Vivacity, veel gas nodig om weg te rijden

Hallo,
Ik heb een tweedehands vivacity 2 takt die al wat jaartjes oud is. Hij rijdt opzich prima behalve als ik weg wil rijden dan moet ik eerst veel gas geven voor die eindelijk begint te rijden. Ook lijkt die dan een beetje tegen de stribbelen en pas na +\- 100m rijdt die constant. Krijgt die dan nog niet genoeg benzine of kan dit iets anders zijn? Daarbij maakt hij ook best veel herrie maar dit zal aan de uitlaat liggen die misschien lek is.

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Advertisement - register to remove this

Hallo,
Ik heb een tweedehands vivacity 2 takt die al wat jaartjes oud is. Hij rijdt opzich prima behalve als ik weg wil rijden dan moet ik eerst veel gas geven voor die eindelijk begint te rijden. Ook lijkt die dan een beetje tegen de stribbelen en pas na +\- 100m rijdt die constant. Krijgt die dan nog niet genoeg benzine of kan dit iets anders zijn? Daarbij maakt hij ook best veel herrie maar dit zal aan de uitlaat liggen die misschien lek is.

Alvast bedankt voor de hulp!
het kan vanalles zijn mischien wat meer details zoals wat voor uitlaat, carburateur, sproeier, wat voor rolletjes etc... etc...
 
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten maar ik heb er zelf niks aan vervangen behalve de accu dus ik denk dat alles nog origineel is. Veel meer kan ik je er helaas niet over zeggen. Maar als je wat dingen kan noemen die het kunnen zijn zou ik daar naar kunnen kijken. Ik ben sowieso van plan om binnenkort een onderhoudsbeurt te doen dus als ik weet wat het evt zou kunnen zijn kan ik er dan misschien iets aan doen.
 
Het ligt natuurlijk aan de staat van de onderdelen die je aantreft.
Maar als t wat oudere scoot is en je kent de historie niet zou ik zelf een grote beurt geven met filters , rolletjes , v snaar , bougie en wat je verder tegenkomt.
Nieuwe koppeling kost ook de wereld niet hoor.
 
Bij het moeilijk op gang komen van de scooter kan het zijn: een te grote sproeier, choke die niet goed functioneert, trekveren die te sterk zijn, defecte bougie, defecte cdi, defecte ontsteking etc.. Zoals je wel kunt lezen kunnen er veel dingen zijn die mogelijk niet goed werken, maar je geeft ook niet echt een hele goede omschrijving van het probleem. Probeer wat specifieker te zijn. Stottert de scooter bij het optrekken? Of grijpt de koppeling gewoon laat aan? Heb je dit alleen als de motor koud is of ook als die warm is? Wat bedoel je met constant?
 
Bij het moeilijk op gang komen van de scooter kan het zijn: een te grote sproeier, choke die niet goed functioneert, trekveren die te sterk zijn, defecte bougie, defecte cdi, defecte ontsteking etc.. Zoals je wel kunt lezen kunnen er veel dingen zijn die mogelijk niet goed werken, maar je geeft ook niet echt een hele goede omschrijving van het probleem. Probeer wat specifieker te zijn. Stottert de scooter bij het optrekken? Of grijpt de koppeling gewoon laat aan? Heb je dit alleen als de motor koud is of ook als die warm is? Wat bedoel je met constant?

Sorry voor de slechte omschrijving. Als ik weg rijdt (koud en warm) dan moet ik de gashendel heel ver open trekkwn voor die begint te rijden. Hij rijdt dan op 10 meter goed en dan trekt die eigenlijk even niet meer op en dan begint die te ‘stotteren’ en dan na 2 sec loopt die weer goed en dat stotteren is dan een aantal keer in de eerste paar honderd meter en daarna loopt die gewoon goed en trekt die goed door. Ik hoop dat het hiermee duidelijker is.
 
Is het een snor- of bromkenteken? En heb je een automatische of handmatige choke? Heb je de carburateur schoongemaakt en sproeiers doorgeblazen? Welke kleur heeft de bougie?
Aan de hand van de kleur van je bougie kun je zien of het mengsel juist is. Als de bougie een koffiebruine kleur heeft dan is het mengsel goed en ligt het hoogstwaarschijnlijk aan het elektrische circuit (ontsteking, cdi, bobine, bougie) mits je carburateur schoon is en naar behoren werkt.
 
Is het een snor- of bromkenteken? En heb je een automatische of handmatige choke? Heb je de carburateur schoongemaakt en sproeiers doorgeblazen? Welke kleur heeft de bougie?
Aan de hand van de kleur van je bougie kun je zien of het mengsel juist is. Als de bougie een koffiebruine kleur heeft dan is het mengsel goed en ligt het hoogstwaarschijnlijk aan het elektrische circuit (ontsteking, cdi, bobine, bougie) mits je carburateur schoon is en naar behoren werkt.

Het is een snor maar hij loopt wel rond de 45 km/u. Verder ga ik hem dit weekend uit elkaar halen en zoveel mogelijk schoonmaken. Één probleem: de vorige keer dat ik m’n buddy eraf had gehaald wilde ik de bougie ook even eruit halen om te bekijken maar die zat dus helemaal onderaan weggestopt onder allemaal andere onderdelen waardoor die op die manier niet uit te krijgen was. Weet iemand die misschien zelf een vivacity heeft hoe ik makkelijk de bougie eruit krijg?

Ik zal het laten weten als ik alles heb schoongemaakt of er iets veranderd is.
 
Nog voor de duidelijkheid bedoel je dat de motor stottert of de trekkracht die hapert ?

Ik weet niet precies wat er hapert maar het voelt zegmaar alsof die steeds even niet genoeg benzine krijgt waardoor die even niet optrekt en dan als die weer genoeg benzine heeft loopt die weer goed. Ik snap dat het waarschijnlijk niet aan de benzine zal liggen maar zo hoop ik dat je het wat beter begrijpt want waar de hapering precies zit weet ik niet, zoveel verstand heb ik er helaas niet van.
 
Het komt vaker voor bij de viva-city 2takt dat er te sterke standaard veren in de koppeling zit.. Beste is die eruit halen en vervangen voor andere zodat de optrek beter word. Koppeling grijpt op dit moment te laat aan..

Ik denk dat die koppeling ook voor andere merken scooters worden gebruikt.. Alleen voor deze scooter hij te zwaar staat afgesteld.
 
Het is denk ik even verstandig om alles even na te lopen inderdaad. Op deze manier kunnen we je niet goed helpen namelijk. Laat even weten wanneer je alles hebt schoongemaakt en welke kleur de bougie heeft. Check ook of de vlotter werkt in je carburateur. Controleer je spruitstuk ook even op scheuren wat mogelijk als gevolg heeft van valse lucht.

Hoe je bij de bougie komt heb ik geen ervaring mee. Gewoon even de tijd nemen en je kappen los schroeven. Succes!
 
Back
Top