Vivacity vonkt niet

Glennkuik

New Member
Ik heb een vivacity staan en hij vonkt niet al meerdere bobines geprobeerd maar blijf
Geen vonk geven wat kan het nogmeer zijn
Hoor het graag
 
Advertisement - register to remove this

Je ontsteking bestaat uit meer dan alleen je bibine, ik zal ze hieronder opsommen, wellicht dat je dat iets verder helpt.

1. De ontsteekspoel(en) op de stator achter je vliegwiel.
2. De pickupspoel.
3. De CDI.
4. De bobine.
5. De bekabeling tussen allen hierboven genoemde componenten.
6. De bougiekabel
7. De bougiedop.
8. De bougie.
9. Een motorblok dat goed aan massa ligt.

Bijgevoegd nog een YouTube instructiefilmpje hoe je het één en ander doormeet met een multimeter.

 
Heb je de bougie al vervangen?
Verder kan het van alles zijn, massa kabels, de spoel, de cdi.
in ieder geval succes:)
 
Bougie heb ik vervangen maar ik heb het idee dat ie geen stroom vanaf ontsteking krijgt weeten jullie hoe ik dat door kan meten
 
Bij die van mn maatje was het een kortsluiting bij de cdi. Deed het 99 cd 100 keer ook niet. Cdi vervangen en opgelost
 
Bougie heb ik vervangen maar ik heb het idee dat ie geen stroom vanaf ontsteking krijgt weeten jullie hoe ik dat door kan meten
Oude bougie aan de bougiestekker en de buitenkant bougie tegen het motorblok leggen en dan starten dan moet je een vonk zien.
 
Gok op CDI (wat vaker voor komt) of misschien een beschadigde stator en of vliegwiel.
Ja of verweerde of gecorrodeerde stekkertjes, de Viva, mijne is Classic, +\-2000 (bedankt Eurokit,vh bouwjaar en type) en de klacht vd verlichting, dat dimlicht niet werkt, of de meeste klachten zijn eigenlijk, bij mij, de verouderde stekkertjes bij de verlichting etc, die nu waterdicht zijn.

Waterdichte stekkertjes bij de huidige scooters bedoel ik. Nou bij de Viva is alles nogal gevoelig voor water, vocht met als gevolg de vreemdste klachten.
Ik heb met klein stukje schuurpapier de meeste stekkertjes aan de voorkant nu corrosie vrij en er een waterdichte bescherming omheen gedaan.

Hoe heten die dingen? Krimpsokken?
Ze werken in ieder geval perfect!

Dus zo ga ik mijn scooter op mijn gemakje af, tot ik de kabel boom een update heb gegeven!
 
Hey K heb een vivacity maar hij vonkt niet k heb de ontsteker vervangen nieuwe bougie en bobine en hij vonkt nog steeds niet k heb gekeken naar de cdi maar die is nog goed en ja de kabelboom heb k niet veel verstand van wie zou mij kunnen helpen.
 
schroevendraaier in je bougiedop steken en bij je blok houden, brommer starten kijken of er een vonk over springt.
zo niet multimeter op je + van de bobine zetten - op de massa van je frame, kijken of er een stroom loopt bij starten, zo niet kijken of er spanning loopt vanaf je contact slot naar cdi.... zo kan je 1 voor 1 dingen uitsluiten.
 
Last edited:
Hey K heb een vivacity maar hij vonkt niet k heb de ontsteker vervangen nieuwe bougie en bobine en hij vonkt nog steeds niet k heb gekeken naar de cdi maar die is nog goed en ja de kabelboom heb k niet veel verstand van wie zou mij kunnen helpen.

Je kan beter ook even erbij vertellen hoe veel kilometers dat ding al gereden heeft.. Dan krijgt men een beter beeld voor dit probleem.

Grappigste is dat een bobine bijna nooit kapot gaat omdat dit gewoon een spoel is.. Hij kan alleen kapot als er gigantisch teveel stroom over loopt en dan kan verbranden..


