Vlotter vol met olie minarelli horizontaal

Hey mensen,

Ik zit met het volgende probleem.. Ik heb eerst problemen gehad met die goedkope Chinese oliepompjes.
Die van DMP had de keerring op de as waar de gear zit lek dus ik kreeg telkens olie bij de stator en daardoor was de ontsteking zwak tevens lekte er een grote hoeveelheid goede dure olie weg... Weer een nieuwe Chinese oliepomp van een ander merk gehaald en nu heb ik geen probleem meer dat er olie bij de stator coil komt maar dat er olie door de zwaartekracht telkens doorloopt naar de vlotter bak en in de motor... De check valve in de carburateur is stuk of MOET ik die twee buisjes eromheen aansluiten of is dit alleen voor de carburateur verwarming?

probleem.png

Dit is echt een heel vies probleem. Na één dag toch wel of minder start de scooter niet meer (want dan zit er zoveel olie bij de benzine, dat werkt niet..). Ik heb al zoals je in de foto ziet een andere tank dop geprobeerd. Zonder goed resultaat, natuurlijk heb ik getest of hij met die dop erop nog wel olie pompte, en dat was het geval.

Ben door mijn ideeën heen.. Wat is hier de juiste oplossing voor of wat doe ik fout?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

of MOET ik die twee buisjes eromheen aansluiten of is dit alleen voor de carburateur verwarming?
Klopt is carb verwarming hier hoef je niets mee dus ff afsluiten zo:
carb.jpg

Olietoevoer (3) lijkt mij niet zomaar stuk bij jouw als oorzaak van het probleem. Heb je al getest hoeveel olie die pompt? Want het lijkt erop dat de pomp nu gewoon continu doorloopt en dan is die pomp gewoon corrupt...
 
Klopt is carb verwarming hier hoef je niets mee dus ff afsluiten zo:
View attachment 56938

Olietoevoer (3) lijkt mij niet zomaar stuk bij jouw als oorzaak van het probleem. Heb je al getest hoeveel olie die pompt? Want het lijkt erop dat de pomp nu gewoon continu doorloopt en dan is die pomp gewoon corrupt...
Ja lijkt mij ook carburateur is nog zo goed als nieuw. Net 220 km ongeveer mee gereden. De verwarming heb ik zo al aangesloten. Hij doet dit iedere keer na een paar uur zit er al zoveel olie in de vlotter dat hij heel even aan gaat en weer de geest geeft. Als ik hem leeg maak en ga rijden is er helemaal niets aan de hand. Ik kan een handmatige kraan erop zetten maar het gevaar daar van is als ik die vergeet dan krijgt hij geen olie en dan uiteindelijk knalt de slang eraf omdat de oliepomp druk gaat opbouwen of in het ergste geval komt er zoveel weerstand op de nylon plastic gears dat ze afbreken of kapot gaan?! Dus dat is ook geen optie. Ik was aan het denken om een een vacuüm vavle ertussen te plaatsen alleen dit hoeft normaal helemaal niet dus dit zijn weer extra dingen die compleet overbodig zijn maar ik snap niet waarom het nu niet werkt... Kan het zijn dat ik teveel olie in de tank heb gedaan? Zit minder dan 1L in nu, lijkt mij toch wel goed of is dit teveel waardoor de zwaartekracht de olie door de pomp perst als het ware? Gravity feeding? Het is gewoon heel gek dat dit een probleem is nu terwijl dit voorheen niet zo was.. Misschien had dit te maken met het feit dat toen ik de scooter kocht er Action olie in zat en daarom is alles ook kapot gegaan. Sinds die van mij is zit er alleen Castrol 2T olie in. Misschien is de viscositeit anders en is die van Castrol dunner waardoor hij makkelijker door de zwaartekracht erin of doorheen geperst wordt.

Dit kwam ik ook nog tegen. Kan een mogelijke oplossing zijn misschien.. Soort membraan dat alleen vloeistof doorlaat met een beetje kracht of vacuüm. Waarschijnlijk zal de vacuüm wij de olie slang in de carb zit minimaal zijn dus ik twijfel erover.
valvenew.png
 
Zou het niet te ver zoeken. Een beetje oliepomp hoort gewoon juiste hoeveelheid olie te pompen anders is die naar mijn idee defect / dol gedraaid. Of het loopwerk binnenin kapot. Wat is het eigenlijk voor een pomp? "Dmp oliepomp" verhaal had ik al iets van meegekregen. Dmp–>rommel 100% mee eens :eek: dit terzijde. Maar je hebt nu een andere of de originele gereviseerd?
 
