Volledige elektra hanway raw 50 stuk

zen

New Member
Beste allemaal,
Ik ben eigenaar van een Hanway raw 50 uit 2020 (euro 4 model). Afgelopen vrijdag moest ik mijn broertje redden die met een lege accu stond. Ben daarvoor met mijn brommer naar hem toe gereden en heb zijn quad gestart met mijn accu. Het was buiten op straat en sneeuwde hard dus heb toen niet de tijd genomen om mijn accu netjes terug te plaatsen. Heb wel het rubber om de aansluitingen voor de accu terug geschoven. Ben toen naar huis gereden maar halverwege viel alle elektra uit (ik vermoed dus toch kortsluiting). Brommer reed gewoon nog wel en starten op kickstart ging ook nog. Warm binnen de accu weer te hebben aangesloten werkt nog steeds niks van de elektra (geen elektrische start, verlichting, toeter of versnellingsindicator). Starten met kickstart lukt nog wel. Batterij is vol en stroom loopt door rood zwarte draad tot aan het contact (de fuse is nog intact en dus niet doorgebrand). Ik zelf verdenk de spanningsregelaar maar ben echt geen expert op het gebied van elektra en weet dus niet zo goed waar ik het moet zoeken. Bijgevoegd het stroomschema van de Hanway.

Iemand misschien suggesties of tips?
Kon op het internet niks vergelijkbaars vinden helaas.

Groet,

Zen
 

Attachments

  • IMG_3016.pdf
    287.6 KB · Views: 16
Advertisement - register to remove this

Kijk je zekeringen eens na, er zit vast wel ook ergens een 30 amp hoofdzekering in de buurt van de accu.
 
Je hebt stroom tot het contactslot , wat , als je hem op contact zet , heb je dan ook spanning op de zwarte draad , en ook na die connector die na je contactslot zit? Na die connector splitst die zwarte naar de verschillende gebruikers . Dus daar moet je zoeken. Je regelaar heeft hier niets mee van doen .
 
Kijk je zekeringen eens na, er zit vast wel ook ergens een 30 amp hoofdzekering in de buurt van de accu.
Dat moet dan deze zijn. Is 20 Amp en nog intact.
Post automatically merged:

Je hebt stroom tot het contactslot , wat , als je hem op contact zet , heb je dan ook spanning op de zwarte draad , en ook na die connector die na je contactslot zit? Na die connector splitst die zwarte naar de verschillende gebruikers . Dus daar moet je zoeken. Je regelaar heeft hier niets mee van doen .
Ik heb de contactschakelaar uit elkaar gehaald om alles even beter te bekijken. Wat je ziet is het contactplaatje van het contactslot. Even een beetje verwarrend maar oranje is in dit geval rood en rood is zwart. daartussen een 12v lampje dat gaat branden. Stroom loopt dus goed door het contact heen right?
 

Attachments

  • IMG_3032.pdf
    2.7 MB · Views: 15
  • IMG_3034.pdf
    3.9 MB · Views: 11
De kleuren van het schema komen dus niet overeen , de zwarte draad vanaf het contact slot , wat de geschakelde plus is , is bij jou dus rood ? Dan zou je dus met het contact aan verder kunnen meten , en heeft je frame wel goed massa ?
Op een gegeven moment moet je dus op een punt komen waar je geen spanning meer hebt op de rode draad.
Waar ik ook net naar kijk , is dat je meet tussen de twee draden , je moet eigenlijk meten , op de geschakelde plus en op de massa.
Nu meet je via de verbruikers , met je lamp.
 
De kleuren van het schema komen dus niet overeen , de zwarte draad vanaf het contact slot , wat de geschakelde plus is , is bij jou dus rood ? Dan zou je dus met het contact aan verder kunnen meten , en heeft je frame wel goed massa ?
Op een gegeven moment moet je dus op een punt komen waar je geen spanning meer hebt op de rode draad.
Waar ik ook net naar kijk , is dat je meet tussen de twee draden , je moet eigenlijk meten , op de geschakelde plus en op de massa.
Nu meet je via de verbruikers , met je lamp.
Als ik het goed begrijp kan ik dus het best mijn contactslot weer in elkaar zetten en vervolgens een spanningsmeter op de rode draad (in dit geval dus zwart)? Verder zit er op het contact ook nog een groene en een blauw/witte draad. waarvoor zijn deze? ik zie namelijk op het stroomschema dat de groene draad naar alle elektra loopt.
 
De groene zal massa zijn , deze wordt door verbonden met de blauw witte , als je het contactslot op off zet .
Inderdaad slot weer in elkaar zetten , en meten via massa .
 
Dat schema wat je hebt bijgevoegd is dus niet van jouw brommer.

Op de foto zie ik links een rode draad, deze komt rechtstreeks van de accu.
De rechter draad van dit paartje is volgens mij een oranje draad, dit is dus, bij jouw brommer, de geschakelde plus.
Zoals je nu meet, meet je inderdaad zoals @trabiarie reeds opmerkte via de verbruikers maar dit zegt niks over het juist functioneren van je contactslot.

Wil je spanning meten op de rode en oranje draad, moet je het contactslot opnieuw in elkaar zetten en de ene draad van het lampje aansluiten op de min-pool accu en de andere draad van het lampje op het punt waar je op wilt meten.
Dus op de oranje draad moet je dan geen spanning meten met het contactslot op uit en wel spanning meten met het contactslot op aan.

By the way, op de basis van het contactslot waar je op de foto op meet, zie ik geen groene en geen blauw-witte draad.
Wel zie ik een zwart/rode en een zwart witte draad.
De zwart/rode komt waarschijnlijk van de ontsteekspoel op de stator en deze ontsteekspanning wordt via de zwart/witte dan doorgeschakeld naar je cdi.
Net zoals dit gebeurd bij sommige Peugeot brommers .
 
Last edited:
Dan zal er èèn van de contacten in het slot niet goed contact hebben gemaakt . Komt het nog een keer voor weet je waar je zoeken moet
 
Bedankt voor de hulp allemaal. Na het in elkaar zetten van mijn contactslot werkt alles spontaan weer. zal dus wel iets los hebben gezeten of iets dergelijks. Was dus een stuk simpeler dan gedacht ;) Fijne avond!

Toppie dus en jij ook bedankt voor de terugkoppeling :cool: ,

E.v.t. kun je ook het manual downloaden op het forum...
Hierin staat ook een elektrisch schema weergegeven wat het wellicht wat duidelijker maakt.

Zie en/of download:

https://scooterforum.net/resources/btc-hanway-h50-raw50s-hw50j-cafe-racer.397/

Altijd makkelijk/handig om in je eigen archief/bibliotheek te hebben ;).
 
Back
Top