voorontsteking stnd minarelli ontsteking

lucass

Well-Known Member
ik post m hier ook even omdat ze het bij scooterfreaks ook niet wisten helaasch....

even vooraf:
geef a.u.b alleen antwoord als je het antwoord weet of denkt te weten, je hoeft me geen adviezen en dergelijke te gaan geven over setups en wat wel en niet verstandig is enzo. dank u

Hallo

Weet iemand wat de voorontsteking is van een standaard minarelli ontsteking (minarelli kort blok, sonic/axis)?
dus hoeveel graden voor BDP de standaard ontsteking vonkt.

groeten
lucas
 
Advertisement - register to remove this

Ontstekingstijdstip is idd niet vast. Ik heb het destijds gemeten hoeveel deze varieerd maar dat ben ik allang vergeten.
Als ik me niet vergis was het visueel ongeveer de lengte van de magneetstrip op het vliegwiel dat de ontsteking vergaat.
Maar getallen kan ik er nu niet meer opplakken.

Had ik er eentje staan had ik het wel even willen meten, maar ik ben niet meer in het bezit van rijdende dingen met een standaard minarelli ontsteking.
 
Ontstekingstijdstip is idd niet vast. Ik heb het destijds gemeten hoeveel deze varieerd maar dat ben ik allang vergeten.
Als ik me niet vergis was het visueel ongeveer de lengte van de magneetstrip op het vliegwiel dat de ontsteking vergaat.
Maar getallen kan ik er nu niet meer opplakken.

Had ik er eentje staan had ik het wel even willen meten, maar ik ben niet meer in het bezit van rijdende dingen met een standaard minarelli ontsteking.
hmm, das opzich wel interessant!
ik ga eens kijken of ik ergens een stroboscoop kan regelen en een graden schijfje.
maar dit schijnt toch een moeilijke vraag te zijn, kzal zelf eens op onderzoek uit gaan dan voor die ontstekingstijdstippen.

bedankt!

@modjes, laat m nog maar even open, wie weet heeft iemand nog een idee
 
Ik heb eens in info op de rev70 site gelezen dat deze +/- rond de 10 graden voor bdp ligt.
En als je de bevestigings gaten in je grondpaat opboorde naar 9 mm kon je hem verdraaien naar ong 17 graden voor.
Dit was in de tijd dat de Motoforce 70 cc cilinders nog hot waren.
 
nou dat wil ik weten omdat ik met een redelijke setup en stnd ontsteking wil gaan rijden.
ik weet ook dat iedereen dat vervloekt enzo, kan niet, lukt niet, gaat niet, etc etc....

maar wat ik wil weten is hoeveel graden voor ontsteking die heeft want bij bijv een hpi zie je dat door de curve, hoe meer toeren die maakt, hoe minder voorontsteking (later vonken) die krijgt. En dat loopt terug tot 5 graden voor BDP.
nou heb ik geen zin om, dankzij die stnd onsteking met (ik dacht) vast tijdstip, bovenin zijn toeren met teveel voorontsteking te gaan rijden.
want een stnd ontsteking blijft (zoals ik dus denk) stug met 10 graden (zoals BFT denkt, en mss wel meer) voorontsteking doorvonken.

das wachten op een gat in de zuiger
 
Ik heb mijn originele ontsteking sinds gisteren vervroegd, gaten op de grondplaat geboord naar 8mm en dan tegen de klok in vastgedraaid en heb eens vlug wat heen en weer gereden en moet zeggen dat ie toch wat beter oppakt. Ging prima met de originele ontsteking ook maar ik ondervind toch wat verschil. Hoe het is op een lang recht stuk weet ik nog niet..

mijn setup is mina verticaal met alu vlinderpoort 70cc, mhr uitlaat, 21mm carbu, overrange,..
 
ja t schijnt beter te lopen...maarja...ik heb ooit een sr af moeten stellen met een 74 gilardoni ook met vervroegingsspie...gat in de zuiger na een goeie testrit....niet gek ook...kan ook nooit echt goed werken.

ik heb nu een athena cdi gekocht, zo een met een curve.
nog even een goeie bobine (origineel yamaha of motoforce race bobine) erbij kopen en dan durf ik heel zeker te zeggen dat het gewoon goed loopt, zonder problemen.
 
Back
Top