Voorlamp stopt er opeens mee, lamp nog heel

Elyseogek

New Member
Goedemiddag,

Ik was vanochtend van mijn werk terug naar huis aan het komen met mijn Peugeot Elyseo, terwijl ik aan het rijden ben met groot licht want het was nog donker, valt opeens mijn voorlicht compleet weg. Op mijn dashboard bleef wel het lampje groot licht branden, als ik mijn schakelaar deed omzetten naar normaal licht dan bleef hetzelfde lampje op het dashboard branden. Ook heb ik dan nog steeds geen licht... het vreemde daarvan is wel dat de rest van alle verlichting het wel is blijven doen en de rest van het elechtrishe ook gewoon.

Hoop dat jullie kunnen helpen met dit

Mvg
Jurgen
Post automatically merged:

Vergeten te melden heb het lampje gecontroleerd en de bedrading ook en dat lijkt allemaal goed te zijn
 
Advertisement - register to remove this

Kijk naar de massaverbinding van je koplamp, hier zit een slecht contact in of zelfs een onderbreking.
Peugeot gebruikt de kleur groen als massadraad.
Het massaprobleem kan natuurlijk ook inwendig in de fitting van de koplamp zitten
 
Last edited:
misschien even de contacten even schoonmaken in de lampfitting (contact reiniger erin spuiten)
Eventueel een beetje opschuren. (kijk ook even of dat er geen stekkertje los is gekomen of half los hangt.
 
Vergeten te melden heb het lampje gecontroleerd en de bedrading ook en dat lijkt allemaal goed te zijn
Er moet toch iets mis zijn anders zou je koplamp niet uitgevallen zijn.
Hoe heb je het lampje gecontroleerd, met een multimeter of gekeken of beide gloeidraadjes nog heel waren?
 
Meet ook je schakelaar eens door , of deze wel omschakelt naar dimlicht en de uit stand.
Dit zou en mogelijkheid zijn echter ik vermoed toch niet dat het aan de schakelaar ligt.
Onderstaande toevoeging van @Elyseogek kan het bijna niet anders dan een massaprobleem zijn.
als ik mijn schakelaar deed omzetten naar normaal licht dan bleef hetzelfde lampje op het dashboard branden.

Jouw hoef ik dit niet uit te leggen waarom het grootlichtindicatielampje oplicht wanneer de dimlichtschakelaar/grootlichtschakelaar in de stand dimlicht staat maar ik doe het even voor de meelezers.

De spanning komt via de dim-/grootlichtschakelaar in de dimlicht stand aan op het gloeispiraaltje van het dimlichte en normaliter zou de stroom via de massaverbinding terugvloeien naar de min-pool van de accu.
Echter als de massa onderbroken is of slecht contact maakt kan de stroom niet via die weg terug naar de accu vloeien.
De stroom zoekt zich dus een andere weg en wel via het gloeidraadje van het grootlicht en van daaruit via het grootlichtindicatielampje naar massa.
Echter nu staan dus 3 gloeidraadjes in serie en de vloeiende stroom is dus vrij laag en omdat het gloeidraadje van het indicatielampje de grootste weerstand heeft valt hier de grootste spanning over en licht op.
Echter de stroom door het geheel is niet hoog genoeg om de gloeidraadjes van het dimlicht en het grootlicht, welke een veel groter wattage (vermogen) hebben, te doen gloeien.
 
Back
Top