Vliegwiel schroefdraad gaar

Kaydee

New Member
Ik heb een 70cc piaggio blok maar de ontsteking moet vervangen worden.
maar het schroefdraad van het vliegwiel is gaar dus de vliegwieltrekker komt niet ver genoeg.
En als ik m aan draai dan springt ie er weer uit.
ik heb de volgende tips gekregen
1. met een hamer op de spie slaan (lijkt me niet veilig)
2. vliegwieltrekker vast lassen

Of heeft iemand anders nog een handige tip hoe ik het vliegwiel dr af kan krijgen zonder mn krukas kapot te maken?

Advertisement - register to remove this

Op de spie slaan? Ding kan nergens heen, dan ram je het alleen maar verder vast.

Gewoon tegen het vliegwiel aan slaan met een hamer, met een stukje hout er tussen. Komt hij er ook vanzelf af.

Op de spie slaan? Ding kan nergens heen, dan ram je het alleen maar verder vast.

Gewoon tegen het vliegwiel aan slaan met een hamer, met een stukje hout er tussen. Komt hij er ook vanzelf af.
ja die spie vond ik ook raar.

ik wil het misschien ook proberen met een lager trekker.
kan dit kwaad voor de krukas?

Poelie trekker bedoel je denk ik? Kan je proberen, meestal past het niet tussen het vliegwiel en het carter. Maar je kan het proberen, kan geen kwaad ofzo.

Maar wat ik zeg, stuk hout, paar goede tikken met een hamer, dan zie je hem op een gegeven moment stuiteren, en is hij los. Niet geweldig voor je vliegwiel, maar zo komen ze er ook vanaf. Zelf ook al een aantal keer gedaan.

kan dit kwaad voor de krukas?
Nee als je de punt op de krukas hebt , en de vingers , aan het vliegwiel , gaat er aan de as niets stuk , ik laat wel altijd de moer tot de begin winding erop , (dus moer gelijk met het as vlak) om beschadiging van de schroefdraad te vermijden

Poelie trekker bedoel je denk ik? Kan je proberen, meestal past het niet tussen het vliegwiel en het carter. Maar je kan het proberen, kan geen kwaad ofzo.

Maar wat ik zeg, stuk hout, paar goede tikken met een hamer, dan zie je hem op een gegeven moment stuiteren, en is hij los. Niet geweldig voor je vliegwiel, maar zo komen ze er ook vanaf. Zelf ook al een aantal keer gedaan.
bedoel je dus gewoon met een hamer tikken op het vlieg wiel?
en niet iets er tussen doen en dan tikken?

Ik weet niet of ik het goed begrijp maar is het volgende niet mogelijk.

Het viegwiel heeft 3 gaatjes met schroefdraad waar m6 boutjes in passen.
Maak een plaatje van dik ijzer, neem de 3 gaatjes in dit plaatje over.
In het midden van dit plaatje maak je ook een gat waar een bout doorheen past die op de krukas kan drukken.
Draai de 3 m6 boutjes door het plaatje in de m6 vliegwiel gaatjes. (gele pijltjes)
Leg tussen de krukas en het centrale gat in het plaatje een moer.
Draai door het centrale gat een bout. (groen pijltje)
Door deze bout dan aan te draaien trek je het vliegwiel er dan af.
Misschien moet je het centrale moertje tussen plaatje en vliegwiel tegenhouden met een steeksleutel mocht dit meedraaien.

Ik weet niet of ik het enigsins begrijpelijk heb beschreven en of dit daadwerkelijk werkt.

1733089019806.png

Attachments

• 1733088473931.webp
    1733088473931.webp
    17.6 KB · Views: 6

In het midden van dit plaatje maak je ook een gat waar een bout doorheen past die op de krukas kan drukken.
Draai de 3 m6 boutjes door het plaatje in de m6 vliegwiel gaatjes. (gele pijltjes)
Misschien moet je het centrale moertje tussen plaatje en vliegwiel tegenhouden met een steeksleutel mocht dit meedraaien.

Ik weet niet of ik het enigsins begrijpelijk heb beschreven en of dit daadwerkelijk werkt.

View attachment 78629
ik begrijp wat je zegt tot dat je zegt dat er door het centrale gat een bout moet.
dat heeft toch geen zin als je de krukas moer erop hebt gedraaid?

k begrijp wat je zegt tot dat je zegt dat er door het centrale gat een bout moet.
dat heeft toch geen zin als je de krukas moer erop hebt gedraaid?
Krukasmoer er eerst vanaf draaien natuurlijk, die heb je er toch ook af voor je de vliegwieltrekker in de beschadigde draad probeert te draaien!
Post automatically merged:

Ik heb even snel een zijaanzicht getekend in mijn favoriete windowsprogramma, mspaint. ;)
Centrale bout wel iets langer nemen dan getekend natuurlijk zodat je ruimte kunt houden tussen het plaatje en het vliegwiel om met de steekslreutel de onderlegmoer tegen te houden zodat de centrale bout, als je die vastdraait, tegen de krukas gaat drukken zoals dit ook gebeurt bij de originele vliegwieltrekker.
Ook is aan te raden tussen de kop van de centrale bout en het plaatje een tweetal onderlegschijven te leggen zodat alles tov elkaar ook draait en zich de kop van de centrale bout niet in het plaatje vreet maar goed langs elkaar kan draaien.
1733118331997.png

Last edited:
@Sparky: die drie gaatjes had een Solex vliegwiel ook en daar zat al een driehoekig plaatje op, die een rubber schijf vasthield die de ventilatiegaten half/flexibel afdichtte (soort membraan naar buiten, zeg maar). het plaatje had alleen een fors gat, om ruimte te geven aan de krukas en oversized moer die een stuk uit het vliegwiel staken.
mijn poelietrekker op dat ding waren 3 langere boutjes en een rijksdaalder (muntstuk van fl 2.50) om dat gat op te vullen ;)

Wat Sparky zegt zal zeker werken. Let wel op dat je de 3 boutjes die je in het vliegwiel draait niet te diep draait, anders sloop je de spoelen die erachter zitten.
Post automatically merged:

Ik realiseer me net dat je dit gaat doen omdat die spoelen dus toch al stuk waren dus dan is het bovenstaande minder belangrijk haha, succes!

View attachment 78629
Hallo lieve vrienden,

Je kunt het vliegwiel eraf trekken met een minarelli startkoppeling.

Draai de moer op de krukas zodat deze hoger is dan het vliegwiel/dynamo.

Vervolgens leg je de startkoppeling erop en gebruik je drie imbussen met onderleg ringen. Draai de imbussen evenredig aan en PANG het komt los.

Attachments

• Screenshot_20241202_103109_Chrome.jpg
    Screenshot_20241202_103109_Chrome.jpg
    90.3 KB · Views: 6
Back