Voegt dit iets toe?

Manu76

Burn and rise...
Sym orbit 2 2019 euro 4. km:300

Zou deze uitlaat nog iets kunnen betekenen qua vermogen bij een software matig ingestelde ECU?

Ik denk het zelf niet.

Maar misschien zie het verkeerd?

Ik zelf denk dat de weg naar 54km/u nog wel wat vlotter kan en dus iets te halen valt. Maar voor een top snelheid zal ik vooralsnog moeten wachtten op een onbegrensde ECU.

Ze "hebben" die wel maar onbegrensd gaat die als nog maar 54. Dat loopt die van mij al.

Foto van de uitlaat.
 

Attachments

  • Screenshot_20191007-113433_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20191007-113433_Samsung Internet.jpg
    63.3 KB · Views: 19
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Voor de snelheid hoef je het i.i.g niet e doen.. Misschien win je er een beetje meer koppel mee omdat die iets betere doorgang heeft. Maar dat is allemaal vrij minimaal.
 
Voor de snelheid hoef je het i.i.g niet e doen.. Misschien win je er een beetje meer koppel mee omdat die iets betere doorgang heeft. Maar dat is allemaal vrij minimaal.

Dat dacht ik al en was ik al bang voor. Al moet ik zeggen dat ik de looks wel mooi vind.

Ben bang dat er niets anders op zit om te wachten op onbegrenst spul.
 
Vandaag contact gehad met een dealer voor de sym. Ik loop namelijk met een gedachte.

Gedachten: professioneel laten opvoeren! Wat zou dat kosten? Enz.

Om 14:00uur moet ik terug bellen voor info.

Bij de sym orbit 2, euro 4, 2019 is niet alleen een andere ECU van toepassing. Er komt veel bij kijken is me verteld.

Ik heb hier een daar wat cijfers gehoord waar je niet vrolijk van word.

To be continued..
 
Wat gaat dat kosten? Erg veel geld denk ik.. Men kan er voor vragen wat men wil.. Er zijn maar weinig mensen die met dat ECU systeem om kunnen gaan.. En via het publiek zal er maar 0.1% zijn die er werkelijk er iets van af weet.

Prijzen liggen rond de 200 - 300 euro.. Of dat het waard is voor 4 km/u sneller.. (sarcastisch gezien)
 
Mij gaat het erom om de software te ontgrenzen. Zeg maar de boel opengooien.
Zodat ik dan mechanisch aan de slag kan.

Heeft nu geen zin omdat de top op 54km/u met de software begrenst is.

Ik heb nu contact gehad een monteur (ik moet zeggen erg vriendelijk) en als ik wil kost het me inderdaad 200 euro maar dan staat na software, de boel wel "open" zeg maar. Deze man is de monteur van een hele bekende zaak.

Dat is wat ik wilde.

Deze man zal dan de software herschrijven met software die hij zelf heeft ontwikkeld zodat alles open staat...

Ik moet alleen nog ff een maandje wachten want ze zijn aan het over huizen momenteel.

Ook had hij een soort software gemaakt waarbij op de rollenbank niet word begrenst op toeren maar op het voorwiel of zoiets...

Maar inderdaad @eurokit, zijn ze dun gezaaid... met geluk kom je zo'n "knappe kop" tegen áls ze al denken te weten hoe het moet...

Hij zei ook nog dat de sym blokken erg goed zijn op 50cc. Bij een 70cc kans op warm/ vast lopers. Had iets te maken met de krukas dat die dan geen power heeft of zoiets?

Ik heb het allemaal niet onthouden. Korte geheugen is slecht.

Maar ik heb nu al meer info dan wat ik tot nu toe gelezen heb...

Dus die zijdeur blijft voor mij zeker open...
 
Last edited:
Ik zou er ver vandaan blijven, zowel bij die zaak als de monteur!

Zoals al eerder aangegeven maakt jouw Sym gebruik van een ECS systeem waar helemaal geen software inzit.
Is een iets grotere CDI met meer aansluitingen: https://www.easyparts.nl/showdrawin...m30881-m28511-s28512-d212549/Carburateur.html

Het wordt wel omschreven als zijnde software aanpassing maar het betreft hier echt chiptuning!

Ook had hij een soort software gemaakt waarbij op de rollenbank niet word begrenst op toeren maar op het voorwiel of zoiets...

Op de rollerbank en/of testbank staat het voorwiel altijd vast en draait deze dus niet!?
Beetje vreemde redenatie v.w.b. het voorwiel.....

Hij zei ook nog dat de sym blokken erg goed zijn op 50cc. Bij een 70cc kans op warm/ vast lopers. Had iets te maken met de krukas dat die dan geen power heeft of zoiets?

Motorblokken (nieuwe variant) zijn gewoon goed van Sym maar de rest is simpelweg lariekoek!
Er bestaat helemaal geen 70cc voor je Orbit, dit is 63 en/of 65cc. Dit i.c.m. een andere nokkenas en een andere vario bereikt men al veel.
Men kan wel groter qua inhoud maar dan is men aangewezen op de Kymco cilinders en deze passen dus niet zomaar. Tenzij men de carterdelen gaat kotteren en de krukas aanpast..... de code 137 en 139 in de QMA/QMB versies heeft betrekking op de krukas.

Cilinderhemd van de cilinder is dus dikker en de slag van de krukas is anders zoals hierboven beschreven.

Had iets te maken met de krukas dat die dan geen power heeft of zoiets?

Ook dit is natuurlijk nogal raar, krukas is niks meer dan een mechanisch deel dat wordt aangedreven door de power van de cilinder, kop en bougie wat weer een boel compressie teweegbrengt.