Last edited:
Zou het niet te ver zoeken. Een beetje oliepomp hoort gewoon juiste hoeveelheid olie te pompen anders is die naar mijn idee defect / dol gedraaid. Of het loopwerk binnenin kapot. Wat is het eigenlijk voor een pomp? "Dmp oliepomp" verhaal had ik al iets van meegekregen. Dmp–>rommel 100% mee eens :eek: dit terzijde. Maar je hebt nu een andere of de originele gereviseerd?
Ja DMP ook alleen maar bijna pech mee gehad slechte Quality Control.. Maar nee ik heb nu dezelfde pomp erin als op de foto. Weer een Chinese maar een ander merk. Dacht ietsje duurder. DMP is ook rommel gemaakt in China by the way. Daarna komt de orginele oliepomp maar die kost geen <20 euro maar 90 tot 100 euro.. Pomp functioneert gewoon pompt olie laat alleen als de pomp niet draait olie door naar de carb door zwaartekracht (gravity feeding) tot bij het membraan. Weet echt niet meer hoe ik dit ga oplossen. Ik bedoel kan wel wat verzinnen. Haal de pomp en olie tank weg en meng zelf.. Geen zin in wil gewoon met pomp kunnen rijden.

Lijkt wel of ik er niet onderuit kom en een orginele Italiaanse pomp moet kopen voor 90-100 euro of de goede keerring en plunger uit mijn huidige pomp moet halen en de orginele moet reviseren.. Uitlaat, waterpomp en ontsteking weer lekker eraf halen... Yeeey had ik echt zin in. Als dat het is zweer ik het je maak een sticky. Die Chinese rotzooi echt bespaar je al het werk en de stress !

By the way voor de rest gaat de beta wel lekker. Zat nog een prop in de expansie uitlaat. Eruit gehaald en onderin meer power. Trok wel lekker op, 88 sproeier polini membraan 0.30 carbon en pf met sito plus uitlaat 17.5mm carb . Moet alleen de druk veer nog veranderen naar geel overgang is bijna perfect. 3.5gram rolletjes dacht ik. Heb een precisie weegschaal besteld kan ik eens experimenteren.
 
Last edited:
DMP is ook rommel gemaakt in China by the way.
Ken je de hun 17.5 carb? :(
Koop nu zelfs geen onschuldige variorollen meer van hun haha.
Dacht eerst trouwens een NL bedrijf (Dutch Motor Parts) maar met produktielijn in Azië?

gravity feeding
Sorry, ben noob met deze term maar dwz olie loopt nu van onder naar boven door zwaartekracht? Want normaal van boven naar beneden toch?
88 sproeier polini membraan 0.30 carbon en pf met sito plus uitlaat 17.5mm carb .
Had bijna zelfde setup op mijne 17.5 icm Dr70 en ja ook die fijne Polini plaatjes. Drukveer geel en rollen 4.5 g. Zo'n weegschaaltje idd handig vooral als je origineel gewicht kwijt bent.
 
Last edited:
Ken je de hun 17.5 carb? :(
Koop nu zelfs geen onschuldige variorollen meer van hun haha.
Dacht eerst trouwens een NL bedrijf (Dutch Motor Parts) maar met produktielijn in Azië?

gravity feeding
Sorry, ben noob met deze term maar dwz olie loopt nu van onder naar boven door zwaartekracht? Want normaal van boven naar beneden toch?

Had bijna zelfde setup op mijne 17.5 icm Dr70 en ja ook die fijne Polini plaatjes. Drukveer geel en rollen 4.5 g. Zo'n weegschaaltje idd handig vooral als je origineel gewicht kwijt bent.
Maakt niks uit. Wat ik bedoel is als je een CAD tekening hebt met 3 assen. XYZ. Het olie tankje zit veel hoger dan de pomp en carburateur. Zoek maar eens op "Gravity Feeding".
 
Heb het opgelost, of althans dat hoop ik nu. Wat ik heb gedaan is een busje remmen reiniger gepakt en er een sprietje van zo'n standaard WD40 flesje aan gemaakt aan de nozzle. Dat sprietje heb ik in het olie poortje in de crb gezet en eens goed schoon gespoten. Daarna is het een dag goed gegaan. Zal dadelijk nog eens testen of het resultaat op langer termijn laten weten. Waarschijnlijk zat er dus vuil of rotzooi in de tank of in de leiding en dat heeft er dus voor gezorgd dat de valve bleef hangen en hij olie in de vlotter bleef lekken. Inmiddels alweer zo'n 50km verder en het lijkt opgelost te zijn (hoop ik).
 
Helaas ik zal even wat foto's toevoegen ik heb er een week niet meer op gereden grofweg een week. Had extra een stuk karton onder de scooter geschoven en ja hoor het is weer raak..

Ben ten einde raad. Heb drie opties:

1. Nieuwe carb kopen 75 euro
2. Nieuwe oliepomp kopen 80 euro
3. Die hele klote oliepomp weghalen en een nieuwe uitlaat flens monteren 5 euro?

Ik twijfel over wat ik wil, het liefst wil ik gewoon met pomp rijden... Op de oliepomp zit net 100-150km max. De carb misschien nu bijna 300km..

Als iemand nog advies of tips heeft, deel ze graag ik waardeer dit echt en probeer het eerst voor ik weer een berg geld ga uitgeven aan een project dat al af had moeten zijn..
 

Attachments

  • IMG-20200810-WA0009.jpeg
    IMG-20200810-WA0009.jpeg
    125.9 KB · Views: 11
  • IMG-20200810-WA0011.jpeg
    IMG-20200810-WA0011.jpeg
    117.6 KB · Views: 10
Back
Top