voor/nadeel van een enkele zuigerveer tov twee zuigerveren

5erveD

Active Member
Ik zit alweer druk te zoeken en te denken voor een aankomend project.
Nu zag ik wat mooi spul voorbij komen.
Een snelle cilinder van stage 6.
Maar deze heeft een enkele zuigerveer.
Wat zijn nu de voor en nadelen van een enkele zuigerveer tov twee zuigerveren.

Graag hoor ik jullie ervaringen en of kennis omtrent deze vraagstelling.

Mijn dank is groot voor jullie informatie.

Project hou ik voor nu nog even onder de pet ;-)
 
Advertisement - register to remove this

Wat ik begrepen heb is dat een enkel zuigerveer meer wordt gebruikt wordt bij snelle cilinders. (Racerij)

Voordelen: minder wrijving, minder gewicht.

Dubbele zuiger meer hun toepassing vinden in meer duurzame motoren.

Hieronder een link naar een leuk stukje waar alles op een rijtje wordt gezet en de voor en nadelen van elk type zuiger wordt benoemd.

http://blog.wiseco.com/single-ring-vs.-two-ring-2-stroke-pistons-which-one-is-better
 
enkele veer is meestal bij snellere cilinder maar je zuiger en cilinder slijten wel sneller, maja het gaat ook niet alleen om of het een enkelveer of dubbelveer is. mijn due plus gietijzer was ook een enkelveer maar dat slijt niet zo hard al de mhr replica enkelveer die ik nu heb.

misschien handig als je even wilt vermelden welke cilinder het precies is met een linkje ofzo
 
Enkele veer heeft minder wrijving per rotatie. Minder wrijving = uiteraard minder weerstand, maar ook minder warmte. Hierdoor is het makkelijker om meer toeren te draaien.
Simpel gezegd; enkele zuigerveer kan meer toeren draaien over het algemeen, dubbele zuigerveer kan minder draaien maar is slijtvaster.

(Deze theorie klopt in principe. Maar in de praktijk neemt de bovenste veer 90/95% van het werk/slijtage op zich en de onderste veer maar 5/10%, echter is elk beetje een beetje.)
Post automatically merged:

Gezien jouw ervaring/gewensten, zou ik lekker een gietijzeren cilinder met dus 2 zuigerveren pakken. Op je profielfoto te zien heb je een speedfight 2, wat dus hoogstwaarschijnlijk een peugeot verticaal AC blok heeft. Hiervoor zou ik dus lekker een dr of polini cilinder pakken, yasuni R eronder hangen met een 17,5mm carburateur en gas erop. Rijdt zeer leuk ten opzichte van origineel en gaat lang genoeg mee om jou overal heen te brengen.

Succes, laat maar weten waar je voor gegaan bent.
 
Last edited:
Hmmmm als je uitleg vraagt over voor/nadelen van 1 of 2 veren zou ik die niet pakken.
De R/T staat bovenaan samen met de 7T, Evo, 2F4R FL70 en Manston. Als je deze cilinder wilt, zul je een highend pijp moeten kopen (€250+), 28mm+ carb (€80+), andere krukas etcetc. Totale kosten zul je op zn minst op 1000 zitten, ervanuitgaand dat je een nu (zga) standaard blok hebt en het betrouwbaar wil hebben. Is ook niet dagelijks te rijden. Heb het zelf gedaan met een 7T, 32mm, C30 en heel de mikmak, thrust me; 1 op 3 (98 of 102) is niet leuk, zelfs niet met een 7L aerox tank. Voor dagelijks; gietijzer pakken, wil je hardgaan en betrouwbaar dan TP Due plus pakken. Gietijzer en genoeg pk's. Is het niet dagelijks en/of wil je toch aluminium rijden; pak een Stage6 pro of op zn hoogst stage6 racing.

Met al die highend cilinder moet je echt alles aanpakken, dus binnenrotor, overrange, (minstens) 13/44 vertanding etc etc. Het MOET niet, maar wel beter wil je dat geld voor die cil tot zn recht laten komen.

Dat is mijn advies. Kijk zelf maar wat je wil.
 
Dat is mijn advies. Kijk zelf maar wat je wil.

Hartelijk dank voor het goed bedoelde advies.

Het is (/was) mij (al) duidelijk dat bij echt snel spul de rest ook moet gebeuren.
Het meeste van je genoemde onderdelen zitten erbij of waren al opgebouwd.

Dit is idd een flinke beuker en heeft ook flinke omringende onderdelen nodig om te presteren

Correct.

Het ging om een project van iemand anders waar de tijd niet meer voor aanwezig was.
Ik ben vandaag wezen kijken en alles is aanwezig.
Maar er moet nog (te)veel gebeuren in mijn ogen.
 
Misschien gaf ik het niet duidelijk genoeg aan maar dit is NIET voor mijn Peugeot.
Het zou gaan om de opbouw van een Aerox.
Dus een tweede totaal andere scooter.

Nogmaals; niet de Peugeot ;-)
 
No problemo!

We lezen allemaal wel eens ergens overheen of posten het niet geheel duidelijk.

Zoals ik er nu in sta kan ik dit project niet oppakken. Niet dat ik de tijd niet heb maar hier moet gewoon teveel aan gebeuren.
Heeft het potentie ? Jazeker.
Maar voor mij gaat het helaas niet werken.

Wellicht zijn mensen hier wel geïnteresseerd. Dus hierbij de link:

Aerox s6 r/t 70 project veel onderdelen
€ 699,00

 
Back
Top