Qua uitlaat is al het e.e.a. gezegd, neemt niet weg dat dit type i.c.m. een andere cilinder met meer inhoud iets kan toevoegen.
Dit is echter niet met zekerheid te zeggen mits iemand je al is voor geweest en dit wil delen.
Ik zou die 200,00 Euro ergens anders aan uitgeven dan aan die software meneer!
 
Last edited:
Ook had hij een soort software gemaakt waarbij op de rollenbank niet word begrenst op toeren maar op het voorwiel of zoiets.

Het lijkt me inderdaad een sterk verhaal maar ik denk dat Manu dit verkeerd heeft begrepen.
Dit zal een elektrische begrenzing zijn die inschakelt als het voorwiel NIET meedraait.
Dit lijkt met niet zo moeilijk te maken als hobbyist en kan zelfs op elke willekeurige brom en snor worden toegepast.
Wel zul je dus een sensor bij het voorwiel moeten monteren, wat weer gaat opvallen, tenzij je scooter al een Hall-sensor heeft om de snelheid/afstand te meten.
 
@floris

Dank je voor je antwoorden. Word gewardeerd! ;)

Hier heb ik wat aan! Toevallig een link van die 63/65cc? Google komt met allerlei verschillende cilinders

Het laten inbouwen doe ik zelf niet meer. Althans zelf monteren lukt wel maar op tijd zetten van de kleppen niet! Daar gaat het mis.

Ja de T van de nokkenas op het streepje op het blok maar dan krijg ik de brommer niet meer aan de gang.

Ik zou best wel eens met iemand willen meelopen om dit te leren. Oproepje? ;)

Verder kom ik een heel eind wat betrefd onderhoud, repareren, vervangen, nakijken

Ik wil me ook meer gaan verdiepen in de electra. Dus ik ga en blijf info vergaren.

Gr Manuel


Waarom zo'n gedoe? Is er geen ECS cdi die je onbegrensd kan kopen? Dat zou heel veel koppijn bezorgen.

Geef maar een linkje dan!! Voor zover ik gelezen heb zijn er nog geen onbegrenste ECS/ECU in omloop.

Je zal ze wel vinden maar"onbegrenst" bij shops is WOK proof. In dit geval 54km/u. Dat noemen ze "onbegrenst" en gaat niet harder.

Ook heb ik nu verschillende antwoorden gehad over de ECU.

Algemeen: heb ik nu een ECU of een ECS.

Dan zie ik dat de ene zegt dat er geen software in zou zitten en de ander zegt van wel.

Ben ik nou gek?
 
Het word idd omschreven als zijnde ''software'' aanpassing maar ik kan me niet voorstellen dat hier daadwerkelijk een aanpassing van een mapping van toepassing en/of noodzakelijk is!

En de boel helemaal open gooien is ook geen goed idee omdat er dan simpelweg te veel toeren voorhanden zijn.
En dit is gewoon slecht voor het motortje wat juist veel koppel heeft bij lage toeren.

En wellicht heeft men nog ergens wat oude postzegels uit de tijd van de Florijn (FL, NLG) ergens in een laatje ofso....
Is dit het geval, ben je al voor 60 Euro klaar.., even opsturen en laten behandelen.

Zie hiervoor ook: https://www.myscootershop.nl/software-aanpassing

Bespaard men toch zo'n 140 Euro mee...

Edit: De snelheid kan nog iets hoger als men dit wilt.
Maar men moet niet vergeten dat de ECS-CDI voornamelijk begrenst is op toeren, dit is niet gedaan om ons allen te gallen ofso.
Dit is puur tegen bescherming van het motorblok gedaan, de meeste zijn sowieso begrenst op een veilig geacht toerental.

Toevallig een link van die 63/65cc? Google komt met allerlei verschillende cilinders

Hier bijvoorbeeld:



N.b: persoonlijk zou ik dan voor de Airsal gaan...
 
Last edited:
Begin maar niet aan de bovenstaande cilinders. Ik las op het internet dat er mensen problemen mee hebben en je motortje ermee vast kunnen lopen.
(ik denk dat het komt omdat het benzine mengsel niet word aangepast)

N.b: persoonlijk zou ik dan voor de Airsal gaan...

Omdat deze maar 2cc meer heeft? :eek:

Vind 123 euro best wel veel voor die cilinder, en het is niet eens een malossi of een polini..

Zou er max 80 euro voor uitgeven.
 
Begin maar niet aan de bovenstaande cilinders. Ik las op het internet dat er mensen problemen mee hebben en je motortje ermee vast kunnen lopen.
(ik denk dat het komt omdat het benzine mengsel niet word aangepast)

Gelezen ja, prima maar het komt toch echt omdat men de sproeier niet vervangt voor een iets grotere.
Men denkt dat het mengsel automatisch wordt aangepast maar dat is niet zo. Het betreft immers nog steeds gewoon een carburateurvariant. (zoals wel eerder aangegeven in d.i.v. Sym threads)

Omdat deze maar 2cc meer heeft? :eek:

Vind 123 euro best wel veel voor die cilinder, en het is niet eens een malossi of een polini..

Zou er max 80 euro voor uitgeven.

Nee, niet omdat deze 2cc meer heeft (Max voor Sym is 65cc) maar omdat dit kwalitatief een beter cilindertje is.
En het was ter voorbeeld, zullen vast nog wel meer zijn die dit aanbieden toch? (ook ik vind het wat veel, dat wel natuurlijk)
Malossi en/of Polini fabriceren geen cilinders voor het Sym motorblok!
Wat dat betreft is google je vriend..!
 
Last edited:
Back
Top