Voordeel sport vario

ger69

SP 98 - SF3
Hey,

Zou iemand mij technisch kunnen uitleggen wat het voordeel is van een sport vario?

Ik heb in mijn geval een P1 vario en ik heb het gevoel dat het constante toerenaantal mijn topsnelheid en acceleratie niet ten goede komt.

Gr.
 
Advertisement - register to remove this

een constant toerental is JUIST voor een variomatic het beste..
je scooter levert maar tussen een bepaald toerental zijn max vermogen,, als hij daar steeds in de buurt zit dan heb je dus steeds maximaal vermogen..

waarschijnlijk heb je de scooter niet goed afgesteld en draait hij niet het juiste toerental
 
Het toerental wat hij draait met de vario is rond de 8.500

Volgens mij is dat wel ideaal voor een Speedfight 3 met een terugloop uitlaat?

Ik hoorde dat Peugeotjes beter presteren met veel toeren.
 
om te KUNNEN zien op welke toerental de scooter echt het beste zijn vermogen en koppel afgeeft zul je op de testbank moeten , anders weet je niet precies wanneer dit is..

er is ook niet een vast gegeven voor en dus per brommer verschillend , wat je in de praktijk wel kunt doen is voelen wat ie doet , en aan de hand daarvan de rollen , trekveren en drukveer aanpassen.

een variateur is zo bedoeld om bij vollast zo contsant mogelijk het juiste toerental vast te houden , en zal dus eigenlijk constant slippen..

echter hebben behalve de rollen e.d. ook o.a. de v-snaar , variateur en staat van de rest van het blok ook nog invloed..

en hoe beter dit voor elkaar is hoe beter de scooter ook is/blijft , een Powerone vario zal ten opzichte van de std Peugeot vario weinig verbetering geven , persoonlijk zou ik zelfs zeggen dat ie slechter is , mischien niet het toerenverloop nieuw uit de doos , maar bijv. de wat mindere kwaliteit , waardoor de boel sneller slijt en de variobus bijv. zwaar kan gaan draaien...

heb je dit kun je bijv. icm een licht versleten snaar al een behoorlijk dip hebben..

en idd , een Peugeot is juist heel erg goed als ie weinig toeren draait , mits binnen de powerband natuurlijk , en daarom is een standaard uitlaat ook zo goed op een peugoet , een leovinci Navigator bijv is op een Peugeot erg goed , kwa koppel en snelheid ,en zal IMO zelfs beter lopen dan een snelle uitlaat op Pegueot..
 
Oke hartelijk dank!

Hij maakt nu met 6,5 g rollen zo'n 8.000 toeren. Hij trekt eigenlijk rap op, zakt daarna wat terug (accelereert nauwelijsk) en tussen de 40-55 accelereert hij weer erg hard en dan vanaf 60/65 gaat de snelheid steeds langzamer omhoog en heeft dan een top rond de 74 op de teller, afentoe uitschieters naar 77.

Vroeger, met me oude vario trok de scooter sneller dan nu (let op, zelfde trekveren) en had een dip rond de 55, en kon na die dip doortrekken naar de 84 (hoogste 89) met 8 g rollen!!

Dus daarom mijn verbazing eigenlijk..
 
het is puur afstellen , en eventueel nog slijtage , dit kan doormiddel van afstellen en de juiste onderdelen gebruiken normaal gesproken wel goed willen draaien zonder dip..
 
Ik snap dat het puur afstellen is maar heb je ongeveer wel een idee qua gewicht van de rollen wat ik nodig zal hebben voor de combinatie Leovince TT en P1 vario? (SF3 LC versie)

6,5 g zit er nu in maar ik denk toch wat te zwaar. Ik heb inprincipe alle rollen om hem af te stellen vanaf 4,5 g dus dat is geen probleem.

Graag een richtlijn.
 
Op de site van easyparts staat dat je er 5 gram rollen bij krijgt en malossi hard yellow trekveertjes. Er stond dat deze combinatie het maximale haalt uit de uitlaat.

