Vivacity vertanding lekt

Vivacitysnor

New Member
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, dus zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Pieter 33 jaar en woon in Eindhoven.
Heb altijd graag aan brommers en motoren gesleuteld.
Heb meerdere vespa ciao's en soortgelijken gehad, een Piaggio NRG en een honda wallarroo. Ik heb dus wel ervaring met brommers, mag nog niet met Peugeot.
Ik heb recent een vivacity snor gekocht om met het lekkere weer een beetje mee te touren.
Hij is uit 2006 en zou 7000 km gelopen hebben.

Nu de vraag:
Tijdens het rijden hoor je een schavend geluid uit de carter komen. Het blok is aan de achterkant bij het wiel erg vies van de olie. Ik heb het idee dat er helemaal geen of nog heel weinig olie in het vertandingshuis zit. De keering en de pakking achter de koppeling is droog, het lager achter het achterwiel is ook droog.
In de achterbrug zit een klein gaatje, hier lijkt alle olie uit te zijn gelopen (zie foto).
Als ik lucht blaas in deze opening, dan komt de lucht er aan de kant van de vulplug weer uit. Ik zou denken dat deze opening dicht moet zijn, maar er zit geen schroefdraad of iets dergelijks.
Wie kan mij vertellen waar dit gat voor is, of het open of dicht hoort te zijn en als het dicht hoort te zijn, hoe dan?

Alvast bedankt.
Groet, Pieter
 

Attachments

  • 20190603_194924.jpg
    20190603_194924.jpg
    234.9 KB · Views: 26
Advertisement - register to remove this

Dat schavend geluid kan van alles zijn.. Kan ook de lagers van de vertanding zijn die versleten zijn, kan ook net zo goed een ander probleem zijn wat niet met de olie lekkage te maken heeft.. Ik zie zelf overigens alleen vuil bij het heveltje van de remblokken.. Zie verder geen lekkage rond het achterwiel lager of keering.

Wat jij een achterbrug noemt is gewoon het motor carter.. Scooters hebben overigens niet echt een achterbrug (elektrische scooter uitgezonderd)
Maar dat gaatje is gewoon een ontluchtings gaatje.. Dat daar olie uit komt kan diverse redenen hebben.. Misschien scooter op ze zij gelegen of blok op ze kant gelegen.. Een andere optie is dat er teveel vertandings olie erin is gedaan en via dat ontluchtings gat een overloop is geworden..

Dat gat hoort gewoon open te zijn.. Als de vertanding begint de draaien dan krijg je zeg maar een soort druk in dat oliehuis.. Dat gat zorgt ervoor dat die druk niet kan ontstaan of kan opbouwen...

Wil je save zijn met dit probleem.. Beter olie af tappen en de vertandings deksel eraf.. En dan de lagers nakijken en kan je ook direct het metaal vuil op de bodem verwijderen.. (persoonlijk zou ik er toch maar even erna kijken, vooral omdat het een scooter van iemand anders is geweest. En je weet dan verder ook niet wat ermee gedaan is.. Zeg altijd liever save dan sorry..
 
Het heeft wat langer geduurd dan ik had gehoopt.
Ik heb de carter op dit moment uit elkaar liggen en de twee lagers die op de as zitten waar ook de koppeling op zit heb ik mijn twijfels over of ze 100% zijn. Deze ga ik twee ga ik sowieso vervangen (wellicht de andere twee ook maar meteen).
Een van de lagers is een SKF explorer. Mag deze vervangen worden door een gewone uitvoering van SKF?

Alvast bedankt.
 
Back
Top