Als het iets simpels kan zijn:

1. Bougie defect.
2. Slechte bougie kabel of verbinding.
3. Misschien een slechte dop of niet goed aangedrukt over de bougie.

Soms moet je even de bougie kabel goed aansnijden en weer monteren of een andere kabel plaatsen als deze te kort word of de oude niet meer werkt.


Minder simpel is:

1. Of een defecte cdi
2. Defecte pickup of draden los of kapot.
3. Misschien het vliegwiel niet meer zo magnetisch (als je hem laat vallen kan dit eraf gaan)
4. Of misschien kabels of stekkers in je kabelboom die geen goede verbinding meer hebben of onderbroken zijn.
 
Hey. K heb de kabelboom gecontroleerd en toen kwam k tegen dat er allemaal draaitjes los zaten in de kabelboom K heb geprobeerd alles aan elkaar te maken en gekeken of er een vonk kwam en vonkte nog steeds niet.
 

Attachments

  • 29D56529-A4F4-4674-B9FE-EA17D922AB73.jpeg
    29D56529-A4F4-4674-B9FE-EA17D922AB73.jpeg
    237.7 KB · Views: 18
  • 0D31FBCC-4365-47AB-8110-E90C71C2E7F3.jpeg
    0D31FBCC-4365-47AB-8110-E90C71C2E7F3.jpeg
    242.2 KB · Views: 16
  • ABF3B165-D59D-49F7-98AC-812A538FF382.jpeg
    ABF3B165-D59D-49F7-98AC-812A538FF382.jpeg
    243.8 KB · Views: 15
  • 6557ACF7-08B2-4CF2-8606-A339F968EE4D.jpeg
    6557ACF7-08B2-4CF2-8606-A339F968EE4D.jpeg
    244.6 KB · Views: 16
  • 2209C9B7-B3ED-4D2B-9B10-E5EE24A328A7.jpeg
    2209C9B7-B3ED-4D2B-9B10-E5EE24A328A7.jpeg
    256.7 KB · Views: 15
ik heb een Super8.
door mijn gebeun moest t blok open.. zover alles goed.
alles weer helemaal netjes..start t ding zeer moeilijk.
ik maar kutten met alles wat er op t forum voorbij komt...4x uit en inelkaar... carb is nog nooit zo schoon geweest.. stator glimt noem het maar op..

vonken en alles deed ie maar heeeeeeeel moeilijk starten en daarna als een zonnetje lopen.... sloeg af en starte met geen mogelijkheid meer.

ik net verder zoeken.. is de bougieDOP verrot! slappe blauwe vonk waarvan je denkt dat t wel werkt.
dop eraf BIJ het blok gehouden en een vonk van 5 cm!
zonder dop op de bougie... 1 klik en LOPEN.

misschien hebben we wat aan deze info!
suct

p.s. de Super8 starte zelfs zonder kleppemdeksel.. geeft ook te denken.
 
@Super8 ,

welkom op dit forum.

Dit draadje is van @Daniël Gouman !
Daniel stelt hier zijn vraag en wacht nog op antwoorden/hulp.
Beter een eigen draadje aanmaken anders wordt het een rommeltje.
Post automatically merged:

@Daniël Gouman ,

Dit zijn allemaal massadraden.
Echter die ene met het zwarte lijntje op loopt waarschijnlijk naar je elektrische choke, deze hoort eigenlijk niet direct aan massa maar deze draad zit normaliter op een weerstand aangesloten van 6,7 Ohm/5Watt die wederom aan massa hangt.

Waar gaat die dikke groene kabel naar toe?
 
Last edited:
@Sparky
had natuurlijk ook kunnen zeggen : check de bougiedop.
maar dat vond ik een beetje kort.
mijn probleem heb ik opgelost en misscchien hebben andere er wat aan.

fijne dag!
 
@Super8 ,

sorry voor mijn reactie, ik had blijkbaar niet goed gelezen.
Ik dacht daadwerkelijk dat je, je eigen probleem wilde voorleggen in het draadje van Daniel.

Een misverstand dus.

Dus nogmaals mijn excuses en nog een fijne dag gewenst.
 
Back
Top