Ik heb zelf ook een peugeotje met een P1 vario met een combinatie van 5 en 6 gram rollen en gele malossi veertjes en dat loopt heel lekker. Nou heb ik wel een sito plus er onder en ik ga geen kameel met een dromedaris vergelijken maar net als wat melf zegt peugeot rijdt heel goed op lage toeren
 
Wat is in jullie ogen een laag toerental? Als ik wegrijd nu met naar mijn gevoel te zware rollen (6,5 g) zit hij rond de 6.700 toeren en op z'n top zo'n 7.000 of wat meer.

Ik zit even te kijken op de pagina van easyparts maar ik kan het niet vinden http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01104059/0-4019-121-87-1371/4139/Uitlaat_Leovince_Hm_Tt_4059_Jet_Force_(Mod_03)_-_Jet_Force_C-Tech_50_E-Pass.html

En de tips die jij geeft worden waarschijnlijk gegeven met een standaard vario. Ik moest toen ik overging naar P1 vario lichtere rollen nemen anders kwam hij niet van zijn plek.

Dit zou dus beteken dat met een P1 vario lichtere rollen dan 5 g zou moeten nemen? :S

Een Vivacity heeft een verticaal blok. Speedfight 3, Ludix en Jetforce horizontaal..

Om het nog wat gekker te maken, deze persoon heeft 8,5 g rollen met een Multivar en dezelfde uitlaat als ik en trekt in een keer mooi weg naar de 90 op de teller terwijl ik met 6,5 nog niet eens zoveel toeren maak?!
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=L79ZZm0jbVw"]Speedfight 3 mit Leovince TT Handmade und Malossi Multivar | 8,5gr , 62HD - YouTube[/ame]

Ligt het dan misschien aan me drukveer of moet ik toch ligter gaan in rollen?
 
Last edited:
Ik heb het gevonden in de fitting instruction onderaan bij de documentatie, het is wel Italiaans of Frans maar met een beetje vertaling kom je er wel uit.

Het zou ook kunnen dat je met de P1 vario net iets meer gewicht dan 5 gram moet gebruiken maar daar ben ik niet helemaal zeker over
 
Wegrijden bij de scooter is volgas geven, komt hij ongeveer bij 6.500 toeren en trekt dan goed. Bij het stoplicht geef ik meestal lichtjes gas zodat hij op toeren is en trekt dan goed weg.

Het probleem is vooral met de rollen. Met de originele vario deden de 8 g rollen die er in zitten het best goed maar me top was eigenlijk nog steeds niet echt hoog.. (bij 55 km/h en dan wat minder weerstand geven en trok naar 80 km/h)

Nu wil ik hem dus afstellen met die P1 vario. Ik heb 4,5 - 5,5 - 6,5 en 8 g erin gehad en het bleek dat de top met 5,5 g rollenhet hoogst is, een schramele 72 km/h op de teller..

Kan het liggen aan de drukveer of aan de sproeier dan heel misschien? (laatste sluit ik zelf bijna uit...)
 
alleen rollen 6,5 g weet ik zo uit me hoofd, verder P1 vario en dus Leovince TT. Rest alles standaard.

Sproeier is inprincipe prima (gezien bougie kleur) alleen het gaat nu om de overbrenging dus als iemand kan verklaren dat me scooter ''maar'' 70 km/h op de teller..

Kan dit dus te maken hebben met me drukveer? Met dus 4,5 - 5,5 - 6,5 en 8 g reed hij in geen van de gevallen sneller dan die 70 km/h op de teller
 
Je moet altijd volgas (kunnen) wegrijden, niet "een beetje gas zodat hij op toeren komt", als dat nodig is klopt je afstelling of iets anders niet.

Als je cilinder op is krijg je wellicht ook dit soort dingen dat hij hele lichte rollen nodig heeft, en bij slechte carburatie afstelling ook
 
Back
Top