Voorklep bediening Piaggio ET2, lijkt goed maar werkt niet.

Richard G

New Member
Ik heb al een aantal onderwerpen hierover op dit forum gelezen.
Zoals bij een aantal anderen, krijg ik met het stuurslot dat klepje aan de voorkant niet open door op het stuurslot te drukken.
Het gaat hier om een Vespa Piaggio ET2 50cc. Bouwjaar op kenteken staat 2005 (en eerste toelating Nederland 2006) maar volgens velen is deze scooter (is een bromscooter) zelfs nog ouder. Aan de voorkant heeft hij een ronde opening voor de claxon, net als de LXV.

Zoals in een ander onderwerp aangegeven heb ik de voorklep van de scooter er netjes af gehaald. Dan kan ik zelfs met de vinger het "handschoenvakje" onder het stuur gewoon bedienen.
Dus ben ik gaan kijken of er iets verkeerd gemonteerd zat.
Op het stuurslot aan de binnenkant is er een verhoging in de vorm van een halve maan. Deze zit op de juiste plek.
Het staafje (of de beugel of hoe je dat ook noemt) wat het klepje moet bedienen is een staafje met aan de bovenkant een soort T-vorm.
Deze T-vorm zit juist op die plek waar ook die halve maan van het stuurslot zit, wat deze dus ook naar binnen zou moeten duwen om de klep te openen.

Het blijkt echter dat als ik het op het stuurslot druk. Dit weliswaar naar binnen gaat, maar het komt niet tot aan het stangetje van de klep bediening.

Wat ik mij nu afvraag is het volgende. Zou er aan dat halve maantje van het stuurslot of aan het bedieningsstaafje van het klepje iets ontbreken want die afstand zou moeten overbruggen? Een extra pinnetje of zo?
Het stuurslot gaat ongeveer een vinger dik naar binnen als je drukt, maar toch blijft er dan tussen halve maantje en staafje nog ongeveer een halve vinger of zo ruimte.

Stuurslot is hetzelfde als zadelslot, maar ik vraag me af of dit ook zou kunnen komen doordat er misschien op latere leeftijd een stuurslot is ingezet van een nieuwer model en het daardoor niet raakt? Of is hier iets anders aan de hand?

Even foto'tje erbij doen. Een foto zegt meer dan 1000 woorden.

IMG20220917174245.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Back
Top