Vivacity

Severin

Well-Known Member
hallo allemaal.
Ik weet niet of ik het hier mag plaatsen maar ik probeer het toch.

Ik heb een vivacity, nu elke keer als ik er op reed deed na een tijd liep de accu leeg.
Nieuwe accu erin maar weer hetzelfde probleem.

Nu zei iemand dat het aan de spanningsregelaar kan liggen.
Ook die zit er nu nieuw in.
Maar ik blijf hetzelfde probleem houden.

Nu is mijn vraag, kan door de kapotte spanningsregelaar de accu ook kapot gaan?

Anders haal ik een nieuwe accu als daarmee het probleem opgelost is.

Hopelijk kan iemand me helpen.
Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

De spannings regelaar doet 2 dingen..

1. Zorgen dat de spanning niet te hoog word of te laag af zakt..

2. Omvormen van AC spanning wat van de stator komt naar DC spanning wat naar je accu gaat.. (een accu is namelijk nooit wisselspanning en dus altijd gelijkspanning.) (in de volksmond heet dit een gelijkrichter.)

Als de spanning regelaar defect is kan er inderdaad het inkomende stroom te hoog in pieken worden aangeleverd wat dus je accu een optater kan geven en dus het geheugen effect van de accu beschadigd, waardoor de lading niet onthouden word..

Dus je kan het zo zien dat zonder die spanning regelaar al je lampen door branden, ook zal je flikkering in je verlichting krijgen

De stator geeft een sinus af bij het leveren van de spanning.. Zonder spannings regelaar zal de positieve pulse + zomaar in de 18 volt kunnen belanden en bij een negatieve - pulse in de -18 volt kunnen komen..

De spannings regelaar zorgt er dan voor dat die pulsen niet voorbij 13,8volt + en - 13,8 volt kunnen komen en daarom zeg maar begrensde worden ( dus hij vangt de hoge pulsen op en laat zeg maar het benodigde voltage door..)


Je zou een nieuwe accu kunnen plaatsen, maar raad je eerst aan om te meten of de stator nog goed werkt en of dat de laadspanning (mits aanwezig) de juiste waardes heeft.
 
Voor je onnodig geld gaat uitgeven inderdaad, zoals "eurokit" reeds zei, even meten.
Want jouw probleem kan meerdere oorzaken hebben.

Laad je accu gewoon op met een geschikte acculader voor minimaal 10 tot 15 uren.
Koppel de acculader daarna af en meet na een aantal uurtjes de spanning over de accupolen.
Is deze spanning 12,3 Volt of hoger kun je ervan uit gaan dat de accu in orde is.

Plaats de accu terug in je scooter en sluit hem vervolgens aan.
Start de scooter en meet de spanning over de accu terwijl je gas geeft.
De spanning moet nu stijgen naar een spanning tussen de 14 en 15 Volt.
Doet hij dit, is je spanningsregelaar en daarmee je laadcircuit in orde.

Doet hij dit niet, controleer de wisselspanning op de gele en witte draad.
Ook kijken of je lichtweerstand en je elektrische choke nog in orde zijn want deze twee zijn ook verantwoordelijk om de hoogte van de wisselspanning in toom te houden.

Is 1 van deze of beide niet in orde loopt de wisselspanning te hoog op en kan dit de thyristoren in je spanningsregelaar beschadigen.
Het te hoog oplopen van de wisselspanning door het defect zijn van bovengenoemde componenten is vaak de reden waardoor spanningsregelaars herhaaldelijk defect raken.

Maar het hoeft niet perse je laadcircuit te zijn waar iets scheelt.
Het kan ook nog zijn dat er zaken op je scooter toch stroom blijven trekken terwijl je scooter uit staat.
Dit gebeurt vaak wanneer men after market toestanden op de scooter aansluit zoals bijv alarmen, trackers etc etc .... of kabelbomen heeft verknipt.
 
Back
Top