om te KUNNEN zien op welke toerental de scooter echt het beste zijn vermogen en koppel afgeeft zul je op de testbank moeten , anders weet je niet precies wanneer dit is..
er is ook niet een vast gegeven voor en dus per brommer verschillend , wat je in de praktijk wel kunt doen is voelen wat ie doet , en aan de hand daarvan de rollen , trekveren en drukveer aanpassen.
een variateur is zo bedoeld om bij vollast zo contsant mogelijk het juiste toerental vast te houden , en zal dus eigenlijk constant slippen..
echter hebben behalve de rollen e.d. ook o.a. de v-snaar , variateur en staat van de rest van het blok ook nog invloed..
en hoe beter dit voor elkaar is hoe beter de scooter ook is/blijft , een Powerone vario zal ten opzichte van de std Peugeot vario weinig verbetering geven , persoonlijk zou ik zelfs zeggen dat ie slechter is , mischien niet het toerenverloop nieuw uit de doos , maar bijv. de wat mindere kwaliteit , waardoor de boel sneller slijt en de variobus bijv. zwaar kan gaan draaien...
heb je dit kun je bijv. icm een licht versleten snaar al een behoorlijk dip hebben..
en idd , een Peugeot is juist heel erg goed als ie weinig toeren draait , mits binnen de powerband natuurlijk , en daarom is een standaard uitlaat ook zo goed op een peugoet , een leovinci Navigator bijv is op een Peugeot erg goed , kwa koppel en snelheid ,en zal IMO zelfs beter lopen dan een snelle uitlaat op Pegueot..