Om de roest er af te halen met waterproof schuurpapier of een doek met de nodige Jif.
  • Met een stukje soepele stof, van een T shirt bijvoorbeeld, wat je op de rand van een zuiger legt, ga je met een tang de zuiger draaien en omhoog proberen te bewegen, zonder deze te beschadigen. Doe het rustig aan, want forceren is vaak beschadigen.
  • En daarna is het genieten met de wederopbouw van de remklauw. Schuur lichtjes met waterproof schuurpapier de roestvlekken van de zuigers, en poets/polijst ze daarna met iets uit een tube. Reinig met een doekje de cilinders in de remklauw. Na 10 jaar ongeveer zagen de rubberringen er in de cilinders nog goed uit. Ik vind dat knap. Ook de pinnen kunnen opgeschuurd worden. Bij dit alles gebruik ik kopervet zodat de remblokken kunnen blijven bewegen. Zijn er inmiddels andere smeermiddelen voor?
  • In de scheidingswand tussen de cilinders beneden zit een gaatje. Hierdoor wordt remvloeistof onder druk naar beide cilinders naar binnen gebracht. In één van de cilinders zit ook een gaatje waardoor de lucht via de ontluchtingsnippel naar buiten kan gaan tijdens het ontluchten. Niet verwonderlijk dat dit gaatje meest bovenaan in de bovenste cilinder zit.
  • Ik vermoed dat deze remklauw makkelijker te ontluchten is dan die van de Zip. En dat blijkt te kloppen. Via: nippel open, rem inknijpen, nippel dicht en rem op laten komen.
  • Mijn eerste klus met schijfremmen was bij mijn Simca 1301 in 1977; een krijgertje uit 1968 met ook nog eens een versleten koppeling. Het vast gaan zitten van een zuiger in een remklauw is een vast patroon wanneer er niet naar gekeken wordt tijdens een beurt. Vaak is zo’n remklauw nog te redden, en dat is zeer bemoedigend, en goed voor je remvermogen.
  • En wanneer je dan nieuwe remblokken monteert moet je ook weer wat geduld hebben voordat ze goed zijn ‘ingeremd’ op de schijf. Na een klein stukje op de Fly gereden te hebben merkte ik al dat ie wat beter remt, beter 'bijt' Nou nog bezien of ie oliedicht blijft bij de aansluiting van de remleiding.
 

Attachments

  • IMG_20240614_162946.jpg
    141.9 KB · Views: 3
  • IMG_3118.JPG
    203.9 KB · Views: 3
  • IMG_3120.JPG
    231.4 KB · Views: 3
  • IMG_3121.JPG
    232.2 KB · Views: 3
  • IMG_3123.JPG
    229 KB · Views: 3