Voordelen watergekoeld blok

Dit is misschien wel de meest n00b vraag op de planeet, maar wat zijn nou precies de voordelen van een watergekoeld blok? Ik snap dat deze beter koelt en dus minder snel zal warmlopen, maar zijn er nog andere voordelen? Zijn de cilinders ietsje sneller getimed? Of is het echt alleen de koeling?
Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Watergekoeld of Liquid cooled / of WK of LC hebben snellere getimede cilinders. Dit omdat de koeling dit toelaat. En daardoor draaien ze mooier.
Daarnaast is er met een LC cilinder ook veel meer mogelijk (met tuning) dan bij een air cooled cilinder.

Het andere verschil is dat LC cilinders duurder zijn om te produceren en daardoor kosten deze in de winkel vaak meer als 100 euro
Zo`n originele cilinder zit net wat een beetje meer pit in in laag, midden, hoof.

Heb je perse een watergekoelde cilinder nodig? Voor een straat setup niet perse een luchtgekoelde doet ook goed zijn werk en de kosten zijn veel lager van een AC variant En daarnaast installatie tijd is een stuk korter.

Watergekoeld werd vroeger eigenlijk alleen maar toegepast op de top of the line scooters. En daar betaalde je er dan ook extra voor. Het wat meer een soort van optie.. De lucht gekoelde exemplaren was een stukje goedkoper.

In een wereld waar geen wetten zijn is een LC een goede aanschaf.. Maar in een land dat dit niet tollereerd zoals Nederland heb je vrijwel niks aan een LC exemplaar. Deze dingen lopen altijd te hard en dat betekend inleveren van je kenteken.. Want 3 keer wok in 2 jaar is dan zo gehaald.


De meeste scooters van vandaag zijn allemaal AC en SD gewoon om de kosten te drukken omdat dit goedkoper is. En die extra`s zoals LC en DD totaal niet nodig zijn.

Trouwens een LC koelt niet perse beter. Maar de warmte overdracht is gewoon veel effecienter.. Warmte krijg je beter ontrokken met vloeistof en een radiator dan met een wind (dat eigenlijk niet koele wind perse hoeft te zijn) Maar AC is genoeg om te temps ok te houden.
 
Back
Top