This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Voorrem ingeknepen, trillende scooter

Gelu

Well-Known Member
Dus...om het kort te houden. Ik heb 3 mogelijke daders, die zijn als volgt:
- Kromme remschijf
- Balhoofdlager
- Wiellagers

Altijd makkelijk zo. Maar het lijkt mij sterk dat die alle 3 tegelijk kapot zijn.

Als ik rem, licht of stevig, je voelt een regelmatig, schokkerig gevoel.

Aan de remblokken ligt het niet, ik had nieuwe erin gezet(4-5 maanden geleden) omdat er een tikkend geluid vandaan kwam. Gisteren de oudere teruggezet, remzuiger schoongemaakt, ontlucht en nog steeds het probleem.

Het probleem is sinds...tja. Sinds mijn scooter 8 weken kapot is. In die tijd is het gebeurd. Het te lang stilstaan, kan dat wellicht een oorzaak zijn? Ik gil maar iets :x

De vraag luidt, hoe vind ik uit waar het aan kan liggen? Hoe kan je bijvoorbeeld weten dat je balhoofd lager naar de walhalla is?

Mijn dank is groot
9||6
 
balhoofd kun je makkelijkvoelen , laat iemand de achterkant omhoog houden en trek zelf aan de onderkant van de vorkpoten , beetje naar voren/naar achteren wrikken , als daar speling op zit merk je dit meteen.

de wiellagers ongeveer net zo , ook even van de grond , dan pak je het wiel boven en onder beet en ook heen en weer ,dus naar je toe en van je af , niet het stuur heen en weer bewegen speling voel je dan wel!

remschijf kun je wel zien als je het wiel rond draait , je kunt er even een potlood , een stuk metaal , houtje oid tegen aanhouden , tegen de schijf en dan net iets eraf en tegen/gelijk met de vorkpoot vasthouden en dan het wiel langzaam rond draaien en langzamerhand steeds iets dichter bij de schijf tot ie aanloopt , als het recht is loopt ie overal aan...

wielllagers zijn het makkelijkste te vervangen ,gewoon oude eruit , nieuwe erin , remschijven zijn ook makkelijk te vervangen mits ze los zitten , soms zitten de oude erg vast!! op de bout kloppen wilt dan helpen (laten schrijkken) , en met een zeer GOEIE sleutel doen anders gaat vaak het kopje kapot! en balhoofdlagers moet je de hele vork er uit hebben! of misschien gewoon iets aandraaien als je geluk hebt.
 
Precies de methodes wat ik zocht, vriendelijke bedankt Melf :W!

Ik heb toch nog een vraagje, de druk op mijn remhevel is niet meer zoals voorheen. Als ik knijp zit ik binnen no-time tegen het handvat aan.
Twee methodes heb ik aangehouden, ja, ook de search van het forum gebruikt en google.
- Pompen, ingeknepen houden, ontluchtnippel open op remklauw, weer dicht draaien en opnieuw beginnen
- Spuit en slang op ontluchtingsnippel, open draaien, en met enorm veel kracht de spuit induwen. Ja dat geeft een leuk fonteintje bovenin.

Geef ik te snel op en moet ik gewoon de methodes voortzetten? Of is er een tip waar lucht kan zitten en met een andere manier weg te halen is?


+ralf+
 

zet een doorzichtig slangetje op de ontluchtings nippel en draai de nippel open (niet er uit draaien, hij staat op een bepaalde draaihoek open).
ga op het slangetje zuigen en blijven pompen met de remhevel totdat er geen luchtbellen met de remvloeistof meer meekomen.
er zal vanzelf meer druk op de hevel komen.


het KAN zijn dat je wat remvloeistof in je mond krijgt. ben je hier bang voor dan kun je beter naar de dealer, tenzij je zelf zo'n pompje heb.
Wat ook nog zou kunnen is zo'n medicijn etc spuit ding te gebruiken, gewoon op de slang zetten en vacuum zuigen.

Niet vergeten het reservoir op tijd bij te vullen met de goeie remvloeistof tussen het pompen in (staat wel op het dopje/kapje welke je moet hebben).