Vonk

J.K Scooter’s

New Member
Hoi ik heb een Yamaha en de ontsteking was kapot nou heb ik dit vervangen maar nog steeds geen vonk ik heb de bougi en bobine na gekeken en ook geen brandplek op de kabelboom Kan iemand mij aub helpen

Mvg jk scooters
 
Advertisement - register to remove this

ik heb twee verschillende schema's van de Neos, de ene met een dc-cdi en de andere met een ac-cdi, welke heb jij?

Welke kleuren hebben de draden die aan de stekker zitten van de cdi?

Ik veronderstel dat je met ontsteking de stator achter het vliegwiel bedoelt, zo ja waarom heb je deze vervangen en is deze van het goeie type?

Heb je een multimeter?
 
ik heb twee verschillende schema's van de Neos, de ene met een dc-cdi en de andere met een ac-cdi, welke heb jij?

Welke kleuren hebben de draden die aan de stekker zitten van de cdi?

Ik veronderstel dat je met ontsteking de stator achter het vliegwiel bedoelt, zo ja waarom heb je deze vervangen en is deze van het goeie type?

Heb je een multimeter?
Ja dat ding achter het vliegwiel deze was kapot of we dachten dat die kapot was maar er is gewoon de zelfde terug in gegaan maar dan nieuw

De kleuren van de cdi kabel zijn blauw wit 2x bruin onranje en 2x zwart wit
 
Tja, zonder multimeter houdt de zoektocht al snel op.
Deze heb je toch echt nodig om het één en ander te controleren.

Aan de draadkleuren te zien is dit een Neos met een DC-CDI, hopelijk heb je de goeie besteld!
De accu moet dussss wel in goede staat zijn en aangesloten zitten anders werkt de cdi niet!!!

De kleuren in mijn schema zijn:

1 blauw/witte draad, die loopt naar je pickupspoel bij je vliegwiel.​
1 oranje draad die loopt naar de primaire spoel van je bobine.​
1 zwarte draad die loopt naar massa.​
1 bruine draad die loopt naar je contactslot.​
2 zwart/witte of een blauw/witte en een blauw/gele die samengeknoopt zitten en met 1 zwart/witte draad ook naar je contactslot lopen.​

Misschien kun je een multimeter lenen en de volgende controles/metingen uitvoeren.

1. Zet je contactslot uit.
2. Trek de stekker uit de CDI.
3. Schakel de multimeter op het laagste Ohm-bereik, meestal is dit 20 Ohm.
4. Sluit de zwarte meetpen aan op de min-pool van je accu en laat deze daar aangesloten gedurende de onderstaande metingen.

Geeft de multimeter tijdens de meting OL of L aan zet de multimeter dan 1 standje hoger in het Ohm-bereik.

Meet vervolgens met de rode meetpen op:

1. de oranje draad, de weerstand is zeer laag varierende van een paar tiende tot 2 Ohm.
2. de zwarte draad, de weerstand is nagenoeg 0 Ohm
3. de zwart/witte draden, de weerstand is met het contactslot uit, heel erg hoog en met het contactslot aan, nagenoeg 0 Ohm.
4. de blauw/witte draad, de weerstand zal ongeveer tussen 100 en 200 Ohm liggen.

Zet hierna de multimeter op het volt bereik voor gelijkspanning om 12 Volt te meten, meestal is dit het bereik 20V.

5. meet op de bruine draad, met het contactslot uit, geeft de meter 0 Volt en met het contact aan, geeft de meter 12 Volt.

Noteer je bevindingen en koppel ze hier terug!
 
Last edited:
Tja, zonder multimeter houdt de zoektocht al snel op.
Deze heb je toch echt nodig om het één en ander te controleren.

Aan de draadkleuren te zien is dit een Neos met een DC-CDI, hopelijk heb je de goeie besteld!
De accu moet dussss wel in goede staat zijn en aangesloten zitten anders werkt de cdi niet!!!

De kleuren in mijn schema zijn:

1 blauw/witte draad, die loopt naar je pickupspoel bij je vliegwiel.​
1 oranje draad die loopt naar de primaire spoel van je bobine.​
1 zwarte draad die loopt naar massa.​
1 bruine draad die loopt naar je contactslot.​
2 zwart/witte of een blauw/witte en een blauw/gele die samengeknoopt zitten en met 1 zwart/witte draad ook naar je contactslot lopen.​

Misschien kun je een multimeter lenen en de volgende controles/metingen uitvoeren.

1. Zet je contactslot uit.
2. Trek de stekker uit de CDI.
3. Schakel de multimeter op het laagste Ohm-bereik, meestal is dit 20 Ohm.
4. Sluit de zwarte meetpen aan op de min-pool van je accu en laat deze daar aangesloten gedurende de onderstaande metingen.

Geeft de multimeter tijdens de meting OL of L aan zet de multimeter dan 1 standje hoger in het Ohm-bereik.

Meet vervolgens met de rode meetpen op:

1. de oranje draad, de weerstand is zeer laag varierende van een paar tiende tot 2 Ohm.
2. de zwarte draad, de weerstand is nagenoeg 0 Ohm
3. de zwart/witte draden, de weerstand is met het contactslot uit, heel erg hoog en met het contactslot op aan nagenoeg 0 Ohm.
4. de blauw/witte draad de weerstand zal ongeveer tussen 100 en 200 Ohm liggen.

Zet hierna de multimeter op het volt bereik voor gelijkspanning om 12 Volt te meten, meestal is dit het bereik 20V.
5. meet op de bruine draad, met het contactslot uit, geeft de meter 0 Volt en met het contact aan, geeft de meter 12 Volt.

Noteer je bevindingen en koppel ze hier terug!
Ik heb een nieuwe ontsteking nieuwe cdi bobine is getest nog een nieuwe accu nog steeds geen vonk
 
@J.K Scooter’s

Zou je erop willen letten dat je zoveel mogelijk reacties in 1 berichten venster houd.. Want zie er wel 3 keer onder elkaar of 2 keer onder elkaar gereageerd word en dat allemaal op de zelfde dag.. Het is niet zo dat je daardoor ineens meer aandacht krijgt..
Het is zo een compleet onoverzichtelijk bende aan het worden.. We willen het zo leesbaar en geordend houden voor iedereen. Dit leest een stuk prettiger.. Dus let hier a.u.b even op.! Er is een mogelijkheid op dit forum om je vorige berichten aan te passen
https://scooterforum.net/posts/3507445/edit maak hier dan ook gebruik van.
 
Back
Top