Volgorde afstellen

Davycena

New Member
als je je scooter gaat afstellen, in welke volgorde moet je dat dan doen?

ik dacht zelf aan Sproeier>rollen>trekveren>drukveer

en dan ook gelijk de vragen:
1.Wat gebeurd er precies als je een te grote sproeier hebt of een te kleine? als je een te grote sproeier hebt gaat je scooter dan langzamer en zal hij sneller kapot gaan?
2.Wat doet de drukveer precies? van wat ik weet is dat het bepaald hoe snel je weer op snelheid komt als je je gas los laat bijvoorbeeld in een bocht, maar dat weet ik niet zeker daarom vraag ik het maar even
 
Advertisement - register to remove this

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Spoeier is altijd het belangrijkste ja.. Je wilt niet dat je moter kapot draait omdat de brandstof mengsel te arm stond afgesteld. Als hij te arm staat dan word de motor heel veel warmer dan als normaal.. Dus de kans op een warmloper is dan ook erg aanwezig.

Kijk een piaggio 4takt scooter zit standaard 75 in.. Je kan hier opzicht prima mee rijden mits de scooter begrensd blijft en je er dus ook niet te hard mee rijd (rond de 45km/u op de teller blijven) Maar het echt nadeel zit dan in dat de scooter bij geheel koude start wel eens wat lastiger te starten is, en kan dan ook weer sneller uitvallen.. Maar dan is het eigenlijk wel raadzaam om toch minimaal sproeier 78 erin te doen. Want heb zelf wel een mee gemaakt dat de motor vrij heet was en de hitte gewoon onder de helmbak hing.. Maar ook geeft de kleinere sproeier je iets minder vermogen..

Ga je de begrenzers eruit halen zodat je sneller gaat dan is een grotere sproeier wil verplicht.. Je merkt gewoon dat het op top anders gewoon te schraal gaat lopen.. Dus sproeier is echt een noodzaak.. Rollen/ trekveren / drukveer is alleen maar om het loop gedrag van de scooter te verbeteren..
Dus opzicht is het niet erg dat het dan verkeerd afgesteld staat, alleen rijd het dan voor geen meter.

1. Als de sproeier te groot is, dan merk je dat hij wat inhoud, minder vermogen heeft en vaak lang in de toeren blijft hangen.(dus niet door wilt lopen op teller). Als hij dan echt veelste groot is, dan gaat je motor of stotteren of zelfs inhouden, of zelfs niet willen rijden of starten. Ook merk je dat er veel meer rook uit de uitlaat komt.. Rijden met een te groter sproeier is niet goed omdat: Zuipt meer, stinkt meer, meer walm, slechter lopen motor.
Daarnaast zal de cilinderkop en poorten gaan verkolen en dus dicht zitten wat slecht is voor de prestaties.. Ook kan er zelfs kleppen van dicht kunnen zitten en met de kans dat de motor geheel afslaat en niet meer aan wil.

Als de sproeier te klein is: Motor inhouden, motor temperatuur word te heet, kan gaan pingelen in de motor, zuiger kan kapot branden zodat je er een gat in hebt en dus motor defect is.. Anders kan je een warmloper of een vastloper krijgen.. En dan ben je helemaal de pineut.


2. De drukveer regelt alleen de achterpoelie... De vario werkt daar tegen in.. De drukveer zorgt er dan voor dat de riem in de juiste versnelling staat op het juiste toerental.. Ook zorgt deze veer dat de riem weer in naturale positie terug kan.. Hij moet zo worden afsteld dat de drukveer iets meer druk kan leveren tegenover de vario.. Is de drukveer te ligt, dan trekt de vario de riem te snel naar beneden en zit deze riem op een te laag toerental al in een te hoge versnelling. Meestal merk je dat op dat als je optrekt de vario in een te hoog toerental schiet en ietsie later er dan weer eruit komt..
Dan is de drukveer in de start positie iets aan de te lichte kant. Een zwaardere drukveer zorgt ervoor dat de riem wat langer in de hoogste positie blijft draaien.. En pas bij een veel hogere toerental de riem pas laat zakken richting het middenpunt en zo de scooter meer snelheid zal maken.

Drukveer is overigens ook te licht zoals je zelf al zegt: "van wat ik weet is dat het bepaald hoe snel je weer op snelheid komt als je je gas los laat bijvoorbeeld in een bocht "

Inderdaad dus 60 km rijden.. Dan gas los en even terug laten lopen naar 45 /50 op de teller.. Als je merkt dat hij te lang blijft hangen dan is de drukveer te slap.. Bij een iets zwaardere drukveer zal je zien dat hij ubersnel weer herneemt..

Alleen er geld wel een regel bij het afstellen van een drukveer, want je kan niet zomaar iets erin zetten en hopen dat het magisch zal gaan werken.
Er zit wel een nadeel in het spel.. Bij een te zware drukveer voor jou afstellen, zal je merken dat je scooter ineens niet meer zo snel kan op top.

Dus kon je bijvoorbeeld eerst met gemak 65 op de teller halen.. Dan is er een kans dat je zomaar door een te zware drukveer je 7/ 10 km/u op topsnelheid kan verliezen.. Ook trekt de scooter ook moeilijk op omdat de veer gewoon te zwaar is..

Maar de regel geld alsvolgd: [B{Bij het afstellen van een drukveer, moet je altijd een zo slap MOGELIJKE drukveer monteren..[/B]

Dat houd dus niet in dat je altijd met een originele drukveer moet rijden.. Maar meer zo van: Heeft de afstelling genoeg aan malossi wit, dan moet je er geen malossi geel erin gaan monteren of rood.
 
Advertisement - register to remove this
Top