Vivacity stottert zodra ik bij 30km/h kom

Ramon2311

New Member
Hallo,

heb al een tijdje een vivacity 50cc uit 2010, alleen vandaag toen ik thuis wilde wegrijden begon die bij de 30km/h opeens te stotteren. Nu kreeg ik hem nog wel tot 40km/h als ik het gas open en dicht bleef draaien. Hiervoor had die het altijd goed gedaan trok gwn lekker, maar nu opeens heb ik deze problemen. Er is verder niks merkwaardigs gebeurd aan mn scooter. Enige puntje van aandacht is dat die klein beetje verkeerd staat afgesteld waardoor die zelf altijd al wat gas geeft, maar dat was hiervoor geen probleem.

Als iemand me kan helpen ,voordat ik hem weer naar een scooterzaak breng, zou fijn zijn

mvg
Ramon
 
Advertisement - register to remove this

Zou eerst de volgende onderdelen schoon maken:
1: De carburateur.
2: Het luchtfilter + behuizing.
3: Uitlaat (deze kan kool bevatten)

Beetje voorbarig aangezien een hoop relevante info ontbreekt...
Punt 1 & 2 echter is altijd goed om te controleren.
punt 3 is vrijwel onmogelijk tenzij de motor veel te veel olie krijgt.

Brandstof is al sinds de jaren 90 loodvrij en dit heeft een goede reden.
Heeft alles te maken met de katalysator welke in meerdere motorvoertuigen te vinden is.
Loodhoudende brandstof sloopt namelijk de katalysator...

Vanwege de extra additieven die toegevoegd worden is dit minimaal en manifestreert koolvorming bij een scooter meestal bij de uitlaatpoort en niet zozeer in de uitlaat zelf. Voor een goed beeld zou de TS wat meer info moeten verschaffen.
 
Dan zou ik daar is mee beginnen....
Men moet niet vergeten dat we op een forum zitten en dat we niet van afstand kunnen zien wat ermee gebeurt is, laat staan of dat deze standaard is en alle beurtjes gehad heeft!

Sommige kunnen veel en hebben een goede glazen bol, de rest echter niet en is afhankelijk van wat men post.

Tis gwn een simpel scootertje,

Als dit zo zou zijn, zou jij hier toch niet zo'n vraag posten lijkt me!?
 
Met mijn vorige scooter heb ik dit probleem met de uitlaat wel degelijk gehad, dit terwijl ik altijd met de juiste mengsmering gereden heb....
Dat kan, echter komt het niet door de brandstof...
Vaak is dit door een slecht afgestelde motor of de zuigerveren zijn versleten.
En moderne carburateurs kunnen niet goed overweg met mengsmering wat vaak problemen veroorzaakt met dit soort euvels als gevolg.
 
Ik zou zeggen dingen om te controleren:

- Ontsteking
- Zuigerveren / cilinder
- bougie

Weet niet of je zelf ook nog olie erbij mengt in de benzine tank (waarschijnlijk teveel in gedaan.

Probeer eens een nieuwe bougie en meet de bobine eens na of dat die waarde nog klopt.

Ook kan je de kabelboom eens nakijken op draadbreuk.. Een draadje waar een sneetje in zit kan al voor problemen zorgen.
 
Oke, dus je weet niet het probleem te lokaliseren en dan koop je maar wat in de hoop dat het helpt..


Ik heb nog nooit mee gemaakt dat een scooter met een gebruikte bougie dan nog maar 30km/u haalt.


Een bougie kan stotteren ja, hij werkt of is helemaal defect (geen vonk meer)

Waarom ik eerder zuigerveren / cilinder zei;

Normaal gesproken gaan die prima tot 25.000km wel mee totdat je iets eraan moet vervangen.
Alleen de peugeot vivacitys zijn scooters die vaak gebruikt worden omdat ze heel erg praktisch zijn..

Daardoor maken ze vele kilometers, meeste van die mensen blijven maar door rijden en onderhoud boeit dan niet..

Maar op een gegeven moment kom je op het punt dat je bijna stil komt te staan.

Overigens CDIs gaan sneller kapot op peugeot dan een bobine.. Enigste wanneer een bobine defect is als de kopere windingen zijn verbrand, voor de rest kan er weinig kapot aan gaan.
 
Back
Top