voorkant scooter rammeld

Martijn96

New Member
Hoi iedereen,

Wanneer mijn scooter over een hobbelige weg rijd, begint de voorkant te rammelen, ik heb al gekeken of er iets los zet, maar nee, dat is het niet. in de video kan je zien hoe ik met het stuur beweeg om het gerammel te horen:


scooter specs:

Sym Orbit II
17000km op de teller
3 dagen voor het probleem begon is de olie vervangen, banden zijn in mei vervangen.

ik zou het zeer fijn vinden als iemand het probleem zou weten. scheelt weer reparatiekosten als ik het zelf kan maken.

Groeten

Martijn
 
Advertisement - register to remove this

het voorwiel lijkt een beetje te wiebelen. Heeft het wiel of de voorvork speling?
dat komt omdat ik het stuur heen en weer slingerde
Post automatically merged:

@Martijn96
Klinkt heftig.
Slechte/lekke schokbrekers, balhoofd speling, een rubbertje dat opgedroogd/weggeschoten is.
Zijn een paar dingen dat je kan bekijken.
kan ik er nog mee rijden of word dit gevaarlijk?
 
Als je de voorkant los van de grond hebt, doordat op de middenstandaard bijv een hulpje de achterkant op de grond houdt kunt je controleren of er speling is.
Het voorwiel naar je toe trekken. Speling betekent balhoofdlagers nastellen.
Het voorwiel van onder en boven vastpakken en opzij wrikken om te zien of er axiale speling is: steekas losgelopen of voorwiel lagers.
Voorrem inknijpen en het wiel voor- en achteruit proberen te draaien. Speling kan wijzen op een losse remklauw of versleten rubbers.

Schokbrekers een voor een vastpakken, controleren of ze vastzitten en een helper de scooter in de veren laten drukken. Voelen of je iets vreemds voelt.

Verder kan er iets los zijn geraakt onder de voorkap wat rammelt: claxon of spanningsregelaar afgebroken of los.

Verder nog: km kabel of remslang rammelt ergens tegenaan.

Niet meer mee rijden tot je zeker weet dat alles vast zit.
 
Back
Top